‘Zitten is het nieuwe roken’, die uitdrukking hoorde je ondertussen al vaak. Heb jij een bureaujob, dan is wandelen of fietsen misschien wel dé oplossing. Volgens een nieuw onderzoek, gevoerd door wetenschappers aan de universiteit van Sydney, kun je de slechte effecten van zitten omdraaien door naar huis te fietsen of wandelen.

Maar liefst 150.000 Australiërs namen deel aan het onderzoek. Aan de vrouwen en mannen (allen 45 of ouder) werd gevraagd om gedetailleerd te noteren hoe hun dag eruitziet. Zo moesten ze doorgeven hoeveel ze zitten, staan, slapen en wandelen per dag. Daarnaast werd gepolst naar hun wekelijkse sportactiviteiten voor de laatste negen jaar.

Stappen naar het werk

Zo ontdekten ze dat degenen die meer dan zes uur per dagen zaten én niet voldoende bewogen (150-300 minuten bewegen aan matige intensiteit en 75-150 minuten aan hoge intensiteit), het grootste risico liepen op een vroegtijdig overlijden. Maar dan komt het: degenen die één uur zitten vervangen door beweging, liepen minder kans op een vroegtijdig overlijden door hartaandoeningen. Concreet komt het hierop neer: wanneer je één uur zitten vervangt door een activiteit met matige intensiteit (wandelen, tuinieren of huishoudelijke taken bijvoorbeeld), loop je 20% minder kans op een vroegtijdig overlijden door hartproblemen. Kies je voor een uur intensief sporten (zwemmen, tennis of aerobics), dan is dat zelfs 64%.

Volgens Professor Stamatakis, de leider van het onderzoek, zijn deze bevindingen belangrijk. “Iedere vorm van beweging is goed, maar het effect is het best wanneer mensen buiten adem raken door de activiteit. Dat wil niet zeggen dat we allemaal naar de sportschool moeten. Snelwandelen, trappen op- en aflopen of fietsen zijn dingen die we elke dag kunnen doen.” Vanaf nu allemaal te voet of met de fiets naar het werk dus 😉 (of check deze tips om dagelijks wat meer te bewegen).

Meer tips voor een gezonde levensstijl: