Kun jij je om 16.00 uur ook amper beheersen om een stuk chocolade te eten of snel naar de automaat te hollen voor een pakje chips? Niet zo vreemd, heel wat mensen hebben last van de vieruurdip. Toch zijn er enkele gezonde tips om te weerstaan aan die ongezonde snacks. 

1. Voorzie gezonde tussendoortjes

Klokslag 16.00 uur zin in een snack? Niet zo vreemd. En zeker ook niet slecht, want door je tussendoortje ’s middags ben je minder geneigd om ’s avonds te grote porties op je bord te scheppen. Wel belangrijk: kies voor gezonde snacks. Eet bijvoorbeeld worteltjes met hummus of een kommetje Griekse yoghurt met vers fruit. Meer snacks die minder dan 100 calorieën bevatten, vind je hier. 

2. Drink voldoende

Onze hersenen verwarren honger vaak met dorst. Dus zorg dat je altijd voldoende drinkt. Je kiest liefst voor water, maar ook een lekkere infused water of af en toe een kopje thee zijn prima opties. Vermijd (light) frisdranken, koffie en alcohol. 

3. Een gezonde wandeling

Toch nog honger op kantoor? Maak samen met je collega’s een korte wandeling. Ga even een frisse neus halen en sla een babbeltje. Thuis kun je zelfs een eindje gaan joggen. Doet wonderen. Bovendien hebben wandelen en lopen nog heel wat andere gezondheidsvoordelen.

4. Vang een uiltje

Niet letterlijk natuurlijk. Maar voldoende nachtrust is écht belangrijk en te weinig slaap maakt dat je meer zin hebt in snacks. Te weinig slaap gehad? Door even te slapen voel je je waarschijnlijk een stuk beter en heb je minder zin in vette of zoete snacks. Onlangs waarschuwde een professor nog waarom te weinig slaap zelfs dodelijk is.

5. Zoek afleiding

Soms is willen snacken een kwestie van verveling. Daarom is het goed om even afleiding te zoeken en met iets anders bezig te zijn. Sta even op en ruim je bureau op of doe de afwas. Vaak heb je daarna helemaal geen honger meer en kun je geconcentreerd terug aan de slag.

Meer tips voor je gezondheid: