Zo’n 20% van de bevolking is hoogsensitief. Ze zijn gevoeliger voor prikkels, voelen meer indrukken en zijn daarom ook sneller moe. Maar wat doet het met je relatie? En hoe kan je nu we met z’n allen veel meer thuis zijn, beter met elkaar rekening houden?

Een of vijf heeft hoogsensitiviteit (HSP). Het is een persoonlijkheidskenmerk, geen aandoening. Hoogsensitieve mensen zijn gevoeliger voor stress en burn-outs, tegelijkertijd biedt het ook heel wat voordelen. “Ik heb een sterke intuïtie, voel aan wanneer ik mensen kan vertrouwen en zeer empathisch”, vertelt Fleur Van Groningen in haar boek ‘Leven zonder filter’. Zo vertelt ze onder andere hoe ze een depressie kreeg op haar zestiende en hoe ze achteraf ontdekte dat ze hoogsensitief is. “Ik kan mij intens gelukkig voelen en laaiend enthousiast zijn over kleine dingen. Zowel verdriet als geluk ervaar ik op een intense manier. Ik kan diep ontroerd raken door muziek, een film of andere kleine dingen. Dat ik die schoonheid zo intens binnenlaat, heb ik te danken aan mijn hoogsensitiviteit.”

En die schoonheid zoeken de meeste HSP’ers ook in hun relatie. Elaine N. Aron beschrijft in het haar boek ‘hoogsensitieve personen in de liefde’ legt ze uit welke invloed hoogsensitiviteit heeft op relaties. “Iedereen is anders, maar HSP’ers zijn vaak makkelijk verliefd en tegelijkertijd bang voor intimiteit. Vaak hebben ze moeite met hun ‘te rationele’ partner.”

Lees ook: hebben koppels écht meer seks in tijden van Corona?

Dat zegt ook Silke (32), ze is nu een jaar samen met haar partner die haar volledig begrijpt. “Ik heb het eerlijk besproken met hem. Ik heb soms nood aan rust en drukke plekken maken me onrustig. Maar hij vindt het oké en kan gezellig met zijn vrienden de festivals afstruinen (lacht).” Toch vindt ze het niet altijd gemakkelijk. “Ik vind het vervelend dat ik niet meega naar elk feestje en dat ik soms gevoeliger lijk dan anderen. Ik bespreek het met hem en hij luistert goed naar me, maar ik wil ook niet eindeloos klagen en zeuren. Gelukkig stelt hij mij altijd gerust. Al ben ik soms wel jaloers op zijn zorgeloosheid, hij lijkt nooit te stressen. Als ik weer eens een flipmomentje heb en hij fluitend door het huis loopt, denk ik: fuck, ik wilde dat ik jouw brein had.”

“Als ik zelf een flipmomentje heb terwijl mijn vriend fluitend door het huis loopt, denk ik weleens: ‘fuck, ik wilde dat ik jouw brein had'”

Toch ziet ook zij de voordelen. “Ik ben een goede luisteraar, voel meestal aan wanneer mijn partner zich niet op zijn gemak voelt en doe er alles aan om hem beter te doen voelen. En wanneer we samen muziek luisteren met een wijntje erbij, voel ik mij intens gelukkig. Eigenlijk ben ik heel blij met mijn zorgeloze lief, we houden elkaar goed in balans en hij kan me als geen ander tot rust brengen.”

Tips voor je relatie

Elaine voert al sinds 1992 wetenschappelijk onderzoek naar hoogsensitivteit. Ze deelt enkele belangrijke tips voor HSP’ers die verliefd zijn.

  • Bspreek HSP met je partner: leg uit wat het voor jou betekent en waar je je wel en niet goed bij voelt.
  • Durf neen zeggen: is het even te veel geweest, heb je even nood aan rust of kun je dat drukke familiefeest nu echt niet aan? Bespreek het dan eerlijk met je partner. Waak over je grenzen.
  • Accepteer de verschillen: de kans is groot dat je partner rationeler is dan jijzelf, dat hoeft helemaal geen probleem te zijn. Jij hebt misschien meer nood aan rust terwijl hij/zij geniet van een druk sociaal leven. Zorg dat jullie allebei jezelf kunt zijn bij elkaar.
  • Blijf praten: jij ligt misschien nachten wakker van een ruzie terwijl je partner de dag erna alles vergeten is. Praat met je partner en druk je gevoelens uit. Vergeet nooit: een ruzie hoeft niet zomaar het einde van een relatie te betekenen.
  • Neem tijd voor rust: neem tijd voor jezelf, maar geniet ook samen met je partner. Ga gezellig wandelen in de natuur en neem die tijd om rustig te praten.

 

Meer over relaties:

(Openingsbeeld: Scotch & Soda)