Laten we eerlijk zijn, afvallen is niet heel eenvoudig. Het vergt de juiste voeding en voldoende beweging. Toch zijn er kleine dingen die je helpen, door de juiste voedingsmiddelen te kiezen verbrand je gemakkelijker vet. Zet deze 12 ingrediënten vaker op het menu en je geeft een boost aan je metabolisme.

“De juiste ingrediënten in je winkelkar helpen je op weg”, vertelt Angie Kuhn, voedingsdeskundige voor Persona Nutrition aan The Thirty. Dit zijn haar 12 favorieten.

1. Vis

Vis bevat veel vitamines en mineralen die belangrijk zijn voor heel wat lichaamsfuncties. Het bevat onder andere ijzer, zink, selenium, vitamine B12 en vitamine D. Daarnaast  bevat het iodine, dat de werking van je schildklier bevordert. Die is dan weer belangrijk voor je metabolisme, je bloeddruk en je lichaamstemperatuur.” Een echte superfood dus. “Bovendien helpt het je cortisolgehalte verlagen”, vertelt Amy Shapiro. Cortisol wordt ook wel eens het stresshormoon genoemd en is onder andere verantwoordelijk voor de aanmaak van buikvet.

Lees ook: onze culi-journaliste tipt waar je moet zijn voor de beste vis

2. Eieren

Ze zijn goedkoop, zitten boordevol proteïnen en je kunt er eindeloos veel gerechtjes mee maken. “Onderzoek wees uit dat een ontbijt met ei zorgt dat je de hele dag een voller gevoel hebt en dat je minder calorieën verbruikt gedurende de dag”, zegt Shapiro. “Ze zitten boordevol kwaliteitsvolle proteïnen, daarom kunnen ze je spijsvertering bevorderen en je metabolisme verhogen.” Bovendien bevatten ze antioxidanten die belangrijk zijn voor de gezondheid van je ogen”, voegt Kuhn toe.

3. Bone broth

Op Instagram heb je het waarschijnlijk al gespot: heel wat foodies zijn dol op bone broth of bouillon op basis van botten. “Het bevat calcium, magnesium, ijzer en collageen. Het is dus bijzonder goed voor je gezondheid en voor de elasticiteit van je huid”, aldus Kuhn.

4. Groene thee

Dat water essentieel is voor je metabolisme, wist je natuurlijk. Maar ook groene thee is een goed idee. “Volgens studies kunnen cafeïne en andere stoffen in je thee, je metabolisme boosten en je vetverbranding stimuleren. Bovendien zou het je levensduur kunnen verlengen volgens studies”, zegt Kuhn.

5. Avocado

Avocado staat in het lijstje met gezonde vetten. Maar ironisch genoeg, hoe vet ze ook zijn, ze kunnen je extra vetten doen verbranden. “Een bron van vitamines C en K en boordevol antioxidanten”, zegt Kuhn.

6. MCT Olie

Deze olie – een soort van geconcentreerde kokosolie – wordt vaak gebruikt in Keto-diëten. “Volgens sommige onderzoeken helpt het vet verbranden”, zegt Shapiro. “Het geeft bovendien een verzadigd gevoel en houdt je hongergevoel langer weg.” Wil je het graag proberen? Hier kun je hem bestellen. 

7. Koffie

Cafeïne kan je hongergevoel wegnemen en je metabolisme boosten. Bovendien krijg je meer energie van waardoor je ook nog eens meer calorieën verbrandt. Zo zegt Shapiro. Let wel op: overdrijf niet. Hou het bij een drietal kopjes per dag.

8. Yoghurt

Je darmen zijn zó belangrijk voor je gezondheid. Ze hebben een invloed op je gewicht, op je nachtrust en zelfs op je mentale gezondheid en je humeur. En net daarom zijn gezonde darmen essentieel. De probiotica in (Griekse yoghurt) zijn goed om je darmen gezond te houden. Bovendien is yoghurt zo een van die voedingsmiddelen die je meer calorieën doet verbranden dan dat je er opneemt. Laat die yoghurt maar komen. Let wel: kies voor de natuurlijke yoghurt zonder smaakjes en zonder suiker. De fruitvarianten bevatten vaak amper fruit, maar zitten boordevol suikers.

9. Chilipepers

Pikante voeding versnelt je metabolisme en helpt je bij je spijsvertering. Let op: gevoelige magen overdrijven liever niet!

Afvallen? Deze boeken helpen je op weg

Go Keto – Julie Van Den Kerckhove

Julie is een van de bekendste foodies in België die het Keto-dieet promoot. In haar boek Go Keto legt ze uit hoe je je lichaam leert om vet te verbranden in plaats van glucose. Ze geeft tal van recepten om het uit te proberen. Haar focus ligt niet perse op kilo’s verliezen, maar dat gebeurt zeker wel als je haar levensstijl volgt.

Lannoo – € 25,99

Nog eenvoudiger -Pascale Naessens

Wat als je geen keukenprinses bent of gewoon weinig tijd hebt? Dan kies je voor ‘Nog Eenvoudiger’ van Pascale Naessens. Ze is een van de meest verkochte auteurs in België en haar basisregel is ontzettend bekend, heel wat mensen probeerden het uit en zijn grote fan. Dit boek is extra handig omdat je telkens maar 4 ingrediënten nodig hebt voor de recepten én je ze eenvoudig bereidt. Leuk weetje: in september verschijnt er de tweede versie van het boek.

Lannoo – € 25,99 

 

Het Slimmedarmendieetkookboek – Clare Baily

Hoe zorg je voor gezonde darmen? In dit boek krijg je handige tips om je immuunsysteem te versterken, eindelijk die drang naar zoet te verminderen én op natuurlijke wijze af te vallen.