Er wordt heel wat over gezegd de laatste tijd, koolhydraten. Mag je nu eigenlijk nog pasta, brood of rijst eten als je gewicht wilt verliezen? En hoe weet je dan of je eigenlijk wel voldoende koolhdyraten eet. Voedingsdeskundige Astrid Postma-Smeets legt het uit.

Alle koolhydraten schrappen is moeilijk, aartsmoeilijk zelfs. Koolhydraten zitten niet alleen in brood, chips, aardappelen, pasta of rijst maar bijvoorbeeld ook in broccoli en wortels. Overdrijven is natuurlijk nooit een goed idee. Volgens Astrid mag je als vrouw zo’n 200 tot 350 gram koolhydraten per dag eten. “Je zou bijvoorbeeld een portie havermout (20 gram koolhydraten), 4 sneetjes brood (60 gram koolhydraten), 4 lepels zilvervliesrijst (65 gram koolhydraten), 2 stukken fruit (40 gram koolhydraten) en 2 porties zuivel (14 gram koolhydraten). In groenten, noten en beleg zit ook nog een kleine hoeveelheid koolhydraten. En in snoep en frisdrank uiteraard ook.”

Te weinig koolhydraten is ook geen goed idee. Aan deze 5 signalen merk je dat je best wat meer koolhydraten op het menu zet.

Lees verder op de volgende pagina

1 2 3 4
bekijk op één pagina