De cijfers liegen er niet om, jaarlijks krijgen 10.000 tot 15.000 Belgen een hartstilstand. De overlevingskans is maar 5 tot 10%. Voorkomen is onmogelijk, maar het risico beperken kan wél. Onder andere door gezonde voeding. Deze ingrediënten zijn het best voor een gezond hart.

Om je hart goed te doen pompen, moeten we ons lichaam vullen met gezonde voeding. Cardioloog Robert Segal legde aan Byrdie uit wat je nu best op het menu zet.

1. Haver & gerst

Haver en gerst bevatten beta glucanen, vezels die goed zijn voor je hart. Ze kunnen je (slechte) cholesterol verlagen. Havermout is dus een prima ontbijt. Je vindt beta glucanen ook terug in zeewier, bakkersgist en shiitakes.

2. Zalm

Zalm en andere vette vis met omega 3 zijn essentieel voor een gezond hart. “Vette vis zoals zalm, tonijn, makreel, haring en sardines zijn prima opties. Ook kreeft, oesters en inktvis zitten boordevol gezonde proteïnes. De omega-3-vetzuren in de vis voorkomen hartaanvallen doordat ze het hart helpen in het juiste ritme te blijven kloppen. Bovendien blijkt uit onderzoek dat je minder kans hebt op bloedklonters, lage bloeddruk, ongezonde bloedvaten en ontstekingen.”

3. Groene groenten

Salade, spinazie, groene kool en snijbiet zijn rijk aan vitamine A, C, E en K en bevatten antioxidanten die ons lichaam helpen gifstoffen afvoeren. Maak ook de calcium, magnesium en kalium zijn erg gezond. Ze zorgen dat de bloedvaten zich ontspannen, dat zorgt dan weer voor een betere bloeddoorstroming en een gezonde bloeddruk. Daarnaast bevatten de groene groenten veel ijzer, een stofje dat helpt om onze cholesterol onder controle te houden.”

4. Noten en zaden

“Ongezouten noten en zaden bevatten veel kalium, magnesium en andere mineralen die de bloeddruk verlagen.”

5. Avocado’s

“Avocado’s bevatten gezonde vetten, zowel goed om je slechte cholesterol te verlagen als je goede cholesterol op peil te houden. Bovendien zijn ze goed voor de insulineaanmaak, wat de kans op diabetes type 2 verlaagt.”

6. Olijfolie

Olijfolie heeft een positieve invloed op de gezondheid van ons hart en brein. Het vermindert het risico op borstkanker en verhoogt de longactiviteit. Bovendien ook goed voor bloeddruk en cholesterol.”

De doctor raadt aan om het mediterraanse dieet te volgen. Verder raadt hij nog aan om gefrituurde voeding, chips en gebak zoveel mogelijk te vermijden.

Meer gezonde tips: