Beautymuze Heleen Kibbelaar: “Desinformatie lijkt alleen maar toe te nemen. Dat ­frustreert me”

Heleen Kibbelaar is scheikundige met een eigen consultancy­bedrijf. Op haar Instagram­account legt ze de wetenschap achter huid- en haarverzorging op een begrijpelijke manier uit.

Beschouw je jezelf als een echte influencer? 


“Nee. Ik beïnvloed misschien wel mensen omdat ik ze informeer, maar ik zie het veeleer als wetenschap delen dan als influencen. De desinformatie die de ronde doet, op sociale media maar ook in traditionele media, lijkt alleen maar toe te nemen. Dat frustreert me. Ik probeer die onwaarheden te ontkrachten via posts op Instagram en een beetje op TikTok. Tegenwoordig willen mensen vooral video’s, maar dat vraagt veel meer tijd om op een leuke manier te doen.”

“Ik werk wel samen met ­merken, maar ik zal veeleer uitleggen hoe iets werkt, dan dat ik echt producten zal aanraden. En ik doe het alleen als er voldoende wetenschap achter de producten zit.”

Wat fascineert je zo aan huid en haar?

“Haar en huid zijn enorm complex. Net als de wetenschap en technologie die achter die verzorgingsproducten zit. Ik verdiep me graag in complexe onderwerpen om die dan zo helder en eenvoudig mogelijk uit te leggen. Daarvoor moet je iets echt heel goed begrijpen.”

Heleen Kibbelaar

Wat vind je momenteel de boeiendste trend(s)?

“Ik vind nieuwe formuleringen en technologieën die ingrediënten op een efficiëntere manier aan de huid aanleveren erg boeiend. Momenteel gebeurt daar ontzettend veel onderzoek rond. Ook het duurzamer maken van verzorgingsproducten is een enorme uitdaging. Producten en ingre­diënten moeten steeds beter worden voor de planeet, maar een duurzamer alternatief vinden mét dezelfde eigenschappen en efficiëntie is vaak heel lastig. Dat vraagt om nieuwe technologieën en daar wordt hard aan gewerkt. Dat is een mooi voorbeeld van hoe industrie en wetenschap kunnen samenwerken. Ook in de industrie gebeurt er namelijk veel supergeavanceerd onderzoek.”

Welke trends zou je uit de wereld willen helpen?

“Doe-het-zelfrecepten die op niets zijn gebaseerd. Zoals rozemarijnwater om je haar te doen groeien. Dat is echt onzin. De mogelijk actieve stof van rozemarijnblaadjes verlies je bovendien wanneer je dat rozemarijnwater maakt.”

“Producten beoordelen op basis van hun ingre­diëntenlijst. Je kunt niet afleiden uit die lijst hoe efficiënt een product is. Veel mensen begrijpen niet dat de formulering van producten vaak zo complex is dat je niet op basis van één ingrediënt kunt zeggen of iets werkt of niet. Daarom ben ik geen fan van die zogenaamde cosmetica-apps, die producten afkeuren op basis van een ingrediëntenlijst. Zo werkt dat namelijk niet.”

Rozemarijnwater om je haar te doen groeien. Dat is echt onzin

“En de veiligheid van cosmetica in twijfel trekken. Ik erger me blauw aan claims over zogenaamde ‘slechte’ stoffen, zoals parabenen, sulfaten, chemische uv-filters… Op sociale media is het erg populair om lijstjes te geven à la ‘deze ingrediënten zijn slecht of moet je vermijden’.

“De veiligheid van cosmetica wordt gegarandeerd door de regels van de Europese Wetenschappelijke ­Commissie voor Consumentenveiligheid (SCCS). Die evalueert ingrediënten en legt vast wat veilig is en wat niet. Er zijn bijvoorbeeld al veel studies gedaan over parabenen: de toegelaten soorten zijn veelvuldig onderzocht en veilig bevonden. Toch verkiezen bedrijven, door de hetze tegen parabenen, om andere bewaarmiddelen te gebruiken, zoals ­phenoxyethanol. Maar nu ligt ook dat bewaarmiddel onder vuur, terwijl het veilig is ­bevonden.”

“Het lijkt allemaal zo willekeurig… Nieuwe stoffen, zoals bewaarmiddelen of uv-filters, moeten eerst voldoende bestudeerd én goedgekeurd worden voor ze gebruikt mogen worden. Zodra er vragen rijzen of er nieuw onderzoek is, buigt de commissie zich daarover. Dat wordt allemaal erg goed opgevolgd. Desondanks hoor je dezelfde onwaarheden over deodorant, zonnecrème of shampoo. Gelukkig wordt er steeds meer tegengas gegeven, die wetenschappelijk gebaseerd is.”

Meer beauty

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content

Gesponsorde content