Tegen de griep

Vitamine C is een belangrijke weerstandsvitamine. Het beschermt je tegen verkoudheden en griep. Het versterkt je weerstand na (intensieve) lichamelijke inspanning. Daarnaast draagt vitamine C bij tot een goede opname van ijzer en reguleert het mee de hormoonproductie. Je neemt dagelijks best zo’n 75 mg vitamine C op. Sport je minstens 3 keer per week? Dan neem je best 200 mg op. Ongeveer 16% van de vitamine C die je opneemt, is afkomstig van fruit. Zet regelmatig citrusvruchten en kiwi’s op het menu, zij zijn de belangrijkste leveranciers van vitamine C.

Kalium

Kalium is essentieel voor je spieren, het zorgt samen met natrium voor een goede geleiding van zenuwprikkels en het samentrekken van je spieren. Daarnaast helpt het je bloeddruk te verlagen. Vrouwen hebben dagelijks zo’n 3100 mg nodig, 7% daarvan is afkomstig van fruit. Vooral bananen bevatten veel kalium. Maar ook groenten (groene kool bijvoorbeeld) , aardappelen en vis zijn een bron van kalium.

Foliumzuur

Vitamine B11 of foliumzuur zorgt voor een goed functionerend zenuwstelsel en immuunsysteem. De dagelijks aanbevolen hoeveelheid is 300 mg. Ongeveer 6% komt uit fruit. Denk vooral aan aarbeiden of sinaasappels.

Lees verder op de volgende pagina

1 2 3
bekijk op één pagina
SOURCE: Libelle.nl