Hilde Deweer komt na ‘Koken voor een Maatje minder’ met een vervolg. Nadat ze ons leerde hoe je zes kilo afvalt in zes weken, verklapt ze nu hoe we die kilo’s er ook af kunnen houden. In ‘Een blijvend maatje minder’ deelt ze 80 nieuwe recepten om die gezonde levensstijl vol te houden.

Een tweede boek, proficiat. Waarom is dit nieuwe boek er gekomen? 

“Initieel was ik niet van plan om een tweede boek te maken. Er bestaan al heel wat boeken over gezonde voeding en met ‘Koken voor een maatje minder’ dacht ik dat ik aan het laatste hoofdstuk was geraakt. Ik bleef natuurlijk wel koken en nieuwe recepten bedenken, en er kwamen heel wat positieve en hartverwarmende reacties binnen. Toen de uitgeverij mij de vraag stelde, besloot ik er voor te gaan. Het eerste boek ging over zes kilo afvallen, dit tweede boek gaat over blijvend afvallen. Met ‘Een blijvend maatje minder’ is de cirkel rond.”

Er zijn inderdaad heel wat dieetboeken op de markt en je vindt heel wat informatie op Instagram. Hoe verklaar je het succes?

“Er is inderdaad een heel groot aanbod, zowel online als offline. Veel mensen hechten belang aan gezonde voeding, een goede evolutie. Ik vind dat ik niet in het rijtje van de auteurs pas: het zijn meestal jonge vrouwen met ideale maten die zo op een catwalk kunnen staan. Ik ben zelf een zestiger met een maatje 40 die graag lekker eet. Dat verklaart misschien het succes van het ‘maatje-minder-koken’: ik ben een bourgondiër die wil genieten van lekker eten en toch een gezond gewicht behouden. Veel mensen herkennen zich daarin. Deze recepten bewijzen dat gezond ook smaakvol kan zijn.”

“Er wordt vaak aangeraden niet te vaak op de weegschaal te staan. Ik doe het elke dag. Zo kan ik snel schakelen wanneer ik 1 à 2 kilo bijkom”

De grootste uitdaging is op gewicht blijven. Waar zit daar volgens jou het geheim? 

“Het mag vooral niet te streng zijn. Een dieet werkt niet omdat je daarna snel terug naar oude gewoontes grijpt. Zes weken alles omgooien om dan terug naar je oude levensstijl te grijpen, heeft simpelweg geen nut. Het komt erop aan je kookgewoontes voorgoed te herprogrammeren. Bepaalde gewoontes wil ik levenslang meenemen. Daarom zitten er in het boek – net als in het eerste – heel lekkere, eenvoudige recepten. In het tweede boek mag het al iets losser: iets meer koolhydraten of koolhydraatrijke groenten en fruit. Het is een kwestie van evenwicht zoeken: vetcellen verdwijnen niet uit je lichaam, ze blijven er zitten en je kunt zorgen dat ze niet terug gevuld raken. Ik sta dagelijks even op de weegschaal: begrijp me niet verkeerd, focussen op een getal hoeft niet, maar op die manier zie ik wel meteen of het niet de verkeerde kant uitgaat. Als ik merk dat ik één à twee kilo bijkom, besteed ik weer wat extra aandacht aan mijn eten en kook ik weer wat meer uit het eerste boek. Door die weegschaal kan ik snel schakelen.”

Wat zijn die gewoontes die je meeneemt? 

“Ik creëerde samen met dochter Marie het ‘maatje minder’-voedingsschema. Het staat voor een gezonde bourgondische levensstijl. Ik eet veel groenten, fruit, vezels en gezonde vetten. Die combineer ik met smaakmakers als kruiden, smeerbare kaas of limoen. Ik ben dol op smaakmakers die weinig calorieën bevatten. Maar ik gebruik ook volle Griekse yoghurt en voeg al eens graag een klontje boerenboter toe voor extra smaak. Dat laatste doet weleens wenkbrauwen fronsen, maar in het boek leg ik uit waarom ik die keuzes maak. Daarnaast drink ik veel water en snoep ik niet te veel. Maar begrijp me niet verkeerd: een glaasje wijn of een trappist horen er voor mij zeker bij. Ik ben geen heilige en wil al zeker geen prediker zijn: mensen die graag pizza of frietjes eten, moeten dat zeker kunnen doen, maar misschien minder vaak. Ik merk dat trouwens dat je minder zin krijgt in ongezonde dingen als je gezond eet. Zelf vind ik dingen vaak te zoet nu ik veel minder suiker eet. Je kunt je smaakpalet trainen.”

“Eigenlijk is dit boek voor gezonde bourgondiërs: mensen die houden van lekker eten, maar toch enkele kilo’s kwijt willen”

In het boek staan er ‘vaste gasten’, producten die je altijd in huis moet hebben? Waarom kies je net deze? 

“Koken is voor mij een leuke bezigheid, maar het mag niet té tijdrovend zijn. Ik werk graag met bepaalde basisproducten en bouw daar verschillende gerechten rond. Enerzijds verspil je zo minder: ik werk bijvoorbeeld graag met butternut, maar creëer er dan verschillende recepten mee, zodat je niets moet weggooien. Anderzijds vind ik het belangrijk dat je niet 10 verschillende kruiden per gerecht moet kopen.”

Het zijn 80 nieuwe recepten, waar haal je die inspiratie? 

“Die haal ik vaak uit klassiekers of vertrouwde kost. Ik geef er een gezonde en calorievriendelijke draai aan. Toen ik heerlijke sushi at, creëerde ik daarna een lijnvriendelijke sushi salad. En mijn croque is een van mijn favorieten: ik maak hem met butternut. De paella op basis van bloemkoolkorrels is dan weer geïnspireerd op paella die ik in de toog van de viswinkel zag liggen. Gezondere versie van bekende gerechten dus. Er staan bijvoorbeeld ook recepten in voor platbrood, lasagne, moussaka en uiteraard mogen ook de pannenkoeken uit het eerste boek nu niet ontbreken, in een herwerkte vorm weliswaar.”

“Ik pas niet in het rijtje van al die bekende  auteurs, het lijken wel modellen. Ik ben een zestiger met een maatje 40 en wil een gezond gewicht zonder in te boeten op smaak”

Het voorwoord is voor Michaël Sels, hoofddiëtist van het UZ Antwerpen en zelf auteur van een boek. Hij lijkt enthousiast?

“Ik ben blij dat hij achter mijn visie staat. Ik verwijs regelmatig naar wetenschappelijke literatuur en vindt het een opsteker dat iemand met een wetenschappelijke opleiding er zelf zijn schouders onder zet. Hij is zelf ook geen fan van strenge diëten of restricties. Laten we eerlijk zijn: eten moet vooral ook genieten zijn. Eigenlijk is dit boek voor bourgondiërs als ik: die graag blijvend enkele kilo’s kwijt willen, maar ook nog willen genieten van het leven.”

Een blijvend maatje minder van Hilde Deweer is nu verkrijgbaar. (Uitgeverij Pelckmans – €22,95)

Meer info vind je op de Facebookpagina van Een Maatje minder. 

Meer gezonde tips van experten: