Zéker nu we massaal telewerken, winnen ze aan populariteit: brillen met een blauw licht filter. Ze zouden je nachtrust verbeteren, vermoeide ogen verminderen en oogziektes voorkomen. Maar zijn computerschermen écht zo schadelijk voor onze ogen als we denken? Wij vroegen het aan oogarts Isabel Bleyen.

Het antwoord van de wetenschap

“Er werden al een aantal onderzoeken gedaan rond de beschermende werking van een blauw licht filter bij frequent computergebruik,” zegt Bleyen. “Bepaalde golflengtes van blauw licht kunnen namelijk schadelijk zijn voor de ogen en zouden het risico op macula degeneratie (een oogaandoening waarbij de gezichtsscherpte afneemt) kunnen verhogen.” Toch zijn niet alle golflengtes van blauw licht schadelijk. “Sommige golflengtes zijn net noodzakelijk voor het normale dag/nacht ritme van de mens en spelen een rol in de aanmaak van melatonine,” aldus Bleyen.

Volgens een artikel van de American Academy of Ophthalmology is het nooit bewezen dat blauw licht van je computer je ogen kan beschadigen. Het klopt dat teveel blootstelling aan blauw licht en uv-stralen van de zon het risico op oogziektes vergroot maar over het effect van het kleine aantal blauw licht van je computerscherm zijn nog géén relevante studies verschenen.

Tips tegen vermoeide ogen

Volgens datzelfde artikel wordt ook de vermoeidheid van je ogen niet veroorzaakt door blauw licht. De symptomen zijn eerder gelinkt aan hoe je jouw digitaal apparaat gebruikt. Terwijl het gebruik ervan je ogen niet permanent beschadigt, kan ernaar staren voor een lange tijd wél tijdelijk discomfort veroorzaken. Mensen ervaren vermoeidheid op verschillende manieren maar enkele symptomen zijn droge ogen, wazig zicht, hoofdpijn en waterachtige, tranende ogen. Dat komt vooral omdat we minder knipperen. Normaal knipper je zo’n 15 keer per minuut maar als je naar een scherm staart of leest, wordt dat al gauw gehalveerd. Ook dat kan oogarts Isabel Bleyen bevestigen.

Om die vermoeidheid te verminderen kan je:

  • Regelmatig een pauze inlassen door de 20-20-20 regel toe te passen. Kijk elke 20 minuten weg van je scherm, naar een object dat 20 feet (ofte: 6 meter) van je verwijderd is, dit 20 seconden lang. Het geeft je ogen de kans ze terug te ‘resetten’ en weer aan te vullen.
  • Gebruik oogdruppeltjes als je ogen droog aanvoelen.
  • Ook hier geldt: bewaar afstand. Ga op een armlengte van je laptop of computerscherm zitten, dat is iets meer dan 60 cm. Pas ook de hoogte aan zodat je heel lichtjes naar beneden kijkt op je scherm.
  • Verminder de helderheid van je scherm en dim de lichten die ernaast staan. Als je een glazen scherm hebt en er een glinstering opzit, kan je dit best wegwerken door een matte schermfilter te kopen voor je toestel.
  • Als je lenzen draagt, vervang ze dan door een bril op sterkte als je lange tijd achter de computer zit. Contactlenzen hebben sowieso al meer de neiging je ogen uit te drogen en te irriteren.

Krijg je rimpels van blauw licht?

Of blauw licht rimpels in de hand werkt? “Blauw licht heeft geen wetenschappelijk aangetoond effect op de huid rondom de ogen en dus ook niet op het ontstaan van de zogenaamde kraaienpootjes,” stelt Bleyen. “Hiervoor adviseer ik eerder uv-filterende glazen, aangezien uv-licht een bewezen nadelig effect heeft op de huid met versnelde veroudering tot gevolg.”

Brillen met uv-filter

Staat er 100% uv of uv400 in de beschrijving, dan beschermt je bril tegen uv-licht.

Fijn roségouden brilletje

Frame Eyewear
€ 55 – Shop hem hier

Fijn brilletje met schildpad patroon

Polette
€ 39,99 – Shop hem hier

Tortoise optische bril

Neubau
Prijs op aanvraag – Shop hem hier

Roze transparante bril

Polette
€ 59,99 – Shop hem hier

Trendy ovale bril

Polette
€ 34,99 – Shop hem hier

Openingsbeeld: Polette

Meer telewerk-tips