Terwijl koolhydraatarm nog steeds dé trend is op dieetvlak, zijn er echt nog wel koolhydraten die wel bijdragen tot een gezond gewicht, zo blijkt uit onderzoek aan de Universiteit van Harvard. Het gaat allemaal om de juiste keuzes maken.

De universiteit volgde acht jaar lang de eetgewoontes en het gewicht van 27.000 personen. Wat bleek? Mensen die dagelijks volkoren granen aten, hielden gemakkelijker hun gewicht, dan mensen die geraffineerde granen aten. Koolhydraten kunnen dus, zolang je de juiste kiest.

1. Quinoa

Je kent het graan ondertussen wel. Het zit boordevol vezels en is een belangrijke bron van eiwitten. Quinoa bevat bovendien essentiële aminozuren die je lichaam zelf niet kan aanmaken. Heerlijk in een salade, maar je kunt er veel meer mee. Ontdek hier onze 10 favoriete recepten. 

2. Havermout en haverzemelen

Havermout bevat heel wat koolhydraten, maar is toch perfect voor een gezond ontbijt. Voeg vers fruit toe voor een heerlijk resultaat. (Of probeer deze recepten eens.)

3. Granola

Graag eens iets anders, maak je eigen granola. Start je dag met een gezonde portie. Let wel op: de granola die je in de winkel koopt, zit vaak boordevol suiker. Lees dus goed het etiket als je toch liever een kant-en-klare variant koopt.

4. Boekweit

Boekweit mag dan wel koolhydraten bevatten, het is glutenvrij én bevat veel magnesium en vitamine B. Maak er bijvoorbeeld gezonde pannenkoeken mee, hier vind je een recept van Ellemieke Vermolen.

5. Freekeh

Freekeh is afkomstig uit het Midden-Oosten en wordt gezien als een echte superfood. Het bevat veel eiwitten, vezels en vitamine B. Bovendien houdt ie je bloedsuikerspiegel onder controle. De nootachtige smaak past perfect in een salade. Of probeer deze heerlijke vegetarische paté eens.

6. Zilvervliesrijst

Vervang je witte rijst vanaf nu door zilvervliesrijst. Het is lekker, maar geeft veel langer een verzadigd gevoel en bevat vezels en mineralen.

7. Teff

Dit glutenvrije graan komt uit Ethiopië. Het is rijk aan eiwitten, vezels en mineralen (onder andere ijzer, calcium, magnesium en zink).