Home Gezond Dankzij deze tips verminder je écht de drang naar zoet

Dankzij deze tips verminder je écht de drang naar zoet

Dankzij deze tips verminder je écht de drang naar zoet

Heb je vaak zin in zoet na het eten of ‘s avond? Misschien zelfs de hele dag door? Eenmaal je gewend bent geraakt aan suiker, is het behoorlijk lastig om ervan af te blijven.
10 eenvoudige tips die het verschil maken.

 

Tip 1: Eet regelmatig en plan je maaltijden

Hoe meer regelmaat en structuur, hoe beter. Drie gezonde hoofdmaaltijden per dag op geregelde tijdstippen houden je energieniveau op peil. Vul je hoofdmaaltijden aan met een gezond en vezelrijk tussendoortje halverwege de voor- en namiddag. Voorbeelden van gezonde tussendoortjes zijn: een handvol noten, een stuk fruit, wat natuuryoghurt met fruit, noten en zaden of probeer eens homemade havermoutkoekjes. In no time klaar, lekker én gezond!

Tip 2: Poets je tanden na het avondeten

Dat voorkomt dat je opnieuw gaat snacken na het avondeten, een aangeleerde gewoonte die we ook weer kunnen afleren.

Tip 3: Sta even stil bij je ‘honger’gevoel

Heb je echt honger of heb je misschien dorst? Hoe zag je dag eruit? Had je een stressvolle dag? Bij stress ontstaat een grotere drang naar zoet. Kies voor wat ontspanning, zoals een wandeling in de natuur, sport, yoga, fietsen. Bel een vriendin op of zet je favoriete muziek op. Er zijn meer mogelijkheden en veel betere oplossingen bij stress dan suiker.

Tip 4: Zoek het zonlicht op

De zon geeft je de nodige portie vitamine D en zorgt voor de aanmaak van het feel good-hormoon serotonine, waardoor je jezelf instant beter voelt.

Tip 5: Fruit, groenten én gezonde vetten

Fruit en groenten geven je de suikers, gezonde voedingsstoffen en de vezels die je nodig hebt. Let op met fruitsappen en -smoothies. Dit zijn geconcentreerde bronnen van snelle suikers die je bloedsuikerspiegel uit balans halen. Als je een smoothie maakt, leng deze dan aan met yoghurt ipv. met fruitsap en verrijk je smoothie eventueel met wat noten of zaden. De olie uit de noten en zaden zorgen ervoor dat je langer voldaan bent, ze helpen je bloedsuiker in balans houden.

Tip 6: Beperk kunstmatige zoetstoffen

Suikervervangers zorgen er misschien wel voor dat je minder calorieën binnenkrijgt, maar het verlangen naar zoet neemt niet af. Probeer wat te ontwennen van die zoete smaak, smaakpapillen kan je trainen.

Tip 7: Geen boodschappen met honger

Koop gezonde alternatieven die je lekker vindt en waar je van kan genieten. Ga voor een kleurrijke winkelkar met veel verse voedingsmiddelen: groenten, fruit, extra vierge olijfolie, noten, zaden, pitten, een stukje vis… allemaal pure voedingsmiddelen rechtstreeks uit de natuur!

Tip 8: Suiker is géén beloning

Dit is een gewoonte die we beter ook niet aan onze kinderen aanleren. Een dikke knuffel is een veel beter en gezonder alternatief om goed gedrag te belonen of om je hartendief te troosten dan snoepjes.

Tip 9: Wees niet te streng voor jezelf

Pas hierbij de 80/20-regel toe. In 20% van de gevallen mag je zondigen, dat zal het verschil écht niet maken. Als je toegeeft aan een extraatje geniet er dan ook van zonder je schuldig te voelen en doe gewoon verder met je gezonde levensstijl.

Tip 10: Heb vertrouwen in jezelf

Geloof erin dat je de drag naar zoet te baas kan! Vaak hoor ik mensen zeggen dat ze geen karakter hebben en dat ze altijd een heel pak koeken eten als ze nog maar eentje geproefd hebben. Als je dit op voorhand denkt, dan is de kans heel groot dat je dit ook zal doen. Denk positief ‘ik kan dat wel’ en hoe vaker het je lukt, hoe meer vertrouwen je krijgt in jezelf. Coach jezelf! Verandering vraagt altijd wat inspanning, maar eens je de voordelen kent, wil je niet meer terug.

Zin om zelf gezond te koken? Deze lekkere recepten uit ‘Nooit meer diëten III’ zijn super eenvoudig en goed voor je lijn.