Wat werkt echt? Beauty-influencer Alex Steinherr verklapt haar routine

Magazines en websites slaan je om de oren met beauty-tips, must have-producten en goedbedoeld advies. Maar wat doet een beauty-expert – en niet de eerste de beste – zélf om er goed te blijven uitzien? Wij vroegen het aan Alex Steinherr.

Alex is de voormalige online beautydirector van de Britse Glamour en een van de grote beautyinfluencers. Ze werkt regelmatig samen met merken, en creëerde een lipstick voor M.A.C die op één dag was uitverkocht. Haar nieuwste project is een no-nonsense huidverzorgingslijn voor Primark.

Discipline is het geheim

“Het geheim van een mooie huid? Behalve genetica zijn het vooral de kleine dingen die je elke dag doet. Ik gebruik geen honderden producten, maar ben gewoon consequent in het aanbrengen van de basics. Ook mijn ochtendroutine verloopt erg gedisciplineerd: ik sta om halfzes op, verzorg mijn huid, drink een groot glas water, maak koffie en lees een halfuur. Social media is mijn job, maar het kan je volledig in beslag nemen, gek werd ik daarvan! Dus besloot ik om elke dag een halfuur te lezen, om mijn hersenen te voeden. Biografieën, historische of zelfhulpboeken, zoals The Slight Edge, dat uitlegt dat het de kleine dagelijkse dingen zijn die het verschil maken.”

Het hoeft niet duur of uitgebreid te zijn

“Wanneer ik online enthousiast was over duurdere producten, kreeg ik soms de opmerking dat het niet binnen het budget van mijn volgers past. Dat vond ik een probleem, want ik ben geen beautysnob. Maar ik zal nooit iets aanbevelen waarvan ik niet overtuigd ben. Een product van een paar euro’s dat niet goed is, is geen besparing. Er is zeker ruimte voor betaalbare huidverzorging van goede kwaliteit. Bij Primark vonden ze dat een geweldig idee en vroegen ze me om een lijn te ontwikkelen: voor een skincarefreak als ik was dat het summum! Ik ben geen chemicus, maar weet heel goed wat ik wel en niet in een product wil. Elke formule hebben we from scratch ontwikkeld, ik weet tot op de laatste druppel wat erin zit. Ik heb de lijn niet alleen voor mezelf ontwikkeld, maar ook voor mensen die niet bezig zijn met huidverzorging, of geen giga budget hebben.”

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Hoe milder, hoe mooier

“Ik wilde geen parfum, essentiële oliën, sulfaten, kleurstoffen, parabenen of (niet-vette) alcohol in de producten. Die ingrediënten kunnen irritaties veroorzaken. Ook geen potten, want die verhogen het risico op bacteriële besmetting. Je kunt ‘mijn’ 20 producten probleemloos combineren. Sommige mensen denken dat hogere concentraties en zo veel mogelijk ingrediënten meer resultaat zullen geven, maar het enige wat het oplevert, is een geïrriteerde huid. Je moet in de eerste plaats je huidbarrière beschermen en gezond houden. Tenzij je huidverzorging goed begrijpt, kun je het best niet te veel actieve producten door elkaar gebruiken. Meer is zeker niet altijd beter. Elke lijn heeft zijn eigen actieve ingrediënten, altijd met een kalmerende stof erbij. Zo is salicylzuur het beste ingrediënt dat ik ken om onzuiverheden aan te pakken. Squalaan is de enige olie waar ik van hou. Niacinamide, hyaluronzuur en antioxidanten zijn voor mij eveneens een must. Maar het gaat niet alleen om de ingrediënten, het is de juiste dosering die zorgt voor efficiëntie.”

Ik blijf strijden tot de dag waarop een mascara wordt aangeprezen door een 50’er in plaats van een 15-jarige

Leeftijd is niet relevant

“Ik vertel nooit hoe oud ik ben. Niet omdat ik me ervoor schaam, wel omdat je dan meteen een etiket krijgt opgekleefd en iedereen een oordeel over je heeft. Dat ik er wel of niet goed uitzie ‘voor mijn leeftijd’, verandert niets aan wat ik te zeggen heb of wat ik weet. Dus dan is het ook niet relevant. Je vraagt toch ook niet naar mijn gewicht? In de beautyindustrie zijn er al veel gevechten geleverd rond diversiteit, maar ageism is het laatste taboe. Het is mijn strijdpunt, tot de dag waarop een mascara zal worden aangeprezen door een vijftiger in plaats van een vijftienjarige. Omdat ze mooi is, niet omdat ze ‘ouder’ is. Of omdat het merk zichzelf op de borst wil kloppen.”

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Letterlijk goed in je vel

“Jezelf verzorgen is niet frivool of narcistisch, het heeft een psychologische impact. Ik krijg vaak berichten van jonge meisjes die niet naar school gaan of een date annuleren omdat ze zich lelijk voelen door een acneaanval. Dat raakt me. Ik kan me heel goed herinneren hoe ik me als tiener voelde. Niet door huidproblemen, maar wel omdat ik worstelde met mijn gewicht. De keren dat ik niet buiten wilde komen omdat ik me dik voelde... Ik zeg niet dat ik de wereld red met deze lijn, maar de psychologische impact die je huid kan hebben, is niet iets wat je moet minimaliseren of in het belachelijke trekken.

 

Meer beautytips

Tekst door Sofie Albrecht

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content

Gesponsorde content