Zonnecrèmes kampen nog steeds met vooroordelen: te plakkerig, te stroef, te veel smeerwerk… Toch maakt beschermen het verschil en bovendien zijn de formules anno 2020 beter dan ooit.

Schadelijke stralen

Je huid wordt heel de dag blootgesteld aan stralen. Dagelijks een breedspectrum filter smeren, is dus geen overbodige luxe.

1. UV A

Ultravioletstralen die diep in je huid penetreren, het DNA van je huidcellen aantasten en zo het risico op vroegtijdige huidveroudering en -kanker verhogen. De PA+++ rating die je op sommige tubes ziet, zegt iets over de sterkte van de uv A-filter.

2. UV B

Deze zorgen voor kleur. Je bruine teint of zonnebrand is er het directe resultaat van. Hier vertelt de Sun Protection Factor (SPF) hoe lang je beschermt bent tegen uv B. Het nummer dat volgt, zegt iets over hoe lang het duurt eer je huid verbrandt in de zon. Is dat onbeschermd na 10 à 20 minuten, dan zou je met een SPF20 tot 20 keer langer beschermd zijn, zo’n 200 à 400 minuten dus.

3. UV C

Deze stralen worden volledig door de atmosfeer geabsorbeerd. Ze bereiken je huid niet, gelukkig maar.

Infrarood en zichtbaar licht

Amper 10% van het zonnespectrum bestaat uit ultraviolet, de overige 90% stralen zijn zichtbaar licht en infrarood (het warmtegevoel). Uit een recente studie van de Universiteit van Newcastle blijkt dat ook zichtbaar en infrarood licht onze dieperliggende huidlagen in de dermis kunnen aantasten. “Zichtbaar licht en infrarood hebben op zichzelf weinig effect, maar in combinatie met uv gaat hun schadelijke invloed op de huid drastisch de hoogte in”, volgens professor Mark Birch-Machin. “Ze veroorzaken wel géén zonnebrand en wer- den nog niet in direct verband gebracht met huidkanker.” Een cocktail aan antioxidanten biedt daartegen bescherming. Kijk dus of er bijvoorbeeld ook niacinamide, groene thee, vitamine E, druivenpitextract… aan de formule werd toegevoegd.

Filter feiten

Je hebt twee soorten filters: chemische en minerale. Soms worden ze apart gebruikt, soms in de mix. Het verschil:

1. Chemische filters

Ook wel: organische filters. Je hebt er een heleboel, denk aan: tinosorb (breedspectrum), octisalaat (UVB) en mexoryl SX (UVA). Ze absorberen uv-stralen
en geven het weer af van je lichaam als warmte. Je brengt ze best een half uur voor het zonnen aan.

2. Minerale filters

Ook wel: anorganische of fysische filters. Ze leggen een soort laagje op je huid dat het licht weerkaatst en werken dus als een spiegel. Zinkoxide en titaniumdioxide zijn de meest gebruikte minerale filters. Het witte waasje waarmee ze kampen, wordt tegenwoordig goed verholpen door moderne technologie.

 

Onze favoriete SPF’s

Waterlover Sun Milk SPF30

Bevat chemische filters (Biotherm, € 35,90 voor 200 ml bij Ici Paris XL).

Sun Protective Water SPF50

Met lichtreflecterende ingrediënten en krachtige antioxi- danten (Lancaster, € 35 voor 150 ml bij Ici Paris XL).

Lipstick 50+

Zeer hoge zonnebescherming voor de lippen (Avène, € 9,50 bij de apotheker).

Boost of Protection Sunscreen

Beschermt met non-nano zinkoxide en druivenpitolie (Self, € 38 voor 150 ml bij de apotheker of online).

Sunday Brush SPF50

Een zonnepoeder met gecoate, ‘micronized’ zinkoxide en titaniumdioxide (€ 49,95, in 3 tinten via sundaybrush.com).

Meer over zonbescherming

Openingsbeeld: Lancaster