Home Gezond De 6 meest gemaakte gezondheidsfouten

De 6 meest gemaakte gezondheidsfouten

De 6 meest gemaakte gezondheidsfouten

We weten allemaal dat we voldoende water moeten drinken, groenten en fruit gezond zijn en dat beweging belangrijk is. Maar toch maken we allemaal wel eens een fout als het op onze gezondheid aankomt. Voedingsspecialist en auteur Dr. Libby Weaver verklapte aan Harper’s Bazar de 6 meest gemaakte gezondheidsfouten.

 

Ga jij in februari net als ons een gezonde maand proberen te houden? Doe dan zeker mee aan Tournée Minérale.

Uiteraard eten we niet altijd perfect gezond en hebben we wel eens teveel stress. Dat is logisch, maar soms maken we ook onbewust fouten. Dokter Libby Weaver zet de 6 meest gemaakte fouten op een rij.

1. Denken dat je ongezond eten er wel af kunt sporten

“Je kunt niet eten als een varken en verwachten dat dat geen aanslag op je lichaam is. Dat is gezond verstand. Ik heb duizenden mensen ontmoet die regelmatig en intensief sporten, voornamelijk als ze slechte ‘eetkeuzes’ maken en dan de calorieën willen wegsporten. Maar de theorie achter het calorieën tellen is verouderd en er zijn veel meer factoren die een invloed hebben op ons metabolimse. Een kom met voor 50 calorieën aan broccoli is bijvoorbeeld helemaal anders dan voor 50 calorieën aan chocolade. In die broccoli zitten immers voedingsstoffen die het lichaam kan gebruiken en het wekt de hormonen op die onze hersenen laten weten dat we vol zitten. Dat zal dat stukje chocola niet doen. Er is niets in de wereld dat gezond eten kan vervangen. Bovendien kan alle sport op de wereld de effecten niet ongedaan maken, die ongezond eten teweegbrengt in ons lichaam.

Lees hier de uitleg van een wetenschapper over waarom calorieën tellen écht geen goed idee is.

2. Denken dat glutenvrij sowieso gezond is

“Oké, dus je hebt besloten om alle gluten van het menu te schrappen, omdat je hebt gemerkt dat je lichaam er niet goed op reageert. Maar dan kom je in de supermarkt en laat je je verleiden tot glutenvrije koekjes, glutenvrije muesli en glutenvrije snacks. Maar glutenvrij betekent natuurlijk niet perse dat het gezond is en veel bijdraagt aan ons lichaam. We moeten nog steeds proberen om ons verwerkt voedsel zoveel mogelijk te beperken.”

Ontdek hier een heerlijk recept voor glutenvrije én gezonde quinoa pizza

3. Onvoldoende groenten eten

Toegegeven, eigenlijk weten we dit wel hè. Maar onvoldoende groenten eten is toch een heel vaak gemaakte gezondheidsfout. “Als je wist wat groenten allemaal voor je lichaam doen, zou je nog veel meer groenten eten. Ze geven ons energie en voedingsstoffen die belangrijk zijn voor een gezond lichaam. Heb je moeite om aan je dagelijkse portie te geraken? Maak dan eens een soep of groentensmoothie.”

Lees hier hoe lang je groenten en fruit kunt bewaren in de vriezer 

4. Nooit tijd maken om je batterijen terug op te laden

Bij gezondheid denk je meestal aan gezond eten, sporten en niet roken. Maar ook onvoldoende rust nemen is écht ongezond. “Ons lichaam heeft rust nodig, en niet enkel wanneer we slapen. Als jij constant in de weer bent en je smarthpone al-tijd bij de hand hebt, ben je niet goed bezig. Plan vanaf nu een paar uren per week in waarin je letterlijk niets te doen hebt. Leg je telefoon aan de kant en geniet gewoon.”

Te veel met je smartphone bezig zijn legt écht druk op je. Weet jij niet goed hoe je zo’n ‘digitale detox’ aanpakt? Lees dan zeker deze tips. 

5. Niet genoeg zorg dragen voor je lever

Onze lever doet heel wat werk voor ons. Toch maken we vaak keuzes die niet lief zijn voor onze lever. Hij is namelijk verantwoordelijk om de giftige stoffen die we opnemen om te zetten, voor ze uit ons lichaam kunnen. “Wanneer je lever overbelast is, heeft dat een negatief effect op je energie, slaapkwaliteit, hormonenbalans en zoveel meer. We moeten eerlijk zijn met onszelf over onze ‘lever loaders’ en ze zo weinig mogelijk moeten proberen op te nemen. Denk aan alcohol, cafeïne, geraffineerde suikers, transvetten en synthetische substanties die onder andere in huidverzorgingsproducten zitten.

Lees ook hoe je je suikerinname kunt beperken

6. Niet luisteren naar je lichaam

“Te veel mensen doen niets met de symptomen die ze voelen omdat ze ‘normaal’ lijken. Denk aan PMS, constipatie, maagzuur, hoofdpijn,… Ze komen misschien vaak voor, maar zijn niet normaal. De symptomen die je regelmatig ervaart moet je zien als je lichaam dat je iets probeert duidelijk te maken. Zo zou je misschien je eet-, drank-, beweeggedrag en je state of mind moeten aanpassen. Let dus zeker op de communicatie die je lichaam met je voert.”

Meer tips voor een gezonde levensstijl: