Hoe ouder je wordt, hoe moeilijker het is om die kilo’s te verliezen. Maar hoe komt dat nu eigenlijk? En vooral: wat kun je wél doen?

Hormonen en spieren

Vijftigplusser en raak je die kilo’s maar niet kwijt? Neen, dat betekent niet meteen dat je er een ongezonde levensstijl op nahoudt. Er zijn verschillende redenen. Zo zorgt de menopauze voor een verandering in je hormonen, en dat kan een effect hebben op je gewicht. Bovendien is voldoende slaap écht belangrijk. Want ook een slaaptekort verstoort je hormoonhuishouding én geeft je een groter hongergevoel. Daarnaast beweeg je misschien minder dan vroeger, en dat is extra belangrijk: je metabolisme daalt namelijk.

Metabolisme

Hoe meer spieren je hebt, hoe meer calorieën je verbrandt in rust. En laat nu daar het schoentje knellen. Want je spiermassa neemt af naarmate je ouder wordt. Die spiermassa is verantwoorderlijk voor je stofwisseling. Een afgenomen spiermassa zorgt voor een afgenomen stofwisseling en dus verbrand je lichaam minder snel vetten. En dat gebeurt sneller dan je denkt. Vanaf je 30ste neemt je spiermassa af, na je 40ste gaat dit zelfs nog sneller.

Stress

Eet je gezond, beweeg je voldoende én lukt het je toch maar niet om af te vallen? Misschien heb je te veel stress. Uit een Brits onderzoek – uitgevoerd bij volwassenen ouder dan 54 – blijkt dat mensen die veel last hebben van stress, vaak een hoger gewicht hebben dan mensen die weinig of geen stress ervaren. Door stress maak je het hormoon cortisol aan, dat maakt dat je gemakkelijker bijkomt. Bovendien kom je sneller bij aan de buikzone, en laat dat net nu die gevaarlijke zone zijn die de kans op hart- en vaaktziekten vergroot.

Toch graag gewicht verliezen?

  • Eet gezond: zet veel groenten en fruit op het menu.
  • Drink voldoende water of andere caloriearme dranken
  • Beweeg regelmatig: neem vaker de fiets of wandel vaker.
  • Doe aan krachttraining: zo kun je die spieren terug opbouwen. Dat kan door gewichtjes te gebruiken of een andere vorm van krachttraining te doen.
  • Vermijd alcohol

Meer tips voor vijftigplussers: