Dat afvallen niet gemakkelijk is, weten we ondertussen maar al te goed. En door al de verschillende dieethypes is het moeilijk om door de bomen het bos nog te zien. Sabrine Zarti zocht naar een oplossing, maar vond die niet direct. Dus ze richtte haar eigen platform op. Op PersonalFit krijg je, een trainingschema en tal van recepten. Geen streng dieet, wel nuttige tips. Aan Feeling verklapt ze deze week tips en recepten om eindelijk van die laatste kilo’s af te raken. Vandaag: verschillende dieetfabels onder de loep.

“Ik zat vroeger slecht in mijn vel”, vertelt Sabrine. “Ik voelde me vaak te dik, maar diëten hielp me niet.” Ze besloot zichzelf te verdiepen in thema’s als gezonde voeding en sport. “Ik leerde dat er heel wat fabeltjes bestaan en dat het belangrijk is om te luisteren naar je lichaam en gezonde keuzes te maken. Die fabeltjes bestaan nog steeds en ik werk ze graag de wereld uit.”

Feit of fabel: ‘Eten na 20 uur is een slecht idee als je wilt afvallen’

Fabel. Het uur waarop je eet, maakt eigenlijk niet zoveel uit. Ook niet als je wilt vermageren. Het is echter wel belangrijk wat je eet. Mensen die om 20 uur ‘s avonds nog een snack eten, kiezen vaak voor een ongezonde optie, chips voor de tv bijvoorbeeld. Heb je ‘s avonds honger, kies dan simpelweg voor een gezonde snack.”

Feit of fabel: ‘Je moet je weegschaal buiten gooien’

Feit & fabel. Ik ben het er half mee eens. Je mag je niet enkel focussen op het getal dat je op de weegschaal ziet, want veel factoren bepalen je gezondheid. Toch is zo’n weegschaal niet altijd een slecht idee, want het is een goede graadmeter. Veel mensen beseffen dat ze eigenlijk niet zo gezond bezig zijn, maar negeren op dat moment liever de weegschaal. Logisch, want die is confronterend. Maar op zo’n moment is het goed om even op de weegschaal te staan en jezelf zo te motiveren om (terug) gezonder aan de slag te gaan.”

Feit of fabel: ‘lightproducten zijn nooit een goed idee’

Fabel. Als je gewicht wilt verliezen, zijn sommige lightproducten wel een goed idee. Ik denk dan bijvoorbeeld aan melkproducten waar de verzadigde vetten worden uitgehaald, maar de voedingsstoffen wel bewaard blijven. En als je frisdrank drinkt, kies je beter voor de lightversie als je gewicht wilt verliezen. Al mag je daar zeker niet mee overdrijven en moet je voldoende water drinken. Ik begrijp ook wel waarom sommige voedingsdeskundigen lightproducten afraden. Zo is chips een heel slecht idee: in de light variant zit wel minder vet, maar dat wordt gecompenseerd met suiker, minstens even ongezond dus.”

Feit of fabel: ‘je kunt afvallen door erg veel te sporten’

Fabel. Ik raad niemand aan om enkel intensief te sporten. Wel een goed idee: een gezond eetpatroon met een voldoende beweging. Enkel zo haal je én behoud je op lange termijn resultaten.”

Feit of fabel: ‘zowel krachttraining als conditietraining zijn een must’

Fabel. Alles hangt af van jouw focus. In een ideale wereld combineer je de twee. Toch is het vooral belangrijk dat je geniet van het sporten. Wil je een afgetraind lichaam, dan is krachttraining belangrijk. Maar laat dat vooral niet de reden zijn. Sporten heeft heel wat bewezen voordelen, onder andere voor je mentaal welzijn. Ga je lopen, doe dat dan omdat je het graag doet, niet alleen maar omdat je zoveel mogelijk vet of calorieën wil verbranden om die sixpack te krijgen. Haal je er geen plezier uit, kies dan liever een andere sport of bewegingsvorm. Wel een voordeel: door aan krachttraining te doen, bouw je spieren op. En het is bewezen dat je lichaam meer calorieën verbrandt als je meer spieren hebt, ook in rust.”

Feit of fabel: ‘je mag jezelf niets ontzeggen’

Feit. Als je jezelf dingen ontzegt, hunker je er net meer naar. En dan komt er ongetwijfeld een moment waarop je jezelf niet kan inhouden. Op zo’n moment is de kans groot dat je gaat schransen. Ik geloof daarom bijvoorbeeld niet in keto: op korte termijn kun je zeker gewicht verliezen, maar hoe houd je het op lange termijn vol? Geniet liever met mate zonder jezelf zware restricties op te leggen.”

Feit of fabel: ‘periodiek vasten is een goede manier om af te vallen’

Fabel. Intermittent Fasting wordt gezien als een wondermiddel om te vermageren, maar wondermiddelen bestaan helaas niet. Daarnaast werkt het enkel wanneer je je eetpatroon aanpast en gezonder leeft. Denk maar aan meer groenten, fruit, eiwitten,… en minder bewerkte voedingsmiddelen zoals koekjes, snoepen, pizza. Bovendien is dit net zo’n dieethype die tijdelijk zeker kan werken, maar je waarschijnlijk niet de rest van je leven volhoudt.”

Feit of fabel: ‘tussendoortjes laat je beter achterwege’

Fabel. Je moet niet per se een tussendoortje eten als je geen honger hebt, maar er zijn wel degelijk veel lekkere, gezonde snacks. Een rijstwafel met pindakaas, een handvol noten, volkoren crackers met een groentespread, snoeptomaatjes of een gezonde cake… Er zijn echt mogelijkheden genoeg.”

Feit of fabel: ‘Als je 7 minuten heel intensief sport, is dat voldoende’

Feit & fabel. Het is bewezen – en de WHO raadt ook aan – om dagelijks minstens 30 minuten te bewegen (licht/matig intensief) en wekelijks 75 minuten moet sporten (intensief/intensiever) om gezond en fit te zijn. Die 7 minuten zijn zeker een goede start, maar het is niet voldoende. Meer zelfs, het is gemakkelijker om dagelijks een wandeling te maken en 3 maal per week 30 minuten te sporten.”

Meer weten? Sabrine heeft op de webpagina van Personal Fit een blogpagina boordevol tips. 

Meer tips van Sabrine Zarti van Personal Fit: