Op je veertigste mag je metabolisme dan wel trager werken, er zijn nog tal van trucjes om fit en sterk te blijven. Enkele belangrijke tips van trainer Kira Stokes.

Welke sport moet je doen?

Je metabolisme gaat achteruit vanaf je dertigste. Om te zorgen voor een fit lichaam is voldoende beweging belangrijk. “Combineer HITT-training of intervaltrainingen met krachttraining’, raadt ze aan. “Gebruik gewichten of gebruik je eigen lichaamsgewicht in plaats van enkel te focussen op cardio. Je kunt geen gewicht verliezen als je de twee niet combineert. Bovendien zijn gewichten belangrijk voor een goede gezondheid van je botten.”

Ze vindt touwtjespringen een goede vorm van cardio. Het is goed voor de bloedcirculatie en is een goede manier om aan intervaltraining te doen. “Spring meermaals per dag drie à vijf minuten zodat je in totaal aan 15 minuten per dag komt.” Fijn weetje: volgens Kira komt 10 minuten touwtjespringen overeen met zo’n 12 kilomter lopen. Springen dus. Die combineer je best met push-ups. Je gebruikt je lichaamsgewicht om aan krachttraining te doen.

Hoe vaak moet je sporten?

“Hoe lang je sport en hoeveel keer per week, is afhankelijk van persoon tot persoon. Probeer vier keer per week aan cadrio te doen en minstens twee keer per week aan krachttraining te doen. Op andere dagen moet je toch actief zijn, maak bijvoorbeeld een stevige wandeling.”

Zijn er sporten die je beter niet doet?

“Natuurlijk moet je altijd voorzichtig zijn met blessures. Twijfel je? Dan kan het nuttig zijn om met een personal trainer te bekijken hoe je het best aanpakt.”

Eet je best voor of na je work-out?

“Ook dat is weer persoonlijk. Ik eet bijvoorbeeld altijd iets 40 tot 60 minuten voor mijn traning om het best te presteren. Maar voel je je beter als je pas na de work-out eet, dan kan dat ook. Dit moet je echt voor jezelf uitmaken.”

4 gouden tips over voeding

1. Vermijd suikers en kant-en-klaarmaaltijden

“Wees je bewust van je sugar cravings en geef niet toe. Je hormoonspiegel blijft beter in balans als je suikers en verwerkt voedsel vermijdt.”

2. Zorg voor slimme snacks

“Combineer noten met groenten en eieren. Enkele goede voorbeelden zijn een gekookt eitje met zelfgemaakte hummus, appelschijfjes met amandelboter en een proteïnereep zonder suiker.”

3. Sla geen snacks over

Volgens Kira moet je geen snacks overslaan. “Wacht niet met eten tot je grote honger hebt. Daarnaast mag je je ook niet overeten, het is niet de bedoeling dat je van tafel komt met het idee dat je echt niets meer op krijgt. Daarnaast is het ook belangrijk wat je op je bord legt: kies voor proteïnen en een grote hoeveelheid groenten. Tenslotte eet je véél bij je ontbijt en een kleinere portie ‘s avonds.”

4. Investeer in voedingsmiddelen en supplementen die goed zijn voor je hart

“Hartaandoeningen zijn een van de belangrijkste doodsoorzaken bij vrouwen. Daarom is het zo belangrijk je hart goed te voeden.” Wil je graag supplementen nemen, vraag dan altijd even advies aan je arts.

Meer tips voor na je 40ste: