Als we Instagram of andere sociale media mogen geloven serveren de ‘goede’ ouders een perfect ontbijt, stomen ze hun kind klaar voor school met de perfecte outfit en gebeurt dat allemaal georganiseerd en zonder stress. Hoor jij daar niet bij? No worries. Uit een onderzoek in opdracht van Sunlight blijkt dat 7 op 10 ouders met jonge kinderen de ochtendroutine als stressvol ervaren. Gelukkig zijn er kleine dingen die helpen om jullie ochtend net iets vlotter te doen verlopen.

 

Tips tegen ochtendstress

1. Neem voorsprong

Boterhammen opeten, schoenen aantrekken, stilzitten aan tafel… het is geen evidentie in gezinnen met jonge kinderen. Meer dan de helft van de ouders (54%) geeft toe zich ’s ochtends al eens kwaad te maken omdat hun kinderen niet willen luisteren en dat ze hen verschillende keren moeten aanmanen.

Tip: Zet het ontbijt de dag op voorhand klaar. Je hebt er ‘s avonds misschien geen zin in, maar je zal jezelf de volgende ochtend dankbaar zijn: het bespaart heel wat tijd en stress.

2. Ochtendhumeur

Kinderen zijn net als volwassenen: sommigen zijn ’s ochtends standaard niet meteen het zonnetje in huis. Eén op drie kinderen blijkt een echt ochtendhumeur te hebben. 34% van de ouders stelt vast dat zijn kind prikkelbaar is en hierdoor wat meer tijd nodig heeft om de ochtendroutine te doorlopen.

Tip: heeft je kind last van een ochtendhumeur? Gun het dan even wat rust. Sta ruim op voorhand op om iedereen de tijd te geven om wakker te worden. Ook een vrolijk muziekje kan helpen.

3. ‘Zelf doen!’

Natuurlijk moedigen ouders hun kinderen graag aan bij het op eigen benen staan. Maar ’s ochtends vinden jonge ouders dit niet altijd het juiste moment. In één op drie gezinnen (33%) loopt de ochtendroutine vertraging op doordat de kinderen alles zelfstandig willen doen. Kleren uitkiezen, veters strikken, boterhammen smeren… daar willen ze geen hulp van de ouders bij.

Tip: maak op een rustig moment -niet midden in de ochtendspits- duidelijke afspraken met je kinderen over wat ze al zelfstandig mogen doen. Spreek bijvoorbeeld af dat ze ‘s avonds wat meer dingen zelf mogen doen om spanningen bij het ontbijt te vermijden.

4. Me-time

We moeten eerlijk zijn: soms zijn het de ouders zelf die zich in de problemen werken. Drie op tien ouders (31%) begint zijn dag in chaos omdat ze geen tijd hebben voor de eigen routine. Ontbijten en make-up aanbrengen bijvoorbeeld doen ze dan maar onderweg of op het werk.

Tip: bouw altijd voldoende tijd in voor jezelf. Je wekker 20 minuutjes vroeger zetten om rustig aan je dag te beginnen, kan wonderen doen.

5. Gekibbel

Vraag je je ten slotte soms af of er in andere gezinnen ook zo veel gekibbeld wordt als bij jullie thuis? Ja! In één op vier gezinnen maken de kinderen ruzie aan de ontbijttafel of in de badkamer. Perfect normale toestanden dus.

Tip: jaag je niet nodeloos op als er al eens gekibbeld wordt. Of werk met een beloningssysteem: een ochtend geen ruzie en een stressloze ochtendspits verdient zeker een stickertje.

Meer tips tegen stress: