Als we op zonvakantie zijn, willen we liefst met een bruin kleurtje terugkomen. Hoewel we maar al te goed weten dat de zon niet zo best is voor onze huid, zijn die endorfines simpelweg verslavend! Toch blijft de allerbelangrijkste regel: smeer zonnecrème. ALTIJD. Ook als je niet verbrandt, veroorzaken de UVA- en UVB-straling schade aan je huid. Gebruik dus altijd een hoge zonnefactor, want ook met veel SPF word je mooi bruin. En wel zo:

Verantwoord bruinen in 5 stappen

Echt verantwoord is zonnen natuurlijk niet maar het kan je batterijtjes zo opladen. Hou bij onderstaande tips het volgende in je achterhoofd: smeer een hoge factor en vermijd de uren dat de zon het felst schijnt, dat is tussen 11u en 15u.

1. Scrub voor je gaat zonnen

Een goede scrub verwijdert dode huidcellen waardoor je egaler bruin wordt. Je tintje zal ook langer blijven omdat het een tijdje duurt vooraleer er weer nieuwe huidcellen worden aangemaakt. Hier ontdek je of je jouw huid best ‘s ochtends of ‘s avonds scrubt.

2. Eet kilo’s wortelen

In de oranje stengels van wortelen zit bètacaroteen: een stofje dat er daadwerkelijk voor kan zorgen dat je huid bruiner oogt. Maar ook abrikozen, meloenen, paprika’s, pompoen, spinazie, broccoli… zitten boordevol carotenoïden die zich ophopen in je huid, waardoor ze de kleur iets kunnen beïnvloeden. Tegenwoordig verwerken ze bètacaroteen naast lycopeen (een carotenoïde die o.a. in tomaten zit), koper, afrikaantje, zeaxanthine, astaxanthine, fytoeen, fytofleen en kurkuma ook in voedingssupplementen die je van binnenuit kleur geven. Oenobiol (€ 25,90 voor 30 caps bij de apotheek) heeft er bijvoorbeeld voor de bleke en iets donkerdere huidtypes.

3. Kies een hotspot bij het water

Het is geen fabeltje dat je aan zee sneller bruin wordt dan in het park. De reflectie van de uv-stralen op het water zorgen er immers voor dat ze in dubbele dosis weerkaatsen op je huid. Daarom moet je jezelf op het strand extra goed insmeren, liefst om de twee uur. Dit zijn volgens onze beautyredactrice de aangenaamste zonnecrèmes voor de zomer.

4. Zoek plaatsen met véél wit

Je kent het vast: de pandasnoet als je terugkomt van skireis. Ook al is het er berenkoud, je lijkt nergens zo snel te bruinen als op de piste. Dat komt door de sneeuw, die wit is en het zonlicht weerkaatst. Ga daarom op zoek naar hagelwitte stranden of koop jezelf een witte matras om in het zwembad te dobberen. Je zal zien dat je sneller bruint!

5. Smeer een goede aftersun

Breng tijdens en na je zonvakantie ‘s avonds een voedende aftersun of bodylotion aan die je huid sneller herstelt van schadelijke zonnestralen. Zorgt ervoor dat deze voldoende antioxidanten bevat als vitamine C, vitamine E en vitamine B3 (niacinamide). Zonlicht maakt namelijk vrije zuurstofradicalen aan, ook wel: schadelijke deeltjes die ervoor zorgen dat de huid sneller veroudert en die het risico op huidkanker verhogen. Hoewel er in je huid van nature antioxidanten aanwezig zijn die je lichaam beschermen tegen zo’n radicalen, is dat – zéker tijdens een dagje zonnen – vaak niet voldoende. Bovendien slinkt je voorraadje antioxidanten langzaam met de jaren. Verzorg je droge, gloeiende of trekkerige huid dus met een dosis antioxidanten en kalmerende, beschermende én hydraterende ingrediënten die er meteen ook voor zorgen dat je bruine tint langer blijft.

Maak lichaam zonneklaar

Openingsbeeld: Hunkemöller SS21.

SOURCE: cosmopolitan NL