Graag afvallen, maar zie je door de bomen het bos niet meer? “Niet vreemd”, zegt diëtiste Vivian Janssens. In haar nieuwe boek ‘De dieetbijl begraven’, geeft ze advies om vanaf nu blijvend van die kilo’s verlost te raken. Hoe ze dat doet? “Door gewoon terug te gaan naar de basis.”

Er zijn ondertussen wel heel veel boeken over diëten. Waarom is toch nog nodig om een nieuw dieetboek op de markt te brengen?

“Als diëtiste merkte ik dat dezelfde vragen vaak terugkomen. Klanten zijn vaak ongelukkig omdat het niet lukt om blijvend af te vallen. En door alle verschillende soorten diëten en alles wat er al geschreven wordt, zien ze door de bomen het bos niet meer. Daarom wil ik graag terug naar de basis: ongezonde gewoontes vervangen door gezonde en kiezen voor een levensstijl die je levenslang kunt volhouden, want anders heeft het enkel effect op korte termijn.”

Hoewel calorieën jaren gebruikt werden om te bepalen hoeveel we mochten eten, zijn er nu heel wat dokters of voedingsexperten die het afraden. Wat denk jij?

“De hele dag calorieën tellen is vermoeiend en heeft niet veel zin. Het kan wel nuttig zijn als je wil afvallen om  te weten dat een hamburger meer calorieën bevat dan een kop soep maar dat weet je ook wel als je jouw gezond verstand gebruikt. Dat kan helpen om de juiste keuzes te maken. Maar onthoud vooral ook dat eten geen obsessie mag zijn. De Hoge Gezondheidsraad herhaalde onlangs nog eens dat eten voor een gezelllige bezigheid moet blijven.”

“Er zijn mensen die ’s middags een volkoren boterham weigeren bij hun slaatje, maar ’s avonds in de chips vliegen, dan is die boterham natuurlijk een gezondere keuze”

Daarnaast wordt in andere diëten vaak aangeraden om bepaalde voedingsgroepen te mijden, denk maar aan keto waarbij je best geen koolhydraten eten. Dat is bij jou niet het geval?

“Dat zal voor sommige mensen zeker kunnen werken, maar ik denk dat het moeilijk is op de lange termijn. Bovendien zijn diëten erg persoonlijk. Als ik klanten krijg die weigeren een volkoren boterham te eten bij de soep, maar dan ’s avonds in de chips vliegen, dan raad ik ze uiteraard aan om gewoon te genieten van die boterham. Het is een kwestie van gezond verstand gebruiken.”

Dat is best moeilijk, gewoontes aanpakken. 

“Dat ontken ik zeker niet. Maar het kan wel! Het is een kwestie van stapje per stapje ongezonde gewoontes vervangen door gezonde. In een ideale wereld zou dat op grote schaal gebeuren. Want onze cultuur is zo gefixeerd op eten, we zijn echte bourgondiërs. Neem nu bijvoorbeeld een glaasje alcohol, er is niets mis mee. Maar als we er een gewoonte van maken en te vaak drinken, is dat niet goed voor onze lijn. Nochtans krijg ik heel vreemde blikken of opmerkingen als ik een glas cava weiger. Mijn glas water krijg ik geserveerd in een spidermanglas. Dat is absurd, waarom zouden we water ook niet serveren in een feestelijk glas? Met eten geldt het net zo: het kan perfect gezellig zijn, zonder dat we ons moeten volproppen.”

“Gewoontes zijn ingebakken in de cultuur. Ik krijg vaak rare blikken of opmerkingen als ik cava weiger. Als ik mijn water krijg in een spidermanglas vraag ik mij echt af wat er minder feestelijk is aan bruiswater. Dat is toch gewoon iets in ons hoofd?”

Hoe zit dat met porties? 

“Ook hier weer is het een kwestie van gezond verstand. Natuurlijk is dat persoonlijk, maar het is vooral belangrijk te luisteren naar je lichaam. Blijven eten tot je jezelf overeet, is geen goed idee. Velen denken nog dat we moeten eten tot we vol zitten, maar eigenlijk klopt dat niet. Dat gevoel van: ik-heb-genoeg, treedt vaak pas veel later op.”

Daarnaast gaat het in het boek over slaap en stress. 

“Als je te weinig slaapt, heeft je lichaam te weinig energie, dat wilt het proberen te halen uit voeding, daarom heb je meer honger als je te weinig geslapen hebt. En door stress houd je lichaam meer vetreserves bij. Het is dus ook belangrijk deze aan te pakken. Dat in combinatie met gezonde voeding en wat beweging en dan komt het helemaal goed. Je ziet, het hoeft allemaal niet ingewikkeld te zijn.”

In ‘De Dieetbijl Begraven’ geeft Vivian Janssens meer tips om vanaf nu blijvend kilo’s te verliezen. (Uitgever:Het Boekenschap – € 22,50 – Hier verkrijgbaar)

Meer over afvallen & gezondheid: