Hoofdpijn, maar geen idee waarvan? Misschien zijn een van deze zeven oorzaken wel dé trigger.

1. Je drinkt te weinig

Je weet het ondertussen wel: 1,5 liter water per dag is de boodschap. Je bent veel sneller uitgedroogd dan je denkt. En daar krijg je hoofdpijn van. Ook in de winter is voldoende water een must.

2. Je slaapt te weinig

Te weinig slaap is niet alleen belangrijk voor je concentratie, ook voor je gezondheid. Een paar nachten slechte slaap is voldoende om hoofdpijn te krijgen. Zorg dus voor voldoende nachtrust en vermijd blauw licht minstens een uur voor je gaat slapen.

3. Een overdosis koffie

Terwijl de een na twee kopjes al trilt als een blad, kan de ander wel wat meer aan. Toch overdrijf je beter niet. Vijf of meer kopjes per dag is te veel, je krijgt een overdosis cafeïne binnen en kunt zware hoofdpijn krijgen. Wissel af met water.

4. Je hebt honger

Maaltijden overslaan is nooit een goed idee. Het is niet goed voor je metabolisme en voor je energiepeil. Drie maaltijden en twee tussendoortjes zijn voldoende om hoofdpijn te voorkomen.

5. Je huis is onvoldoende verlucht

Werk je vaak in een gesloten ruimte, dan krijg je sneller hoofdpijn. Bovendien is het belangrijk dat je de kamers in je huis minstens 2 x 15 minuten per dag verlucht. Ben je op kantoor? Af toe een klein wandelingetje naar buiten kan wonderen doen.

6. Je eet de foute dingen

Sommige voedingsmiddelen triggeren hoofdpijn. Denk maar aan bepaalde kazen, salami, bananen of citrusvruchten. We moeten je uiteraard ook niet vertellen dat rode wijn en andere alcoholische drankjes uitdroging en dus hoofdpijn kunnen uitlokken. Vaak hoofdpijn? Hou voor jezelf een dagboekje bij waarin je noteert wat je eet, kans is groot dat je snel ontdekt wat die hoofdpijn veroorzaakt.

7. Je hebt de foute lichaamshouding

Werk je achter een computer en heb je weleens last van je nek? Dan is de kans groot dat je de verkeerde houding aanneemt. Als de spieren in je rug, nek en schouders gespannen zijn, kan die spanning uitstralen naar de spieren in je hoofd. Let dus op je houding. En ook hier geldt: af en toe een kleine wandeling doet wonderen.

 

Meer gezonde tips: