Staat enkele kilo’s verliezen ook al jaren op jouw voornemenlijstje, maar lijkt het maar niet te lukken? Je bent niet alleen. Sabrine had het jarenlang moeilijk met haar gewicht en haar lijf en besloot een platform op te richten voor vrouwen die het druk hebben en weinig tijd vinden om ingewikkelde diëten te volgen. Met Personal Fit wil ze vrouwen aansporen om de beste versie van zichzelf te worden. Tijd voor een gesprek.

Een nieuw platform dat ons helpt om gewicht te verliezen. Wat houdt het concreet in? 

“Je werkt samen met een diëtist die je helpt met een voedingsplan en een personal trainer doet 1-op-1 sessies met je: concreet krijg je een trainingsschema en feedback. Daarnaast heb je toegang tot heel wat lekkere recepten en inspiratie. Want laat dat duidelijk zijn: het is géén dieet. Je kunt perfect gezond eten en toch heerlijke gerechten op tafel toveren. Bovendien zijn het verschillende formules, je kiest zelf of je enkel voor sportbegeleiding, dieetadvies of recepten intekent. Of ze allemaal natuurlijk.”

Uit cijfers blijkt dat ongeveer de helft van de bevolking te zwaar is. Waarom is het zo moeilijk om gewicht te verliezen? 

“Dat heeft verschillende redenen. We worden niet geschoold over gezonde voeding en creëeren daardoor een verkeerde relatie met voeding. Daarnaast is de maatschappij zo hectisch dat we weinig tijd hebben. En daar wordt gretig op ingespeeld. Enerzijds door de voedingsindustrie, anderzijds zijn er heel wat dieethypes. Ik geloof zelf niet in al die diëten. Ze werken misschien voor even, maar als je jezelf te zware restricties oplegt, gaat het mis. Geef toe, als je iets niet mag, hunker je er net naar. En op zo’n moment dat je niet meer nee kunt zeggen, ga je waarschijnlijk in overdrive.”

Er bestaat al heel wat online informatie over gezond gewicht verliezen. Wat is het verschil? 

“Het platform is gericht op vrouwen die weinig tijd hebben. Ik ben zelf mama van een tweejarige en ben zwanger. Tijdens mijn vorige job merkte ik hoe moeilijk het was om aan mijn gezondheid te werken. Ik miste duidelijke informatie en begeleiding op één plek. Op het internet vind je wel heel wat informatie terug, maar het is zoveel dat het moeilijk is om door de bomen het bos nog te zien. Bovendien lees ik ook heel wat voedingsadvies of dieettips die nergens op slaan. Toch koos ik bewust voor online, opnieuw om tijd te besparen.

“Dit platform is voor een door vrouwen. Ik zette zelf de stap om zelfstandige te worden, en ik wil andere vrouwen stimuleren om dat ook te doen. Zin in? Durf springen”

Je wilt vrouwen inspireren zeg je, je werkt ook met vrouwelijke diëtisten en personal trainers. Is dat een bewuste keuze? 

“Absoluut. Sommige vrouwen willen graag gecoacht worden door een vrouw, maar ik vind het ook belangrijk om elkaar te empoweren. Er zijn nog steeds te weinig vrouwelijke ondernemers. Begrijp me niet verkeerd, het is niet allemaal rozengeur en maneschijn. Als ik een foute beslissing neem, ben ik zelf eindverantwoordelijke en draag ik zelf de consequenties.”

“Dit is geen dieetplatform. Wel een manier voor jonge, drukbezette vrouwen om aan hun lichaam te werken. Geen streng dieet, maar je simpelweg goed voelen in je vel, dat is waar het om draait”

Je had het zelf moeilijk met je gewicht? 

“Sinds ik een jaar of elf ben, heb ik een haat-liefdesverhouding gehad met mijn lichaam. Ik was regelmatig op dieet, maar kwam daarna ook weer bij. Een vriendin vroeg me om model te staan voor kleren, ze zocht specifiek naar ‘normale’ vrouwen. Toen ik mijzelf op die foto’s zag, voelde ik me slecht bij dat beeld. Ik heb diezelfde dag nog een afspraak gemaakt bij diëtist.”

En dat heeft veel veranderd? 

“Absoluut. Ik leerde dat ik mijzelf geen dingen moest ontzeggen, maar net moest luisteren naar mijn lichaam. Het zijn eigenlijk heel logische, normale dingen, maar het helpt echt om die met iemand op een rijtje te zetten.”

Wat zijn die logische, normale dingen dan volgens jou? 

“Eet dagelijks groenten en fruit, vul aan met proteïnen en gezonde koolhydraten. Maak zelf je eten, kies voor volkoren granen en leg de focus vooral op groenten en plantaardige voedingsmiddelen. Je hoeft echt geen speciale soep te eten, te vasten of alle koolhydraten te schrappen. Meer zelfs, die laatste zijn de benzine die je motor doen draaien. Daarnaast moeten we vooral af van het idee dat het snel moet gaan. Als je op je gewicht wilt blijven, kan dat enkel op een gezonde manier en zit er niets anders op dan geduldig zijn.”

“Ondernemen is niet enkel rozengeur en maneschijn. Je draagt zelf de eindverantwoordelijkheid. Maak je een foute beslissing, dan heeft dat consequenties”

Geen dieet volgen dus?

“Een dieet volgen is tijdelijk, terwijl je levenslang een goede relatie met je lichaam wil. Ik weet dat diëten als pakweg keto erg populair zijn, maar ik geloof er zelf niet in. Je houdt ze misschien een tijdje vol, maar nooit je hele leven. Als je opeens geen brood meer mag eten, krijg je er toch net heel erg zin in? Het gevaar bestaat dat je op een gegeven moment zo hunkert dat je in een één keer veel te veel eet. Daarnaast geloof ik heilig in de 80/20-regel, eet 80% van de tijd gezond en 20% van de tijd mag je zondigen. Ook dat verkleint het risico dat je wilt gaan schransen.”

Ondertussen zit je beter in je vel dan ooit tevoren. Je zet naast gezonde voeding en sport ook in op body positivity. Wat is het geheim? 

“Leef gezond en je voelt je vanzelf al beter in je vel. De impact op je mentaal welzijn is enorm. Daarnaast raad ik aan om je te omringen met mensen die je inspireren, energie geven en een goed gevoel geven. Dit geldt niet enkel voor je fysieke omgeving. Op instagram zie je heel wat beelden van vrouwen met het perfecte leven en perfecte lichaam. En hoewel we in ons achterhoofd weten dat het fake is, vergeten we dat onbewust. Handige tip om te starten: volg Instagrammers die je een positief gevoel geven en ontvolg de mensen die weinig voor je doen. Je voelt je instant beter als je door je feed scrollt. Maar dat wil niet zeggen dat het een gouden oplossing is, begrijp me zeker niet verkeerd, er zijn ook nog momenten dat ik me dik voel of slecht in mijn vel zit. Zeker nu ik zwanger ben, is dat moeilijk.”

“Ik ben tevreden met mijn lichaam, maar begrijp me niet verkeerd: er zijn ook nog momenten dat ik me slecht in mijn vel voel”

Wat zijn eenvoudige trucjes om het wat gezonder te maken in 2021? 

“Kies voor volkoren producten. Volkoren pasta is heel lekker en past perfect binnen een gezond menu. Of vervang de helft van je volkoren spaghetti door courgetti (slierten van courgettes), zo krijg je meteen een extra grote portie groenten binnen. Eigenlijk is het een kwestie van gezonde alternatieven zoeken: ik eet heel graag Pitza, dat is pizza met een bodem van volkoren pittabroodjes. Kies voor light kaas en het kost je echt niet zoveel calorieën. En het is vooral heel lekker.”

Heb je nog een gouden tip? 

“Ik wil vrouwen vooral oproepen om wat minder streng te zijn voor zichzelf. Je bent een hardwerkende vrouw met een sociaal leven die ook nog eens aan haar gezondheid werkt. Niemand is Superwoman, vrouwen zouden hier echt van elkaar kunnen leren. We laten op sociale media als Instagram graag uitschijnen dat we alles perfect doen, maar dat is natuurlijk niet waar. Dat hoeft trouwens ook helemaal niet.”

Meer tips om 2021 fit en slank te starten:

Inschrijven? Je kiest uit drie formules. Ontdek alle informatie op de website.