Beautymuze Élodie Ouédraogo: “Je voelt snel of ze in jou of louter in je bereik zijn geïnteresseerd”
Élodie Ouédraogo is van vele markten thuis. Na haar sportcarrière werkte ze voor het productiehuis Woestijnvis, schreef ze boeken, ontwierp ze enkele modecollecties voor JBC en richtte ze het sportlabel Unrun 4254 op. Sinds vorig jaar is ze Lancôme-ambassadrice en dit jaar lanceerde ze een sportsupplement in samenwerking met RainPharma. Onze beautyredacteur ging in gesprek met dit icoon.
Wat zijn je interesses?
“Mijn eerste liefde blijft sport, al is het geen job meer. Sport heeft veel voordelen, waar we ons niet altijd bewust van zijn. Het is altijd heel prestatiegericht (sterker worden, afvallen, gezond blijven...), maar het is ook mentaal belangrijk. Naar de gym gaan of wandelen met een vriendin is me-time, want je hebt een leuk gesprek, blaast stoom af, amuseert je… Het gaat over veel meer dan iets gezonds doen.”
“In mode kan ik me echt verliezen. Ik vind het fantastisch om jonge ontwerpers of opkomende stylisten met een coole stem te ontdekken. In hun werk zie je al wat mogelijk aankomende trends zijn, nog voor het in magazines staat. Ik ben zelf met mode bezig en durf op dat vlak best wel wat. Belgen zijn goed in mode, dus vind ik het belangrijk om dat te promoten.”
“Beauty, in het bijzonder make-up en haar, was een leerproces. Toen ik vijftien jaar geleden op tv kwam of een fotoshoot deed, was er vaak niemand die mijn make-up of haar kon doen. Pas toen ik Gino Beeckman leerde kennen tijdens een magazineshoot is dat veranderd. Hij vertelde me welke producten ik nodig had en wat ik met mijn haar kon doen. Toen ontdekte ik dat make-up ook heel leuk kon zijn, niets om bang voor te zijn of stress van te hebben. Hetzelfde gold voor haar: in het oer-Vlaams gezin waarin ik opgroeide, wisten ze geen blijf met mijn haar. Elke zondagavond probeerde mijn moeder een kapsel te vinden waarmee ik de week kon doorkomen.”
“Toen ik 18 was, ben ik voor de eerste keer naar een Afrikaanse kapper geweest. Ik heb een tijdje rastalokken gehad, daarna ben ik pruiken beginnen te dragen. Geen taboe in de Afrikaanse cultuur, maar in België dragen enkel mensen die ziek zijn een pruik. Door er zo open over te zijn, krijg ik soms de vraag waar je een goede pruik kunt vinden. Dan besef je pas hoe belangrijk dat is, je haar is de omkadering van je gezicht. Als je dat niet kunt tonen zoals je dat wilt, doet dat iets met je zelfvertrouwen. Je helpt er mensen mee, het is meer dan een accessoire.”
“Ik blijf dicht bij wat ik ken en wat me passioneert. Wanneer je enthousiast bent over iets, worden anderen dat ook. Het is belangrijk dat je af en toe een boodschap deelt die verder gaat dan producten. Dit jaar zet ik mijn schouders onder Kom op tegen Kanker. Dat is niet grappig, heeft niets te maken met mode of make-up, maar het is een privilege om mee dat bewustzijn te kunnen helpen creëren. Je kunt weinig doen aan wat er nu gebeurt in de wereld, maar je kunt wel helpen om de aandacht levendig te houden via je sociale media.”
Beschouw je jezelf als influencer?
“Niet echt, nee. Ik gebruik enkel Instagram, en als influencer moet je crossmediaal werken. Je moet op verschillende platformen aanwezig zijn en op de hoogte blijven van alle features en de juiste hashtags zodat je content constant zichtbaar blijft. Daar ben ik allemaal niet mee bezig. Het is leuk om volgers bij te krijgen, maar ik jaag dat niet na. Als ik iets leuks heb gedaan, een grappig moment thuis of een toffe shoot, dan wil ik dat delen. Maar als bedrijven me contacteren met vragen over mijn bereik of doelgroep en ze over KPI’s (key performance indicators, red.) beginnen, dan haak ik al af. Je voelt snel of ze in jou als persoon of louter in je bereik zijn geïnteresseerd. Bij mij gaat het puur over de boodschap. Daarom ben ik ook zeer selectief in samenwerkingen. Het moet iets zijn dat dicht bij mij staat, dat me zin geeft om erover te praten en waarbij ik zelf mijn aanpak kan bepalen. Ik wil ook een langetermijnrelatie, zodat we een verhaal kunnen opbouwen.”
Je voelt snel of ze in jou of louter in je bereik zijn geïnteresseerd. Bij mij gaat het puur over de boodschap
“Daarom ben ik zo blij met de samenwerking met Lancôme. Ik vond het straf dat ze kozen voor een vrouw van kleur. Ze zijn heel inclusief, kijk maar naar hun campagne met mensen met een beperking. Je hoeft geen miljoenen volgers te hebben om op hun Instagrampagina te staan: ze appreciëren een toffe persoonlijkheid met een leuk verhaal. Ik krijg carte blanche om mijn verhaal te vertellen, het gaat niet koudweg over producten aanprijzen.”
Wat vind je de boeiendste trend(s) in jouw vakdomein?
“Omdat ik zoveel weet over sporten en wat het lichaam nodig heeft om fit te blijven, merk ik dat ik minder gevoelig ben voor hypes rond nieuwe sporten of mooie gyms. Ik merk wel dat veel mensen aan spinning en pilates doen. Dat zijn low-impact work-outs waar je fit, sterk en ontspannen van wordt. Extreme sporten blijven niche, dat is niet de norm. Mensen sporten meer dan vroeger en gebruiken apps en tracking devices om slimmer te trainen. Dat helpt om blessures te beperken. Niet iedereen kan zich laten begeleiden door een personal trainer, en dan helpt zo’n smartwatch.”
“Sport is de laatste jaren veel professioneler geworden. Atleten zijn merken geworden, de nieuwe influencers. Vroeger had je een truitje met het logo van de sponsor dat je moest dragen wanneer je op tv kwam. Tegenwoordig worden atleten gekleed door de designermerken van grote luxegroepen en zijn sociale media superbelangrijk geworden. Dit is een generatie die móét bezig zijn met Instagram.”
“Anderzijds is er veel meer aandacht voor mentaal welzijn. Vroeger was je goed én mentaal sterk of je was het niet. Nu beschermen atleten zich veel beter. Ze zijn veel mondiger en pikken ook niet langer alles. Maar goed ook!”
Welke onzin over jouw domein zou je graag de wereld uit willen helpen?
“Mensen denken dat ze alles kunnen eten als ze een uurtje gaan sporten. Maar het is een en-enverhaal. Door gezond te eten krijg je de juiste dingen binnen, waardoor je beter kunt sporten. Bij sport is voeding heel belangrijk: het bepaalt bijna 80 procent van je resultaat.”
Meer beauty
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier