Probeer je jouw koolhydraatinname te beperken, maar weet je niet goed welke snacks je kunt eten om toch verzadigd te blijven? Dan schieten wij ten hulp. Deze snacks bevatten weinig koolhydraten en geven je een verzadigd gevoel.

1. Rauwe groentjes met huisgemaakte hummus

Gezond snacken: homemade crackers met hummus van Ellemieke Vermolen

Mix 1 blik kikkererwten, twee teentjes geperste knoflook, twee eetlepels tahin, 1 eetlepel olijfolie, een snuifje cayennepeper en het sap van een halve citroen in de blender. Snijd selder, komkommer of wortel in staafjes en dip ze in de lekkere hummus.

2. Een gekookt eitje

Drukke dag, maar zin in een snack? Geen probleem. Kook aan het begin van de week enkele eitjes (je kunt ze gemakkelijk in de koelkast bewaren) en eet tussendoor een lekker eitje. Het zit boordevol proteïnen en geeft een verzadigd gevoel.

3. (Griekse) yoghurt

Kies altijd voor de natuurlijke variant (niet die met fruitsmaakjes) en voeg er lekkere stukjes aardbeien, bessen of ander fruit aan toe. Enkele zaden en noten zorgen voor die lekkere crunch. (Liever geen zuivel? Probeer dan deze cashewyoghurt.)

Gezonde tip: zo maak je zelf cashewyoghurt

4. Watermeloen

Watermeloen zit boordevol water en is daarom erg gezond. Bovendien vooral overheerlijk om af te koelen tijdens warme zomerdagen. Voeg feta en basilicum toe wanneer je grotere honger hebt.

5. Witloofbootjes met garnalen (of champignons)

Vervang je crackers eens door blaadjes witloof. Vul ze met garnalen die je mengt met yoghurt, mosterd en peterselie óf ga voor een vegan variant en eet ze met gebakken champignons. Heerlijk!

6. Avocado en kipfilet

Snij in avocado in plakjes en kruid met peper en zout. Doe vervolgens een sneetje kipfilet rond de avocado. Lekker én gezond.

7. Komkommerrolletjes met zalm (en kruidenkaas)

Een wrap is een heerlijk tussendoortje, maar bevat heel wat koolhydraten. Vervang daarom je wrap door komkommer (met een dunschiller maak je gemakkelijk slierten). Vul met gerookte zalm en kruiden. Voeg eventueel kruidenkaas toe om ze extra hartig te maken.

8. Olijven

Moeilijk om van het broodmandje af te blijven op restaurant? Stort je op de olijven, ze bevatten geen koolhydraten en zijn minstens even lekker dan dat brood.

9. Courgettefrietjes

View this post on Instagram

Koolhydraatarme fastfood: Courgette friet! Makkelijk en lekker en een goede manier om snel veel groente binnen te krijgen! Wat heb je nodig? * Ei rauw 1 * Courgette 1 * Parmezaanse kaaspoeder 1 zakje * Peper/Zout/Knoflookpoeder Verhit de oven voor op 200 graden. Snij de courgette in reepjes. Breek het ei in een kommetje en klop hem los. Leg de parmezaanse kaaspoeder op een bordje. Doop een courgette reep in het ei en rol hem daarna door de parmezaanse kaas en leg hem op het bakpapier en herhaal dit totdat alles op je bakpapier ligt. Schuif hem in het midden de oven. Laat hem 10 minuten staan en zet hem dan op grill stand en schuif ook bakplaat ook 1 hoger zodat de grill goed zijn werk kan doen! Als 1 kant goed goudbruin is draai dan de courgette friet om en wacht totdat ook de andere kant goudbruin is. Daarna SMULLEN MAAR! #keto #ketodiet #ketotransformation #ketolunch #ketobreakfast #ketoresults #ketose #ketosis #diet #dieet #ei #koolhydraatarm #koolhydraatarmerecepten #koolhydraatarmdieet #koolhydraatbeperkt #weekzondervlees #ketosnacks #fries #friet #gezondeten #gezonderecepten #gezondafvallen #lchf #lowcarb #lowcarbdiet #food #foodporn #foodphotography #foodie #afvallen

A post shared by Ketodutchie (@ketodutchie) on

Lekker hartig én een goede manier om veel groentjes binnen te krijgen: courgettefrietjes. Rol reepjes courgette door een eitje en vervolgens door parmezaanse kaas. Bakken in de oven en smullen maar.

10. Zelfgemaakte soep

Soep is lekker, gezond, bevat geen koolhydraten en amper calorieën. Eigenlijk het perfecte tussendoortje dus. Mix allemaal groenten met bouillon en genieten maar. Of maak eens je eigen bone broth.

11. Chips van boerenkool

Zin in chips? Probeer deze dan eens. Snijd de boerenkool in stukjes en wrijf ze goed in met olie. Bak ze gedurende 5 à 8 minuten op 180°C. Laat ze afkoelen en krokant worden. En dan smullen maar.

12. Omelet-sushi

De rijst in sushi mag dan veel koolhydraten bevatten, de andere ingrediënten zijn voedzaam en koolhydraatarm. Bak een omelet en vul met stukjes rauwe zalm, avocado en komkommer. Oprollen en in stukjes snijden. Overheerlijk.

13. Courgettepizza

Snij een courgette in schijfjes en smeer in met tomatensaus. Voeg groentjes toe (die je in kleine blokjes hebt geneden) en werk af met een beetje mozarella. Bakken in de oven en smullen maar.

Recepten met weinig koolhydraten: