Heb jij een buikje waar je in 2017 écht af wilt? Maar weet je niet goed hoe omdat je al jaren probeert, en dat buikje hardnekkig blijft waar het is? Dit zouden wel eens de redenen kunnen zijn.

Stiekem willen we allemaal van ons buikje af. Alleen blijkt dat niet zo evident. Want zelfs als we gezond eten en regelmatig sporten, betekent dat niet noodzakelijk dat ons buikje volledig verdwijnt. Health Magazine vroeg aan experten de redenen.

1. Je wordt ouder

Helaas, we hebben minder leuk nieuws. Naarmate je ouder wordt, verandert je lichaam. Zo werkt je metabolisme trager en heeft je lichaam minder calorieën nodig om te werken. Zeker als je je in je menopauze terechtkomt, houdt je lichaam gemakkelijker buikvet vast. Dat komt door de hormoonschommeling. Maar geen zorgen dames, met de juiste oefeningen geraak je er in no time terug van verlost.

Lees hier welke work-out het best werkt tegen een buikje

2. Je doet de foute work-out

Zelfs als je sport, ben je niet perse gezegend met een wasbordje. Joggen of spinnen is goed voor je hart, maar alleen maar cardio-oefeningen doen is niet voldoende. Je doet best een combinatie van verschillende work-outs. Krachttraining – gewichtheffen bijvoorbeeld – doet de spiermassa toenemen. En spieren verbranden meer calorieën dan vet het zelf doet. Dat wil dus zeggen: zelfs als je niets aan het doen bent, verbrand je nadat je spiermassa is toegenomen, meer calorieën.

Lees ook over deze eenvoudige truc waarmee je gemakkelijk 3 kilo afvalt

3. Je eet te veel geraffineerd voedsel

Geraffineerde granen, denk aan wit brood, frietjes, chips,… en geraffineerde suikers in frisdranken en desserts is een van de belangrijkste oorzaken waarom we niet van ons buikje af geraken. Kies liever voor natuurlijk voedsel zoals fruit en groenten en volle granen. Ze zitten vol antioxidanten. Zet ze op het menu en zie je buikje krimpen.

4. Je kiest de foute vetten

Je lichaam reageert niet op ieder vet op dezelfde manier. Onderzoek toont dat er een correlatie is tussen inname van verzadigde vetten en buikvet. Kies dus liever voor vetten als avocado of olijfolie. Natuurlijk moet je ook weer niet overdrijven, maar de juiste vetten eten, kan zeker geen kwaad.

Bekijk hier welke vetten gezond zijn, en welke niet

5. Je hebt stress

Strakke deadlines, rekeningen te betalen en nog verschillende etentjes met vrienden in te plannen. Het kan een bron zijn van stress. Te veel stress is niet alleen niet leuk, het zou het moeilijker maken om die extra kilo’s te verliezen. Want los van het feit dat je gemakkelijker food cravings krijgt als je stress hebt, het zorgt ook voor een stijging van het gehalte van het hormoon cortisol in je bloed. Dat zou dan weer kunnen zorgen voor en stijging van de hoeveelheid vet in je lichaam en je vetcellen vergroten. Meer cortisol leidt tot meer buikvet. Weg met stress dus!

Lees hier 6 signalen waaraan je merkt of je stress hebt

6. Je slaapt te weinig

Heel wat mensen slapen minder dan 6 uur per dag. Een goed idee denk je? Neen, je bent niet alleen minder productief en creatief, je raakt ook nog eens moeilijker van je buikje af. Een studie met 70.000 vrouwen heeft aangetoond dat vrouwen die minder dan 5 uur per nacht slapen,  30% meer kans hebben om na verloop van tijd 14 of meer kilogram bij te komen. Probeer dus minstens 7 uur per nacht te slapen.

Hier ontdek je hoeveel calorieën je extra opneemt als je te weinig slaapt

7. Je hebt een appelfiguur

Als je een appelfiguur hebt, kun je er niet omheen. Je slaat gemakkelijker vet op bij je heupen dan bij je dijen. Het spijt ons, het is een pak zwaarder om van dat buikje af te geraken. Maar, het is zeker niet onmogelijk. Met de juiste voeding en oefeningen kom jij er ook ongetwijfeld.

Meer over afvallen & gezonde voeding:

Openingsbeeld H&M x Lovestories