Gezondheidscoach en auteur Claudia Van Avermaet heeft met ‘Een dagelijkse portie power in 30 minuten’ haar achtste kookboek uit. Deze keer verzamelde ze recepten die je in een half uur op tafel tovert en focust ze op gezond leven door te luisteren naar je lichaam.

Proficiat met je nieuwe boek, een dagelijkse portie power kunnen we goed gebruiken tijdens deze moeilijke periode. 

“Vandaar een vervolg (lacht). Mijn vorige boek werd positief onthaald en er was vraag naar een vervolg. Ik heb dus met plezier nieuwe recepten gecreëerd. Deze keer focus ik vooral op het gemak van gezond koken. Het is een verzameling van recepten die je snel en gemakkelijk op tafel tovert. Zo bewijs ik graag opnieuw dat gezond koken helemaal niet duur of moeilijk hoeft te zijn.”

Waar blijf je de inspiratie halen? 

“Enerzijds geniet ik ervan om in de keuken te staan, anderzijds is het gewoon een kwestie van proberen en oefenen. De lockdown heeft daarin zeker meegespeeld: opeens had ik meer tijd om te experimenteren. De Powervakanties- en weekends die ik normaal organiseer, gingen niet door. In het begin van de lockdown gaf ik nog wel online coachingsessies, maar ik merkte al snel dat ik er weinig energie uithaalde. Ik heb geluisterd naar mijn buikgevoel en die sessies stopgezet. Op die manier kon ik mij toespitsen op mijn boek.”

Het leven stond inderdaad even stil. Heel wat mensen hadden en hebben het mentaal moeilijk. Hoe was die periode voor jou? 

“Uiteraard mis ik die reizen, maar ik kreeg wel ruimte in mijn agenda om andere ideeën uit te werken. Zo droomde ik al langer van een lijn met lifestyleproducten. Eindelijk maakte ik er werk van: in de webshop kun je nu ook yogamatten en kaarsen kopen. En dan was er het boek natuurlijk. Natuurlijk heb ik net als iedereen mijn moeilijke momenten. Ik mis de echte connectie: er is geen boekvoorstelling waarop ik mensen fysiek kan uitnodigen en als ik mensen kan begeleiden, voel je toch een diepere band. Toch probeer ik vooral positief te blijven. Eigenlijk is het goed om eens even uit de ratrace te zijn, het geeft tijd om nog eens stil te staan.”

Heel wat mensen staan inderdaad stil bij hun leven. Zo waren er naar de eerste lockdown veel meer echtscheidingen en twijfelen sommigen aan hun job. In je vorige boeken omschreef je openhartig je echtscheiding en burn-out, en hoe je jouw leven omgooide?

“Ik werkte al sportleerkracht in een secundaire school. Na mijn scheiding kreeg ik een burn-out en besefte ik dat ik het anders moest aanpakken. Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk. Het is eigenlijk – net zoals met voeding – kwestie van luisteren naar je buikgevoel. Je leven in vraag durven te stellen, afvragen wat je graag doet en waar je energie uit haalt. En dan is het natuurlijk een kwestie van stappen ondernemen. Dat kunnen gelukkig ook heel kleine stappen zijn. Want ik weet hoe eng het allemaal is, controle loslaten is zeker niet evident. Toch kan ik alleen maar aanraden om de voor- en nadelen van potentiële veranderingen te overwegen. Het is echt de moeite waard. Uiteindelijk willen we allemaal gelukkig zijn en iets vinden dat bij ons past.”

Voeding en beweging speelde daarin voor jou een belangrijke rol?

“Voeding heeft altijd al een belangrijke invloed op hoe je je voelt, dat is in een periode als deze natuurlijk niet anders. Voeding kan je energie geven of net suf maken. Eten is zo’n belangrijk gegeven: het wordt geassocieerd met gezelligheid en vreugde.

Sport is voor mij altijd belangrijk geweest. Yoga om tot rust te komen of net hard trainen om mezelf uit te dagen. Maar ook dat hoeft helemaal niet radicaal te zijn. Eten speelt ook daarin een belangrijke rol trouwens. Als je gezond eet en daar energie van krijgt, heb je vanzelf zin om in beweging te komen. Het hangt allemaal samen.”

“Contole loslaten voor een sprong in het ongewisse is eng, maar wel de moeite waard. Alles draait om buikgevoel: wat je eet, welke keuzes je maakt… Je lichaam vertelt je meer dan je denkt”

Je focust in je boek op intuïtief eten, dat lijkt wel een trend. Wat is dat precies?

“Het is geen trend, maar een terugkeer naar de basis. Heel wat mensen hebben nood aan een gezonde levensstijl, maar weten niet hoe ze dit moeten aanpakken. Diëten spelen daar op in: schrap koolhydraten, eet minder vetten… Onnodig én ongezond. Door op dieet te gaan, hongeren ze zichzelf uit en krijgen ze last van schuldgevoelens als ze eens iets eten dat minder gezond is. Of ze stellen zich de vraag wat mag en niet mag. Maar waarom zou iets niet mogen? Het kan trouwens schadelijk zijn: achteraf een instabiele hormoon- of eiwitbalans is niet uitzonderlijk. Om nog maar te zwijgen van de mentale ballast van een ‘gefaald’ dieet.

Focussen op dat getal op de weegschaal is geen goed idee. Als je jezelf moet forceren om een paar kilo minder op die weegschaal te zien, word je daar echt niet gelukkiger van. Gezond eten zit in genieten van elk moment en je goed voelen. En heel bewust kiezen voor eten dat je energie geeft. Het komt er op neer dat je naar je eigen lichaam luistert en aanvoelt wat het nodig heeft. Ontdekken hoe je hongergevoel werkt en daar naar leven, en kijken hoe je lichaam reageert op bepaalde voedingsmiddelen.”

In je vorige boeken werk je met een 7-weken-plan. Is dat dan niet meer nodig? 

“Het 7-weken-plan is een goede houvast. Heel wat mensen willen graag gezonder leven, maar weten niet waar te beginnen. Zo’n challenge is dan de ideale manier om van start te gaan. Maar vergis je niet, ook dit is helemaal geen streng dieet. Het zijn eerder richtlijnen voor een goede levensstijl. Eigenlijk is dit boek en intuïtief eten een goede opvolger van het plan: de basis is gelegd, mensen kunnen vanaf dan zelf aan de slag en halen inspiratie uit het boek. Dat wil zeker niet zeggen dat je de challenge moet volgen om inspiratie uit het boek te halen, sommigen willen gewoon inspiratie.”

En dat zijn opnieuw heel wat recepten. Wat zijn jouw favorieten? 

“Moeilijk kiezen, maar de pasta met wortelsaus is wel een van mijn favorieten: zo eenvoudig en zo smaakvol. Als dessert zou ik zeker de straciatella cheesecake aanraden. Maar eigenlijk zijn al de recepten uit het boek goed. (lacht).”

5 tips van Claudia om gezonder te leven:

  • Stop met diëten: door jezelf uit te hongeren of voedingsgroepen weg te laten, hou je het niet vol. Achteraf is je hormonen- of eiwittenbalans vaak verstoord en voel je je mentaal slechter.
  • Luister naar je hongergevoel: strikte regels zijn helemaal niet nodig, je lichaam geeft aan waar het behoefte aan heeft.
  • Nood aan houvast? Probeer de 21-dagen-challenge: je volgt geen dieet, maar krijgt de handvaten om gezond aan de slag te gaan.
  • Beweeg voldoende: beweging blijft noodzakelijk. Zoek uit wat je leuk vindt en geniet van je sportmomenten.
  • Zoek uit wat je energie geeft: probeer deze periode als iets positiefs te zijn en grijp de kans aan om uit te zoeken wat je energie geeft. Waar word je echt gelukkig van? Wie vind je heel belangrijk in je leven? Durf de balans opmaken en knopen door te hakken.

Fit & slank met Claudia Van Avermaet: