Wandelen in de frisse, loeihete of ijskoude buitenlucht. Tijdens het coronatijdperk was het een van de weinige activiteiten die je met de goedkeuring van dokters en beleidsmakers kon doen. Veel Belgen herontdekten met veel lol tijdens wandeldates in het stad of op solo tripjes doorheen de boerenvelden hoe veel deugd een wandeling kan doen. Maar sinds het heropenen van de zonnige terrasjes, interessante musea en gezellige cinemazalen, worden onze wegen steeds minder platgetrapt door die nieuwe wandelaars. En sporten als fitnessen, boksen en het alomvertrouwde voetbal zijn wederom de favoriete bezigheden van sportenthousiasten.

Wandelseizoen geopend

Toch, nu de herfst nog juist niet aan onze deur aanklopt, vinden wij het maar eens tijd om die wandelschoenen terug op te rakelen. Het zachte weer (met hier en daar een verkoelende bui, waarom niet?) smeekt erom. De lege boswegjes, kronkelige straatjes en prachtige uitzichten wachten geduldig om hun bewandelaars opnieuw mentale rust en fysieke uitdagingen te bieden. Nog niet overtuigd? Hier zijn enkele redenen waarom wandelen goed voor je is.

1. Wandel jezelf gezond

Eens het blokje om lopen heeft tich voordelen voor je fysieke gezondheid en conditie. Enkele pluspunten opgelijst: Je bloeddruk verlaagd en de bloedcirculatie wordt gestimuleerd wat de kans op hartproblemen verminderd. Ook voor de hersenen is het goed af en toe eens de voetenwagen te nemen. Zo kan je de kans op Alzheimer en vroegdementie beduidend verkleinen. Een wandelingetje na het avondeten? Topidee want wandelen bevordert de goede werking van de spijsvertering, net zoals de zuurstofcirculatie in je bloed, wat dan weer je longen tegoedkomt. Ten slotte mogen we onze goeie ouwe botten niet vergeten. Door zo nu en dan de auto en fiets te laten staan, verbeter je de mobiliteit van je rug en voorkom je rugklachten.

2. Mentale opkikker

Naast het feit dat het al eens deugd kan doen om een stapje buitenshuis te zetten, komen er door wandelen ook effectief endorfines (gelukshormonen) vrij in je lichaam. Daarnaast maak je tijdens het stappen ook serotonine aan, een hormoon dat je helpt goed in te slapen. Voel je je dus wat down, moe of suf? Ga snel even stappen buiten, maak je hoofd leeg en verzet je gedachten. Grote kans dat je ervan opkikkert.

girl hiking in the woods hiking shoes

3. Wees je eigen baas

Wandelen kan je altijd en overal, zelfs in tijden van nationale lockdown. Je kiest zelf of je er alleen op uittrekt of je anderen uitnodigd op jouw wandelavonturen. Daarbovenop bepaal je helemaal zelf waar de wandeling je heen zal brengen, hoe snel je tempo ligt en wanneer het tijd is voor een slokje water, een zielsverwarmende koffie of een sterk biertje. Kortom, als jij wandelt ben jij baas.

4. Op ontdekking

Wat nog het fijnste is aan al die korte of lange wandeltochten? Je komt zo nu en dan oog in oog te staan met verrassende plekken, personen, dieren en bouwwerken. Ga je in de stad op stap, probeer dan eens een stadsdeel te bewandelen waar je nog nooit bent geweest of waar nog veel te ontdekken valt. Verkies je het om even weg te zijn van de stadsdrukte? Ga op zoek naar een onbekend park of nieuwe route. Of je nu in je eigen buurt blijft of met de fiets tot het volgende dorp rijdt om daar de wandeling te starten, ga op ontdekking en laat je verwonderen.

5. Gratis

Ten slotte is de wandelsport een heel goedkope hobby. Toegegeven, een kleine investering in goede wandelschoenen is aangeraden. Maar van zodra je je veters strak hebt aangetrokken, kan je die portefeuille gerust thuis laten. Vergeet wel je zakgeld niet indien je van plan bent toch voor dat belonend glas wijn te gaan aan het einde van je route. En dan gewoon genieten!

Meer goede gewoontes: