Altijd al eens weten wat die low carb levensstijl van Pascale Naessens nu precies inhoudt? Dan is Puur & lichter de zomer door, de 10-dagen-challenge, je op het lijf geschreven. Tien dagen lang delen wij op onze website dagmenu’s en de beste tips & tricks van Pascale Naessens om het zelf te proberen. Bovendien delen we haar gezond tips en weetjes. Zoals deze 6 weetjes die je wilt kennen.

De filosofie van Pascale Naessens en dokter William Cortvriendt nog eens lezen? Dat kan hier. 

1. Dessert: genieten van de zonde is een kunst

Af en toe een dessert kan geen kwaad, integendeel, dat is voedsel voor de ziel. Probeer ook niet op zoek te gaan naar gezonde desserts; dat is jezelf iets wijsmaken. Desserts zijn per definitie ongezond. Als ik een dessert neem, ga ik voor het volwaardige spul, zeker geen light-toestanden. Dan ben ik op z’n minst voldaan, zowel psychisch als lichamelijk, waardoor de hunker wegvalt. Daarom hoeven dat nog geen grote porties te zijn, integendeel. Geef desserts de waarde die ze toekomt: als iets extra’s, iets uitzonderlijks, voor bijzondere gelegenheden. Je zult er dan nog meer van genieten. Denk aan de regel: 70/80% basisvoedsel en 20/30% comfortfood.

2. Wel of geen tussendoortje?

Mijn ideale tussendoortjes zijn noten en gedroogd fruit. Ook vers fruit, stukjes groenten of ongesuikerde yoghurt zijn oké. Maar eet alleen tussendoortjes als je echt honger hebt en niet als bezigheidstherapie. Weet dat je maag en je dunne darm zichzelf reinigen, maar enkel wanneer de vertering volledig is afgerond. Iemand die constant eet, geeft zijn maag en dunne darm dus nooit de kans om zich schoon te maken.

3. Hoe zit met drinken?

Drink wanneer je dorst hebt en drink vooral water zonder prik, dat is veruit het gezondste voor een mens. Het voordeel is dat wie ’s morgens een fruitontbijt nuttigt, al veel vocht binnenkrijgt via het fruit. Andere lievelingsdranken van mij zijn infusies (aftreksels van planten en fruit, zoals muntthee) en alle variaties op groene thee. Ze zijn niet alleen bijzonder lekker, maar ook nog eens bijzonder gezond. Water, thee en af en toe wijn, dat zijn mijn dranken. Vermijd gezoete frisdranken, ook met light-suiker.

“Je moet tijd nemen om te koken. deze levensstijl begint met liefde en respect voor jezelf”

4. Wat met alcohol?

In beperkte hoeveelheden is alcohol niet schadelijk voor de lever, die perfect in staat is om alcohol te verwerken. Het probleem zit in de hoeveelheid, want de beschikbare enzymen in de lever zijn ontoereikend om veel alcohol te verwerken. Veel studies tonen aan dat een beperkt gebruik van alcohol zelfs een beschermend effect heeft tegen hart- en vaatziekten. Rode wijn heeft nog een streepje voor door de aanwezigheid van polyfenolen. Matig drinken heeft dus voordelen, maar wanneer je meer drinkt dan je lever kan verwerken, worden alle positieve aspecten omgebogen tot negatieve en wordt alcohol zeer toxisch en buitengewoon schadelijk voor de gezondheid. Geniet van 1 tot maximaal 2 glazen alcohol per dag, liefst rode wijn van goede kwaliteit. Zo profiteer je van de gunstige effecten die alcohol te bieden heeft, ook op sociaal vlak.

5. Kleine restjes groenten over?

Niets beter dan een groentesoep. Kook alle overschotjes van groenten samen in water met wat kurkuma, zwarte peper en een beetje zout. Mix het geheel. Lekker, eenvoudig en super gezond.

6. Geen tijd?

Mijn keuken is zeer eenvoudig, makkelijk en snel te bereiden. De tijd gaat vooral naar boodschappen doen, omdat ik werk met verse, natuurlijke ingrediënten. Als we boodschappen beschouwen als tijdverlies, kan ik dat alleen maar betreuren. Dat wil zeggen dat we geen belang meer hechten aan kwaliteitsvoeding en dat we niet meer beseffen hoe belangrijk echte voeding is voor onze gezondheid. Ik zeg het wel vaker: voor mij hoeft niemand gezonder te gaan eten, je moet het enkel doen voor jezelf, omdat jij er beter van wordt. Als je daar niet van overtuigd bent, zul je alles te veel vinden: het eten kopen, zelfs het eten bereiden. Het begint met liefde en respect voor jezelf.

Meer over Pascale Naessens: