Zin in een lekkere kom chips, een broodje met zalm of macaroni met kaas en ham? Kans is groot dat je honger verwart met dorst en dat je lichaam je eigenlijk iets wilt vertellen. Dit zijn de redenen voor je zin in hartig.

Eerder een zoetebek? Hier lees je hoe je komaf maakt met je sugar cravings.

1. Je bent gedehydrateerd

Dehydratie is een van de meest voorkomende redenen voor zowat alle cravings die je hebt. En die uitdroging kan verschillende redenen hebben. “Onvoldoende water ligt voor de hand”, zegt diëtiste Stephanie Greunke aan Byrdie. “Maar er zijn ook andere redenen. Last van je maag en misselijkheid en ochtendmisselijkheid bij zwangere vrouwen bijvoorbeeld. Bovendien wordt dorst vaak verward met honger.” Drink liever eerst een groot glas water voor je jezelf op hartig eten stort.

2. Je hebt veel gesport

Als je zweet, daalt de hoeveelheid zout in je lichaam. Na een intensieve work-out verlies je dus heel wat zout. Je lichaam kan dan nood hebben en zout, jij krijgt er dus zin in. Maar ook hier weer geldt: zeker voldoende water drinken.

3. Je hebt veel stress

Als je veel stress hebt, reageert je lichaam daar mentaal en emotioneel op. Je bent sneller moe, prikkelbaarder en huilt meer. Maar ook fysiek past je lichaam zich aan en stress, vaak heb je meer zin in hartig eten. Probeer dus die stressfactoren aan te pakken in plaats van je op eten te storten.

4. Je hebt PMS

Oftewel, het premenstrueel syndroom. Vlak voor je je regels krijgt, gebeuren er hormonale veranderingen in je lichaam. Je kunt je angstig en verdrietig voelen, maar ook zin hebben in hartig eten.

5. Je eet veel zout

Soms heb je gewoon veel zin in zout, omdat je lichaam het gewoon is veel zout binnen te krijgen. Houd even een eetdagboek bij en ga na: eet je veel verwerkt voedsel of fastfood? Dan is het tijd om je dieet om te gooien.

6. Er is een medische reden

Zin in zout kan wijzen op een onderliggend medisch probleem. Wanneer je nieren niet goed functioneren of je lichaam onvoldoende cortisol aanmaakt, kun je zin krijgen in zout. Heb je het gevoel dat je veel meer zin hebt in zout dan anders, neem dan zeker even contact op met je dokter.

Graag minder zout op het menu? Lees dan onderstaande tips.

TIPS OM MINDER ZOUT TE ETEN

Graag wat minder zout op het menu, dat kan op eenvoudige manieren.

  • Vervang je zout door kruiden: gebruik look, ajuinpoeder of cayennepeper om gerechten op smaak te brengen. Ook citroensap geeft heel veel smaak aan je gerechten.
  • Denk na op restaurant: de chef gaat hoogstwaarschijnlijk veel meer zout gebruiken dan jij zelf gebruikt. Maak daarom gezonde keuzes (groenten en vis of kip bijvoorbeeld), blijf van het broodmandje af en laat sauzen apart serveren, want ook die zitten vaak boordevol zout.
  • Kook: geen ontkomen aan, wil je minder zout eten, dan zul je zelf moeten koken.
  • Vermijd fastfood: we moeten niet vertellen dat dat een zoutbommetje is.
  • Vermijd vleessoorten boordevol zout: eet zo puur mogelijk. Aan gehakt of bereidingen uit de winkel wordt vaak heel veel zout toegevoegd. Toch zin in gehakt? Doe een kipfilet in de blender, gooi er een eitje bij en mengen maar. Kruiden doe je niet met zout, maar met andere kruiden.

Meer over food & gezond: