Zin in een lekkere kom chips, een broodje met zalm, of macaroni met kaas en ham? Kans is groot dat je honger verwart met een andere behoefte en dat je lichaam je eigenlijk iets wilt vertellen. Dit zijn 6 andere mogelijke redenen voor je zin in hartig.

Eerder een zoetebek? Hier lees je hoe je komaf maakt met je sugar cravings.

1. Je bent gedehydrateerd

Dehydratie is een van de meest voorkomende redenen voor zowat alle cravings die je hebt. En die uitdroging kan verschillende redenen hebben. “Onvoldoende water ligt voor de hand”, legt diëtiste Stephanie Greunke uit op de bekende beauty-site Byrdie. “Maar er zijn ook andere redenen mogelijk. Last van je maag en misselijkheid (zoals ochtendmisselijkheid bij zwangere vrouwen) bijvoorbeeld. Bovendien wordt dorst vaak verward met honger.” Drink liever eerst een groot glas water voor je jezelf op hartig eten stort.

2. Je hebt veel gesport

Als je transpireert, daalt de hoeveelheid zout in je lichaam. Na een intensieve work-out heb je vaak heel wat zout verloren. Je lichaam kan dan nood hebben aan zout, waardoor jij er zin in krijgt. Ook hier geldt dus: zeker voldoende water drinken.

3. Je hebt veel stress

Als je veel stress hebt, reageer je daar mentaal en emotioneel op. Je bent sneller moe, prikkelbaar en huilt meer. Maar ook fysiek past je lichaam zich aan aan stress, waardoor je vaak meer zin in hartig eten hebt. Probeer die stressfactoren aan te pakken in plaats van je op eten te storten.

4. Je hebt PMS

Oftewel, het premenstrueel syndroom. Vlak voor je je regels krijgt, gebeuren er hormonale veranderingen in je lichaam. Je kunt je angstig en verdrietig voelen, maar ook zin krijgen in hartig eten.

5. Je eet (te) veel zout

Soms heb je veel zin in zout, gewoon omdat je lichaam het gewoon is veel zout binnen te krijgen. Houd een tijdje een eetdagboek bij om na te gaan hoeveel bewerkt voedsel je eet. Meer dan je dacht? Dan is het tijd om je voedingsgewoonten om te gooien.

6. Er is een medische reden

Zin in zout kan wijzen op een onderliggend medisch probleem. Wanneer je nieren niet goed functioneren of je lichaam onvoldoende cortisol aanmaakt, kun je zin krijgen in zout. Merk je dat je opvallend meer zin hebt in zout dan anders, neem dan voor de zekerheid contact op met je huisarts.

Graag minder zout op het menu? Lees dan onderstaande tips.

TIPS OM MINDER ZOUT TE ETEN

Graag wat minder zout op het menu, dat kan op eenvoudige manieren.

  • Vervang je zout door kruiden: gebruik look, ajuinpoeder of cayennepeper om gerechten op smaak te brengen. Ook citroensap geeft veel smaak aan je gerechten.
  • Denk na op restaurant: de chef gebruikt hoogstwaarschijnlijk meer zout dan jij zelf zou doen. Maak daarom gezonde keuzes (groenten en vis of kip bijvoorbeeld), blijf van het broodmandje af en laat sauzen apart serveren, want ook die zitten vaak boordevol zout.
  • Kook: geen ontkomen aan, wil je minder zout eten, dan zul je zelf moeten koken.
  • Vermijd fastfood: we moeten niet vertellen dat dat een zoutbommetje is.
  • Vermijd bewerkte vleessoorten: eet zo puur mogelijk. Aan gehakt of bereidingen uit de winkel wordt vaak veel zout toegevoegd. Toch zin in gehakt? Doe een kipfilet in de blender, gooi er een eitje bij en mixen maar. Kruiden doe je niet met zout, maar met andere kruiden.

Meer artikels over gezond eten en leven: