Schrik voor de  herfstblues? Dan haal je toch gewoon de zon op je bord. Volgens Britse onderzoekers heb je minder kans op een dipje als je de juiste voeding op het menu zet.

Wetenschappers aan de University College London analyseerden de eetgewoonten en het mentaal welzijn van 36.000 mensen uit Frankrijk, Australië, Amerika, Spanje en het Verenigd Koninkrijk. Wat bleek? In alle landen hadden de mensen die een mediterraan dieet volgden ruim 30% minder kans om een depressie te ontwikkelen. Dit in tegenstelling tot degenen die veel vlees, bewerkt voedsel, verzadigde vetten en suiker op het menu zetten.

Italië op je bord

Een mediterraan dieet is gebaseerd op de traditionele eetgewoonten van mediterrane landen als Italië, Spanje en Griekenland.

De klassieke zuiderse keuken bestaat voornamelijk uit plantaardig voedsel en vis. Denk aan groenten, fruit, peulvruchten, noten en olijfolie. Daarnaast is de buitenlucht erg belangrijk: door regelmatig buiten een wandeling te maken, loop je minder kans op een vitamine D-tekort. Bovendien heb je zo de kans om even je hoofd leeg te maken.

Ontstekingen

Volgens de onderzoekers heeft het te maken met zogenaamde sluimerende ontstekingen. “Een dieet dat ontstekingen bevordert, kan het risico op depressie aanzienlijk verhogen”, vertelt Dr. Camille Lassale van het UCL aan The Independent. Het gaat dan om bewerkt voedsel, vlees, suiker en verzadigde vetten.”

Julie Van den Kerchove is een voedingsdeskundige en is een grote voorstander van het mediterrane dieet. Daarom schreef ze ‘Keto in 15 – Mediterraan’, een boek met recepten volgens de ketogene voedingsleer die je snel op tafel tovert.

Wie op zoek is naar één ultiem geluks-ingrediënt moet ze teleurstellen. “Er zijn heel veel gezonde ingrediënten, maar je mag vooral geen te groot effect verwachten. Een lekker, gezond en gevarieerd menu werkt het best.”

Extra tips om de winterblues tegen te gaan:

Naast gezonde voeding helpen ook deze tips.

  • Zorg voor een gezond ritme: sta iedere dag op rond hetzelfde tijdstip, ga elke avond slapen op hetzelfde tijdstip. Dat komt je nachtrust en je humeur ten goede.
  • Beweeg voldoende: zelfs je dagelijkse korte wandeling doet wonderen. Maar ook fietsen, lopen of skeeleren zijn prima opties om gezonde buitenlucht te combineren met beweging.
  • Knuffel: oxytocine maakt je blij en inspireert je om op een positieve manier naar het leven te kijken. Je weet dat je oxytocine laag staat als je je alleen voelt en vreselijk veel behoefte hebt aan een knuffel. Knuffel daarom, krijg een orgasme of vraag een massage.
  • Praat: met je vriendinnen, je partner of iemand die je vertrouwt… Zit je niet lekker in je vel, wees dan nooit bang om met iemand te praten.
  • Neem supplementen: heel wat mensen hebben in de herfst- en wintermaanden een tekort aan vitamine D. Een supplement biedt soelaas.
  • Het is oké om niet constant happy te zijn: het is oké om eens een slecht dagje te hebben, laat je niet misleiden door mensen die nooit een dipje te lijken hebben.
  • Doe een digitale detox: door je Instagram scrollen en de hele dag bezig zijn met je telefoon: het doet weinig voor je mentaal welzijn. Zoek liever contact met de mensen die je energie geven en plan een wandeling of een leuke activiteit in.
  • Zoek hulp! Lijkt de situatie te uitzichtloos of heb je het gevoel dat je vast zit? Wees dan niet bang om hulp te zoeken bij een dokter of psycholoog.

Meer tips tegen de herfstblues: