Onafhankelijke beautymerken hebben hun momentje en we worden elke week verrast door nieuwe ambitieuze labels. Vandaag is dé dag die de geschiedenis ingaat als jouw kennismaking met (M)anasi7, een duurzaam make-upmerk uit Zweden. Voor jou waarschijnlijk onbekend, en dat komt omdat het tot voor kort niet in België te koop was. Daar bracht Océane van Labelchic verandering in en ze nodigde ons uit voor een gesprekje met founder Susanne Manasi herself.

Over (M)anasi7

Make-up artist Susanne Manasi lanceerde in april 2018 een label dat onze kijk op make-up voorgoed zou veranderen. Samen met haar man Olof Lindqvist, die art director en graphic designer is, bedacht ze een duurzaam label dat alle gevestigde codes van make-up overtreedt.

(M)anasi7 is gebaseerd op wat ze hun ‘Declaration of (7)’ noemen. Dat is een manifest waarin alle principes van hun duurzame beautyproducten staan, namelijk: Slow, Select, Pure, Natural, Simple, Symbiotic en Contemporary.

View this post on Instagram

Natural and wild harvested. Our Natural/wild harvested formulas refers to their ingredients or derivatives primarily gathered in nature or in the wild. We cannot label these ingredients or products organic because they are non-agricultural, but no toxic pesticides, herbicides, fungicides, chemical fertilizers or genetically modified organisms are used. Equally important is that natural/wild harvested also can refer to ingredients from our selected small-scale subcontractors that do not have the capacity or economics to certify, but still follow the same high standards of those applied to organic farming. We support independent small businesses. #manasi7 #sustainable #organic #natural #organicmakeup #naturalmakeup #wildharvested #slowbeauty #cleanbeauty #declarationof7 #organicbeauty #naturalbeauty #beautyevolution

A post shared by MANASI7 (@officialmanasi7) on

Beautybabbel met Susanne Manasi en Olof Lindqvist

Is het de eerste keer dat jullie een beautymerk lanceren?

Het is het eerste product dat we samen uitbrengen. Ik was al wel make-up artist en productontwikkelaar voor beautymerken waarvoor ik mijn eigen dingen creëerde, maar dit is de eerste keer dat ik samen met mijn man een eigen collectie lanceer.

Wat maakt het merk zo anders dan andere make-uplabels?

We hebben iets ontworpen dat we zelf onze ‘Declaration of (7)’ noemen. Het is een soort manifest voor zij die de producten maken en ook voor de consument. De zeven pijlers staan ook telkens op de verpakking vermeld. Zo weet de koper dat we altijd deze regels en richtlijnen volgen tijdens de productie. Eén van de richtlijnen is dat het slow production moet zijn. We proberen de impact op het milieu tot het minimum te beperken en doen niet aan massaproductie.

Is de collectie daarom ook niet zo uitgebreid?

Inderdaad, we kozen heel selectief onze producten uit en de potjes zijn niet beschikbaar in honderden kleuren. De ingrediënten zijn puur en dat wil zeggen dat ze niet te bewerkt zijn. Ingrediënten zijn vaak bewerkt op heel hoge temperatuur waardoor je de voordelen niet krijgt van de vitaminen en mineralen die er van nature inzitten. Dat is bijvoorbeeld ook een richtlijn die we aan de producent meegeven: produceer niets op een hoge temperatuur. De ingrediënten moeten verder natuurlijk zijn en afkomstig zijn van een organische oogst.

Zijn jullie producten vegan?

De helft van de producten zijn vegan en de helft niet. We gebruiken namelijk ook bijenwas. Het heeft immers goede eigenschappen voor de huid en het is duurzaam. Ook de productie van bijenwas verloopt duurzaam. Als je de bijtjes aan het werk zet, zorgt dat voor bestuiving en zo steun je dus het hele ecosysteem. Voor ons is het belangrijk om het beste product te hebben.

Kan je wat meer vertellen over het gamma?

Al onze producten zijn multifunctioneel, je kan ze op verschillende manieren gebruiken. We hebben bijvoorbeeld een palet dat je op je ooglid maar ook op je wenkbrauw kan smeren. Verder verkopen we een matte bronzing powder dat je kan prima kan gebruiken als contouring.

Daarnaast is ons kleurtje dat je op de lippen, kaken en ogen kan gebruiken uniek. De basis bestaat uit olie, wax en boter waar kleurpigmenten aan werden toegevoegd.

We hebben ook twee kleuren highlighter en twee poeders, eentje die een matte finish geeft en eentje die een sunkissed glow geeft. Daarnaast hebben we een concealer die je zelf kan samenstellen al naargelang je huidtype. Er zijn drie potjes, een witte, een beige en een donkerbruine die je met elkaar kan mengen. Je kan bijvoorbeeld ook heel erg licht gaan en dat is leuk, want het is vaak een uitdaging om net een heel lichte concealer te vinden. Hij is heel dekkend maar als je er een beetje olie aan toevoegt kan je het ook gebruiken als foundation. Het is één van onze bestsellers omdat je hem natuurlijk ook kan aanpassen aan de seizoenen. In de winter kan je jouw concealer lichter maken, in de zomer een beetje meer gebruind.

Niet iedereen houdt van crèmeformules en daarom hebben we voor vrouwen die meer van losse poeders houden ook een poederblos ontwikkeld.

Jullie hebben ook een organische mascara! Vertel daar eens wat meer over?

We hebben inderdaad een mascara, ontwikkeld volgens een gecertificeerde organische formule. Er zit bijenwas in, maar ook carnaubawas, candelillawas en een zwart kleurpigment. De wimpers zien er na het aanbrengen heel natuurlijk uit en hebben een mooie zwarte kleur. De mascara geeft definitie aan je wimpers en je krijgt er geen ‘spinnenpoten’ van.

View this post on Instagram

Manasi7 is launching in the U.S. at Goop! A great selection of our products is now available for purchase with shipping all over the U.S. via Goop.com and through Goop lab (physical store) in Los Angeles, CA. Our Precision mascara is available for purchase and it is inspired by the Binchōtan, the Japanese high grade charcoal made from Ubame oak and the authentic ayurvedic Shilajit from the Himalayans. This rich mascara defines your lashes with a delicate touch. A combination of organic plant waxes and selected raw minerals allow this emollient mascara to shape and define your lashes. Organic formula. #manasi7 #sustainable #organic #natural #organicmakeup #naturalmakeup #wildharvested #slowbeauty #cleanbeauty #declarationof7 #organicbeauty #naturalbeauty #beautyevolution #Goop

A post shared by MANASI7 (@officialmanasi7) on

Verder bevat de tube ook castorolie die je wimpers laat groeien. We doen dus ook een beetje aan huidverzorging. (M)anasi7 moest een hybride merk worden, een goede mix tussen skincare en beauty. De producten hebben dus ook een voordeel voor de huid. De oliën en boter zijn heel voedend en tegelijkertijd krijg je er een mooi kleurtje van. Eigenlijk is het een beauty evolutie: je hebt verzorging en je hebt pigment. Het is een nieuwe manier van benaderen en dat zie je ook aan de verpakking. We wilden dat het er anders uitzag dan de doorsnee make-upproducten die meestal glossy verpakt zijn.

Hoe maken jullie de producten siliconen- en parabeenvrij?

In onze collectie zitten geen siliconen en geen synthetische ingrediënten, behalve een klein aantal (0,01 %) pigmenten omdat het anders niet mogelijk is om zo’n sterke kleuren te bekomen. Maar we maken het meest gebruik van minerale pigmenten, dat wil zeggen dat ze uit de bergen komen. Verder zijn al onze producten gebaseerd op natuurlijke oliën, verschillende soorten was en bij de concealers zit een beetje water. Als bewaarmiddel gebruiken we tocoferol, dat komt van een plant en zit in vitamine E.

(M)anasi7 werd gelanceerd op 7 april 2018 in Londen en verkoopt nu in Zweden, Groot-Brittannië, de VS, Zwitserland, Finland, Frankrijk, Spanje, Nieuw-Zeeland en sinds kort dus ook in België, bij Labelchic. Prijzen variëren van € 39 voor een mascara tot € 65 voor hun oog- en wenkbrauwpalet.

De nieuwe Feeling met gratis gastenboek Pascale Naessens én meer geheimen van beauty-experts ligt sinds 24 oktober in de winkel.

Meer over duurzame beauty