Je nachtrust is essentieel voor een gezonde levensstijl. Wist je dat een verstoord bioritme een belangrijke oorzaak is van gewichtstoename? Dankzij deze tips val je af tijdens je slaap.

1. Een gezonde bioritme

Een gezond bioritme en voldoende nachtrust zijn sleutelvoorwaarden voor een gezond gewicht. Dat wil zeggen dat je zorgt dat je ongeveer zeven uur per nacht slaapt. Daarnaast zorg je best voor een zo gestructureerd mogelijke nachtrust: ga telkens rond hetzelfde uur slapen en sta rond hetzelfde uur op. Tijdens je slaap worden de hormonen ghreline en leptine gereguleerd, dat zijn de hormonen die verantwoordelijk zijn voor je verzadigingsgevoel. Daarom heb je na een slechte nacht een groter hongergevoel, heel normaal.

2. Kies de juiste snacks voor je naar bed gaat

Wil je afvallen tijdens je slaap? Eet je laatste maaltijd dan minstens een paar uur voor je gaat slapen. Op die manier kan je lichaam je eten verteren voor je gaat slapen, dat maakt dat je beter slaapt. Wil je toch een snack? Kies dan verstandig. Een gezonde snack bestaat uit proteïnen en/of groenten.

3. Sport overdag

Hoe meer spieren je hebt, hoe meer calorieën je verbrandt in rust en dus ook in je slaap. Met andere woorden: combineer je cardio met spierverstevigende oefeningen. Je metabolisme zal je dankbaar zijn en afvallen – ook tijdens je slaap – wordt gemakkelijker.

4. Maak het pikdonker in je slaapkamer

Blauw licht moet je vermijden, dat weet je ondertussen wel. Maar daarnaast vermijd je best ook zoveel mogelijk ander licht. Zorg dus voor stevige gordijnen en licht geen kans dankzij een oogmasker. Uit een onderzoek, gepubliceerd in The Journal of Pineal Research, blijkt dat mensen die in het donker slapen, meer calorieën verbranden dan mensen die dat niet doen. Handig toch.

5. Slaap zonder verwarming

Wie in een koele ruimte slaapt, zou meer calorieën verbranden dan wie in een verwarmde kamer slaapt. Dat blijkt uit onderzoek gepubliceerd in vakblad Diabetes. Deelnemers die sliepen in een ruimte van slechts 18 graden, zouden maar liefst 7% meer calorieën verbruiken. De verklaring is logisch: je lichaam moet harder werken om op temperatuur te blijven. Bovendien slaap je beter in een frisse kamer.

6. Leg je smartphone aan de kant

Stress is een van de oorzaken van gewichtstoename. Maak daarom dagelijks voor het slapengaan even tijd om te ontspannen. Een goed boek, een ontspannend bad of een frisse wandeling… Zoek uit wat voor jou werkt. Tijdens je ontspanningsmoment leg je jouw smartphone aan de kant: dit is het moment om te landen, niet om mails te lezen of door Instagram te scrollen.

7. Drink veel water en gemberthee

Water en thee zorgen dat afvalstoffen je lichaam gemakkelijker verlaten. Meer zelfs, wie veel water drinkt, zou ‘s nachts meer afvallen. Voldoende drinken is dus de boodschap.

Meer tips voor een slank & gezond lichaam:

SOURCE: Reader's Digest