Graag meer energie in de ochtend? Deze 10 tips geven je ochtenden een boost.

De ochtendstond heeft goud in de mond, het eeuwenoude gezegde wordt niet door iedereen gesmaakt. Eerder een avondmens? Het zit in je genen. Wil je toch graag zoveel mogelijk uit je ochtenden halen? Lees dan  deze tips.

1. Stop met snoozen

Ja, je wilt graag nog even blijven liggen. Maar dat is geen goed idee. Zet je wekker liever een half uurtje later en geniet van nog wat extra kwalitatieve slaap.

2. Werk aan je slaapritme

Dankzij een goede structuur (lees: ga iedere avond rond hetzelfde tijdstip slapen en sta telkens op hetzelfde uur op), raakt je lichaam gewend aan die vroege ochtenduren. Slaap liefst minstens 8 uur per nacht. Geen idee hoe te beginnen? Lees nog eens Feelings grote slaapdossier waarin Annelies Smolders alles uitlegt over slaaptraining.

3. Zorg voor de juiste slaapomstandigheden

Maak het donker in de slaapkamer, draag oordoppen indien er omgevingsgeluiden zijn en weer licht of draag een oogmasker. Een goede ochtend start met een goede nachtrust en diepe slaap.

4. Start je dag met een glas water

Begin de dag meteen met een groot glas water. Je lichaam kreeg de hele nacht geen vocht binnen en is gedehydrateerd. Door meteen te starten met water, geef je je lichaam en brein een goede dosis vocht.

5. Grijp niet meteen naar je telefoon

Je wilt snel even Instagram checken en kijken of er al mails binnen zijn? Dit vermijd je liever. Geef je brein even de tijd om rustig wakker te worden.

6. Eet gezond

Of je nu start met een gezond ontbijt of liever voor periodiek vasten kiest… Een goed gevoel start met gezonde voeding. Vermijd ultrabewerkte voeding en zet zoveel mogelijk groenten, gezonde proteïnen (denk aan vette vis, kip of ei) en gezonde vetten op het menu.

7. Schrijf

Geen idee waar te beginnen? De ochtendgloren is het perfecte moment om pen en papier te gebruiken. Schrijf op wat je vandaag wilt bereiken, leg prioriteiten en stel een goede planning op.

8. Beweeg ‘s morgens

Moeite om ‘s morgens uit de startblokken te schieten? Door ‘s morgens te sporten, krijgt je lichaam meteen het signaal dat het tijd is om erin te vliegen. Yoga, een korte wandeling of een sessie pilates… Alles is mogelijk.

9. Ga naar buiten

Wil je zoveel mogelijk uit je ochtend halen? Ga dan even naar buiten. De frisse buitenlucht, de zon op je gezicht en het ochtendgloren hebben een positief effect op je brein en lijf.

10. Een goede ochtend start ‘s avonds

‘s Ochtends een ratrace omdat je de kinderen naar school moet brengen, je nog een machine was moet inladen en enkele mails moet beantwoorden? Een goede ochtend start eigenlijk ‘s avonds. Maar ‘s avonds – net als ‘s morgens – een lijstje met dingen die je de volgende dag zeker wilt doen. Plan ze in en zorg dat je met een gerust hoofd kunt gaan slapen.

Meer tips om je routine op punt te zetten

  • Zorg voor een goede planning: al je taken op papier zetten, geeft rust in je hoofd. Wees zo precies mogelijk.
  • Noteer dagelijks waarvoor je dankbaar bent: de ochtend is het perfecte moment om dit aan te pakken. Het zorgt dat je positief aan de dag start.
  • Leg vast hoeveel tijd je nodig hebt voor je ochtendroutine: schrijf voor jezelf een tijdje op welke taken je op een ochtend allemaal moet volbrengen en hoeveel tijd ze in beslag nemen. Op die manier kun je vastleggen hoe laat je best opstaat om die routine vlekkeloos te laten verlopen.
  • Moet het ‘s morgens? Je hebt ongetwijfeld heel wat taken in de ochtend, maar bekijk eens kritisch of die taken effectief ‘s morgens moeten gebeuren. Die was kun je misschien tijdens je lunchpauze doen en die lunchboxen kunnen ongetwijfeld ook ‘s avonds klaargemaakt worden.

Meer tips voor een productieve dag: