Van brookie tot indie brands: dit zijn DE trends voor 2018

Een nieuw jaar gaat (naast een resem onhaalbare voornemens) traditioneel gepaard met een aantal nieuwe #trends. Wij keken in onze glazen bol en voorspellen je de tendensen waar je écht niet meer onderuit kan in 2018.

1. Gezellig samenhokken

Het aantal singles blijft maar groeien en de hoeveelheid ruimte die we hebben, blijft krimpen waardoor de prijzen voor woningen de pan uit swingen. Er zijn dus tal van nieuwe vormen van wonen die in 2018 alleen nog maar populairder zullen worden. Van kangoeroewoningen tot co-housen. Gezellig samenhokken met vrienden of familie om de prijzen te drukken, is helemaal niet meer vreemd. Wie toch liever zijn eigen stekje heeft, kiest vaak voor een microwoning, of heel erg kleine woning waar iedere centimeter oppervlakte zo optimaal mogelijk benut wordt. Neem hier een kijkje naar een co-housingproject in een oud schoolgebouw

2. Bewust koken én smeren

Steeds meer vrouwen (én mannen) kiezen voor natuurlijke beautyproducten als het op verzorging en make-up aankomt. De meeste labels werken al zonder parabenen, siliconen of parfums en zetten in op natuurlijke en minerale producten. Maar niet enkel in de badkamer kiezen mensen massaal voor het milieu, ook in de keuken wordt het in 2018 nóg populairder om voor duurzaamheid te kiezen. Steeds meer mensen gaan voor een vegetarische of zelfs veganistische levensstijl en kiezen voor eerlijke producten, zonder dat dier en milieu daaronder moeten lijden.

3. De opkomst van indie brands

Kleine spelers als start-ups zijn booming, én ze werken! Zo zijn het Gentse kombucha Yugen en het Kortrijkse Xavies’ Granovie een voorbeeld van indie brands. Deze kleine onafhankelijke merken zitten bij het grote publiek nog onder de radar, maar zijn vaak broeihaarden van creatieve producten en ideetjes.

4. Labels worden katalysator

We kiezen steeds vaker voor labels die inzetten op duurzaamheid, engagement en empathie. Het Franse sneakermerk Veja is er één van. Zo’n merken treden op als katalysator door hun bijdrage aan een betere wereld in de verf te zetten en duidelijk naar de klant te communiceren over hun milieubewuste doelstellingen.

5. Traditioneel liefdespatroon onder vuur

We stappen steeds meer af van het idee dat we het klassieke huisje-boompje-beestje-ideaal met een mama, papa en twee kinderen moeten nastreven om gelukkig te zijn. Hokjes zijn passé! Bovendien durven we gewoon uitkomen voor ‘andere’ opvattingen over het liefdesleven. Zo zullen in 2018 nog meer mensen kiezen voor een poly-relatie (oftewel met meer dan twee één relatie hebben), toegeven dat ze panseksueel zijn of eerlijk uitkomen voor een geslachtsoperatie. Kortom: alle hokjes verdwijnen en vrije keuzes maken over je liefdesleven is zó 2018.

6. Betweenity: vervagen van grenzen

De generatiekloof is niet meer, want veertigers en vijftigers slaan massaal aan het gamen terwijl twintigers teruggrijpen naar muziek uit de sixties. Betweenity is here en slaat niet enkel op het vervagen van de grenzen tussen generaties, maar ook die tussen man en vrouw.

7. Hybridisering: alles of niets

We moeten steeds meer kiezen uit een overaanbod aan producten. In tijden van oververzadiging kiezen we voor merken die eruit springen met iets origineels en out of the box durven te denken. Denk aan de chocoladepizza die Dr. Oetker op de markt bracht, een cragel, de combinatie van een croissant en bagel en een brookie oftewel de combinatie van een brownie en een cookie. Maar ook buiten de keuken zet de trend van hybridisering zich voort. Zo kun je in ‘The Paris Navigating Gym’ aan je gezondheid werken in de fitnessruimte op de boot, tegelijkertijd vaar je over de Seine en ervaar je dus dat heerlijke vakantiegevoel. Win win.

8. State of Tranquility

Rust en tijd zijn de nieuwe luxe. Na de snel, snel, druk, druk periode volgt er nu een tegentrend: de State of Tranquility. We snakken weer massaal naar rust, kalmte en nemen de tijd om te genieten van de dingen en van elkaar. Daarom ook dat we steeds vaker onze smartphone aan de kant gooien en het internet even laten voor wat het is. In plaats daarvan genieten we van muziek, een goed boek of een heerlijk gesprek.

9. Delen is het nieuwe bezitten

De trend van het delen zet zich voort in 2018. Duurzaam en goedkoper. Nu het totaal niet meer vreemd is om gereedschap, fietspomp of een Spotify-account te delen met je vrienden, gaan we in 2018 nog meer auto’s, dure handtassen of zelfs restjes eten delen. En dat zorgt dan weer dat we vaker gezellig bij elkaar over de vloer komen. Tijd dus om die buren eindelijk wat beter te leren kennen!

 

Feeling Forward: Hilde Francq

Wil je nog meer te weten komen over dé trends op gebied van interieur, exterieur en fashion voor 2018? Mis dan zeker onze Feeling Forward sessie met trend watcher Hilde Francq niet. In haar trendpresentatie toont Hilde Francq van Francq Colors ons de kleurencombinaties, materialen, patronen, texturen en vormen binnen interieur aan de hand van 4 trendthema’s. Schrijf je hier snel in!

 

Meer opkomende trends

Beeld: Veja x Flaneurz

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content

Gesponsorde content