Dat te veel suiker in je dagelijkse eetpatroon slecht is voor je gezondheid, is inmiddels geen geheim meer. Van diabetisch tot hart- en vaatziekten: samen met onze sedentaire levensstijl, kan je suiker ook wel zien als de sluipmoordenaar van deze tijd. Hoe je je suikerverbruik aan banden legt? Een paar handige tips op een rij.

Dagen zonder suiker: zo pak je het aan

Een koekje bij de koffie hier, een gezoete cappuccino daar: suiker sijpelt – al dan niet ongemerkt – in grote getale ons leven binnen. Je suikerverbruik aan banden leggen, is dan ook niet altijd een makkelijke opdracht. Zéker niet als je lichaam door de jaren heen al een beetje verslaafd is geraakt aan het witte goedje. Hoe je langzaam maar zeker toch afkickt en die dagelijkse ‘sugar cravings’ overwint. Met deze 8 tips raak je alvast goed op weg.

Goed om weten nog: suiker is meer dan koeken en snoep alleen. Alle koolhydraten (aardappelen, pasta, brood,…) zijn suiker. Wil je écht suikervrij door het leven gaan? Dan zou je zelfs fruit en bepaalde groenten moeten laten. Maar dat vinden wij wat overdreven. Als je de geraffineerde suikers schrapt, ben je al een heel eind. Dit is misschien wel de belangrijkste tip: wees niet té streng voor jezelf en pak het stapje per stapje aan.

8 x tips om minder suiker te eten

1. Kook op voorhand

Een gouden tip voor wie minder suiker in z’n leven wil: duik de keuken in. Kant-en-klare maaltijden, ingeblikt voedsel en conserven zitten immers boordevol suiker. Suiker werkt smaakversterkend: daarom kiezen veel producenten ervoor er heel wat van aan hun recept toe te voegen. Wil je zelf controle over de hoeveelheid suiker die er precies op je bord terechtkomt, dan kook je dus gewoon beter zelf.

2. Controleer de ingrediënten

Het klinkt erg logisch, maar toch wordt het vaak over het hoofd gezien. Controleer de ingrediënten van de voedingswaren die je koopt. Die zijn meestal handig af te lezen op het etiket aan de achterkant: over het algemeen worden de ingrediënten daar gerangschikt in aflopende volgorde op basis van hun hoeveelheid: het ingrediënt dat als eerste wordt vermeld, is het ingrediënt dat het meest aanwezig is in het product.

Zorg er idealiter dus voor dat er niet al te veel artikelen waar suiker bovenaan het lijstje prijkt, in je kar belanden. Let daarbij vooral ook op andere namen voor suiker: ook fructose, glucose, dextrose, maltodextrine en maltitol wil je niet per se hebben.

3. Zoet je warme dranken niet

Jij drinkt je dagelijkse tas thee of cappuccino ook enkel met een klontje suiker of twee? Dat is dus geen goed idee. Toch ben je niet alleen: veel mensen zoeten hun warme dranken om de bittere smaak ervan tegen te gaan. Beter dan suiker, gebruik je daarvoor echter een gezonder alternatief: probeer de volgende keer eens een lepel honing of agavesiroop.

4. Stop met lightproducten

Nog een veelgemaakte fout: laat je niet langer verleiden door lightproducten. ‘Light’ betekent immers niet noodzakelijk beter voor de gezondheid. Wie veel lightproducten eet, zal zijn lichaam ongewild aanzetten tot meer ‘sugar cravings’. Lightproducten mogen zogenaamd ‘echte’ suiker immers wel van het menu schrappen, om even zoet voor de dag te komen, bevatten ze vaak wel veel suikervervangers, zoals aspartaam.

Die zijn niet alleen schadelijk voor ons lichaam, de zoete smaak ervan zal je lichaam ook wijsmaken dat er suiker onderweg is, zonder dat dat ook effectief het geval is. Daardoor gaat je lichaam er wel naar verlangen, en krijg je dus net meer zin in zoet.

5. Vervang je frisdrank

Voor velen is dit een ware uitdaging. Zorg daarom voor vervanging. Neen, light frisdranken zijn dus géén goed idee, maar deze heerlijke infused waters zijn een prima optie. 

6. Ga voor volkoren

Maak er een gewoonte van je wit brood te vervangen door bruin brood of een volkoren brood. Volkorenproducten hebben een lage glycemische index en zijn rijk aan voedingsstoffen. Nog beter dan volkoren zijn alternatieve graansoorten: kies eens voor havermoutpannenkoeken of voor linzenpasta in plaats van gewone spaghetti. Je tarwebloem? Die ruil je liever in voor boekweit- of havermeel.

Geen zin om je zoet vieruurtje op te geven? Geen nood: want ook zonder suiker en tarwebloem bak je de lekkerste home-made cakes, granola bars of pannenkoeken. Deze lekkere recepten helpen je alvast op weg.

7. Zorg voor gezonde vervangers

Zoals al eerder gezegd: als je de geraffineerde suikers schrapt, kom je al een heel eind. Zorg daarom voor lekkere vervangers. Zorg dus dat je voldoende fruit in huis hebt. Echt zin in een zoete snack? Bestrooi een appel met kaneel en plaats hem even in de oven. Past heerlijk bij yoghurt. Smullen maar.

8. Planning is alles

Een gezonde levensstijl vraagt om een goede planning. Maak boodschappenlijstjes, weet vooraf wat je wilt eten zodat je ‘s avonds niet in de verleiding komt om toch snel voor een afhaalmaaltijd te gaan.

Meer tips voor een gezonde levensstijl: