Dat je na een paar avonden stappen of laat doorwerken wallen krijgt, wist je natuurlijk al. Maar te weinig slaap doet veel meer slechte dingen voor je lichaam. Wij zetten enkele van de belangrijkste op een rijtje.

Hoeveel je dan wel best slaapt? Zo’n 7 à 8 uur per nacht‘s Nachts toch wakker? Dit doe je liever niet als je snel terug in wilt dommelen.

1. Meer kans op ongevallen

De weg opgaan als je onvoldoende geslapen hebt is gevaarlijk. Dat is voornamelijk omdat je reactietijd veel trager is. Onderzoek wees zelfs uit dat slaapgebrek even gevaarlijk is als dronken achter het stuur kruipen. Maar ook op het werk kunnen ongevallen gebeuren, zo was de ramp in Tsjernobyl (1986) te wijten aan te weinig slaap.

2. Gezondheidsproblemen

Regelmatig te weinig slapen is écht ongezond. Het kan verhoogde bloeddruk, diabetes of zelfs hartproblemen veroorzaken. Volgens sommige onderzoeken zou het zelfs het risico op kanker doen toenemen.

3. Slecht voor je geheugen

Tijdens je slaap sla je dingen op in je geheugen. Te weinig slaap kan zorgen dat je minder onthoudt. Bovendien ben je minder geconcentreerd, ben je minder creatief in het zoeken naar oplossingen voor problemen en ben je minder aandachtig.

4. Slecht voor je libido

Een gebrek aan slaap kan je hormonenhuishouding in de war sturen. Gevolg: een lager libido. Slaap iedere nacht voldoende om je goesting op peil te houden. Heb jij wel eens last van weinig zin? Hier vind je tips.

5. Een verouderde huid

Van wallen of donkere kringen heeft iedereen wel eens last. Maar te vaak onvoldoende slapen heeft verstrekkende gevolgen voor je huid. Het zorgt namelijk voor de aanmaak van het stresshormoon cortisol. Dat hormoon kan ons huidcollageen afbreken, de stof die ervoor zorgt dat je huid strak blijft. Een avondje gefeest en last van wallen? Hier lees je wat je kan doen.

6. Slecht voor je lijn

Geraak je maar niet van die laatste kilo’s af? Misschien is te weinig slaap de oorzaak. Een studie van 2004 toonde aan dat mensen die minder dan 6 uur per nacht slapen, 30% meer kans hebben om obesitas te krijgen. Bovendien zorgt moeheid dat je sneller zin hebt in zoet. Toch zin in een tussendoortje? Hier vind je er 6 die wel lief zijn voor je lijn.

7. Slaapgebrek maakt depressief

Te weinig slaap maakt je niet alleen humeurig, het kan ook depressies veroorzaken. Slapeloosheid is vaak 1 van de eerste symptomen van depressie. Ook het risico op een burn-out stijgt aanzienlijk. Lees hier nog eens de 12 fases van een burn-out. 

Meer over slaap & gezondheid: