Het einde van de zomer is bijna in zicht, dus we starten weer met het maken van goede septembervoornemens. Gezonde maaltijden om die ijsjes te vergeten, een fitnessabonnement om alles terug wat strakker te maken en wat dacht je van een potje yoga tegen die septemberstress?

Yoga (om te ontspannen of spieren te kweken), maar geen idee of het jou ligt. Deze 10 basishoudingen kun je perfect thuis oefenen voor je naar die eerste initiatieles gaat. Namasté!

1. Easy Pose

Beginnen doe je nu eenmaal bij het begin. In bovenstaande video wordt uitgelegd hoe je de Easy Pose uitvoert. Zoals de naam doet vermoeden, is hij niet moeilijk en daarom perfect om te starten.

2. Chair Pose

De ‘Chair Pose’ is goed voor je fysieke én mentale gezondheid. Het traint de spieren in benen, rug en buikstreek. Bovendien is het goed voor de flexibiliteit van je enkels, kniën, heupen en schouders. Bekijk de video voor de juiste uitvoering.

3. Wide-Legged Standing Forward Bend

Deze oefening zou goed helpen tegen migraine. Hij versterkt je beenspieren en is goed om je heupen los te maken, een vaak voorkomend probleem bij beginners.

4. Downward Dog

Deze oefening is goed om druk weg te nemen van je lage rug. De houding laat energie door je hele lichaam stromen en stretcht je schouders, rug, polsen, handen, hamstrings en kuiten. Hij is een goede opwarmer én zou helpen tegen hoofdpijn, slapeloosheid, stress en vermoeidheid.

5. Child’s Pose

Goed om je nek en schouders te ontspannen, en daarom goed tegen stress en angsten. En de perfecte manier om te stretchen.

6. Seated Forward Fold

Deze oefening zou goed helpen tegen menstruatiepijn en constipatie. Bovendien word je er leniger van.

7. Sphinx Pose

Opnieuw zo’n klassieker. En de perfecte voorbereidingen op diepere achteroverbuigingen zoals de Cobra of de Kameel. Hij traint rug en buikstreek.

8. Bridge Pose

Ook de brug is een zeer bekende oefening (die ook in pilates wordt gedaan). Hij stretcht de heupen, borst, nek en rug en stimuleert de buikorganen, longen en schildklier. Goede voorbereiding op een ‘Wheel pose‘.

9. Reclining Bound Angle Pose

Ontspannend en inspannend tegelijk. Deze oefening strekt namelijk de binnenkant van je bovenbenen en is goed om de flexibiliteit van je heupen te trainen.

10. Corpse Pose

Deze oefening is de perfecte afsluiter: hij leert je hoe je meer bewust wordt van je lichaam en helpt je tot rust komen. Als je dit hebt geprobeerd, ben je helemaal klaar voor die eerste les.

Meer gezonde tips voor september:

(Bron: Byrdie – Beeld: Getty)