Heel de wereld kreunt onder het coronavirus maar gelukkig poppen er heel wat initiatieven uit de grond om te hulp te schieten. Grote modehuizen en celebs springen in de bres en doneren de broodnodige centen voor zij die het nu nodig hebben. LVMH, de Groep L’Oréal maar ook Blake Lively en Rihanna: deze bekenden dragen financieel hun steentje bij.

1. Lady Gaga

Haus Labs, het beautylabel van Lady Gaga, doneerde 20 procent van hun inkomsten van de voorbije week aan lokale voedselbanken in Los Angeles en New York.

View this post on Instagram

To Our HAUS, In the midst of COVID-19, it can be easy to feel powerless. We've been thinking a lot about our community and responsibilities in this time of uncertainty. Social distancing is one of the most important things we can do to control the spread of this virus and we encourage our community from across the world to participate if you can. As another way to take action, HAUS will be giving back to our Los Angeles & New York City communities by donating 20% of our profits from last week’s sales on Hauslabs.com to local food banks (@lafoodbank & @foodbank4nyc) in order to get food to those affected by the closing of schools and other places that offer this critical resource. Stay safe and strong for yourself and others. Sending love from our HAUS to yours 🖤

A post shared by HAUS LABORATORIES (@hauslabs) on

2. Justin Bieber

Justin Bieber doneerde in februari 29.000 dollar aan het Beijing Chunmiao Charity Foundation, een liefdadigheidsorganisatie voor kinderen in China.

3. Justin Timberlake

Ook zanger Justin Timberlake doneert aan de voedselbanken regio Memphis. Hij spoorde zijn volgers ook aan de lokale gemeenschappen te steunen.

4. Rita Ora

Zangeres Rita Ora lanceerde een #StopTheSpread collectie. De collectie bevat T-shirts, sweatshirts, stickers en baseball petjes en kosten tussen 8 en 50 dollar. De opbrengst ervan gaat naar de UN foundation én Wereldgezondheidsorganisatie om de COVID-19 pandemie in te dijken.

5. Blake Lively en Ryan Reynolds

Blake Lively en partner Ryan Reynolds doneerden een miljoen dollar aan voedselbanken in Amerika en Canada. “Covid-19 heeft een enorme impact op ouderen en mensen met een laag inkomen,” schrijven Lively en Reynolds op hun Instagram. “Wij doneerden een miljoen dollar, als jij ook kan helpen: de voedselbanken kunnen het gebruiken.” Ze roepen bovendien op om liefde te verspreiden via social media en virtueel met elkaar in contact te blijven. Blake vraagt ook nog of er iemand Ryan duidelijk kan maken dat ’emotional distancing’ van zijn schoonmoeder niet écht een ding is. Ook nu blijven die twee dus met elkaar moppen ;-).

View this post on Instagram

@feedingamerica @foodbankscanada ♥️

A post shared by Blake Lively (@blakelively) on

6. Chiara Ferragni

De Italiaanse influencer Chiara Ferragni verzamelde samen met haar man en rapper Fedez maar liefst 4,3 miljoen euro via een gofundme pagina. Deze doneerden ze aan het ziekenhuis is Milaan, om er nieuwe bedden te voorzien op intensive care. “Dit is de goede kant van het internet,” concludeert ze.

7. Rihanna

Rihanna doneerde met haar Clara Lionel Foundation een mooi bedrag van vijf miljoen dollar aan verschillende relevante instellingen in de Verenigde Staten, Haïti en Malawi. Ze draagt zo bij aan de aankoop van medische apparatuur, steunt de voedselbanken én helpt het onderzoek naar het coronavirus.

8. Donatella Versace

Ook Donatella Versace zet zich in voor de bestrijding van het coronavirus in Italië. De Italiaanse ontwerper en haar dochter Allegra Versace doneren in totaal 200.000 euro aan de intensive care van het San Raffaele ziekenhuis in Milaan.

View this post on Instagram

❤️🇮🇹

A post shared by Donatella Versace (@donatella_versace) on

9. LVHM

LVHM – het Franse bedrijf achter luxemerken als Louis Vuitton, Givenchy, Kenzo en Christian Dior – maakt voortaan énkel desinfecterende handgel. Er rolt voorlopig dus geen parfum en cosmetica meer van de band. Daarnaast zal LVHM 40 miljoen chirurgische maskers voorzien voor Frankrijk.

View this post on Instagram

#LVMHjoinsforces Given the risk of a shortage of hydroalcoholic gel in France, Bernard Arnault instructed the LVMH Perfumes & Cosmetics business to manufacture within their production sites as much gel as needed to support the public authorities. Since Monday, the gel has been delivered free of charge daily to the French health authorities and as a priority to the Assistance Publique-Hôpitaux de Paris. The LVMH Group would like to express a special THANK YOU to all those who made it possible, in particular to our exceptional production teams from @guerlain, @diorparfums and @givenchybeauty who have shown great solidarity and engagement in a spirit of collective effort for the common good. The Group and its Maisons are extremely proud and humbled to do their part in the fight against COVID-19 and to help those whose mission is to protect and care for others. As such, we will continue to honour this commitment for as long as necessary, in connection with the French health authorities. #Coronavirus #COVID19 #APHP #staysafe #StayAtHome #COVID2019france #LVMH #LVMHtalents #Guerlain #ParfumsChristianDior #DiorParfums #Dior #GivenchyBeauty #Givenchy

A post shared by LVMH (@lvmh) on

10. Groep L’Oréal

Ook de Groep L’Oréal rolt een Europees solidariteitsplan uit. “In deze uitzonderlijke crisissituatie hebben we de verantwoordelijkheid om op alle mogelijke manieren bij te dragen aan de collectieve inspanningen,” vindt Jean-Paul Agon, CEO van de Groep L’Oréal. “Met deze initiatieven wil L’Oréal zijn erkenning, steun en solidariteit uitdrukken en al wie zich moedig en onbaatzuchtig inzet in de strijd tegen deze pandemie een hart onder de riem steken”. De Groep spant zich in voor verschillende sectoren:

  • Solidariteit met de gezondheidsautoriteiten: de fabrieken van de Groep – die vorige week al gestart waren met de productie van ontsmettende gel – drijven hun productie op en zullen in de loop van de volgende weken grote hoeveelheden ter beschikking stellen om de behoeften van de Europese autoriteiten te dekken.
  • Solidariteit met gezondheidswerkers en apothekers: La Roche-Posay zal alle ziekenhuizen, rust- en verzorgingstehuizen en voornaamste apothekers in Europa die partner zijn van het merk bevoorraden met ontsmettende gel. Zij vormen immers de eerste verdedigingslinie tegen het coronavirus en zetten zich elke dag in om ons te beschermen en de epidemie in te dijken.
  • Solidariteit met de voedingsdistributie: het merk Garnier levert verschillende miljoenen flacons ontsmettende gel gratis aan zijn Europese klanten in de voedingsdistributie zodat zij hun personeel, dat aan het werk blijft om te voldoen aan de fundamentele behoeften van de consument, kunnen beschermen en de voorgeschreven voorzorgsmaatregelen kunnen toepassen.
  • Solidariteit met de KMO’s van onze distributiecircuits (kapsalons, kleine parfumerieën): L’Oréal bevriest al hun vorderingen tot ze hun activiteiten opnieuw kunnen opstarten.
  • Solidariteit met onze meest kwetsbare leveranciers: voor wie de grootste moeilijkheden ondervindt verkort L’Oréal zijn betalingstermijnen door van contante betaling de regel te maken.
  • Solidariteit met kansarmen: om de meest kansarmen de mogelijkheid te geven de beschermende voorzorgsmaatregelen toe te passen en de gevolgen van de epidemie het hoofd te bieden, heeft de Fondation L’Oréal besloten om als bijdrage aan de strijd tegen het coronavirus een gift van een miljoen euro te doen aan zijn partner-verenigingen die zich inzetten voor de strijd tegen armoede. De verenigingen die het hele jaar door ondersteund worden door de Fondation L’Oréal ontvangen hygiënekits (douchegel en shampoo) et ontsmettende gel om uit te delen aan sociaal werkers, vrijwilligers en hun doelpubliek.

11. Gucci

Ook het Italiaanse modehuis Gucci heeft aangekondigd steun te leveren. Italië is zwaar getroffen door het coronavirus waardoor er een groot tekort is aan medische hulpmiddelen als chirurgische maskers en latex handschoenen. Gucci heeft laten weten 1,1 miljoen chirurgische maskers te produceren voor Italiaanse zorgverleners.

12. Balenciaga en YSL

De ateliers van Kering Group (Balenciaga en Yves Saint Laurent) in Frankrijk worden voortaan ingezet om chirurgische maskers te produceren. Ze zouden meer dan 3 miljoen mondmaskers kunnen leveren aan de Franse zorgsector.

13. Miuccia Prada

Miuccia Prada en haar man Patrizio Bertelli voorzagen genoeg geld om in totaal zes complete intensive care afdelingen op te richten in de Milanese ziekenhuizen Vittore Buzzi, Sacco en San Raffaele.

14. Giorgio Armani

Giorgio Armani besloot al tijdens Milan Fashion Week (eind februari) hun show zonder publiek te laten doorgaan. Nu heeft het modehuis ook 1,25 miljoen euro gedoneerd aan ziekenhuizen in Italië om het coronavirus te bestrijden. Het geld ging naar drie ziekenhuizen in Milaan en een ziekenhuis in Rome.

15. Pyer Moss

Ontwerper Kerby Jean-Raymond van Pyer Moss startte in New York ‘Your Friends’ op, als reactie op een massa berichten van hulpverleners met een tekort aan maskers en handschoenen. Hij toverde het headquarter om tot donatie-centrum waar N95 maskers, latex handschoenen en andere zorgbenodigdheden naartoe kunnen worden gestuurd. Ze maakten ook een bedrag van zo’n 4.500 euro vrij om financieel hun steentje bij te dragen.

Openingsbeeld: Photo News

Meer initiatieven