Ahhh, daar is ons lijstje met voornemens. Van meer tijd voor vriendinnen tot vaker ontspannen… Sommige voornemens keren jaarlijks terug. Met helemaal bovenaan: enkele kilo’s verliezen. Waarom is het echter zo moeilijk om die kilo’s nu echt kwijt te raken? En vooral: hoe doen we het in 2020 wel juist? Wij vroegen het aan enkele experten.

“Je wordt niet dik van de feestmaand december. Je wordt dik van januari tot en met november, van je routine. Zorg dat die op orde is, en vier nu lekker feest!”

Marie & Hilde van ‘Koken voor een Maatje Minder’

1. Waarom is het zo moeilijk om het voornemen om af te vallen waar te maken? 

“Omdat de meeste mensen die willen afvallen te bruusk alle lekkere en vertrouwde voeding laten. Als je opeens heel je eetpatroon omgooit en niets of nog weinig eet wat je gewend bent, ga je (te) veel dingen missen. Dat is voor de meeste mensen de reden waarom het zo moeilijk is om het waar te maken: ze laten alle gewoontes vallen, ze ontzeggen zich van alles en nog wat en daarom geven ze er ook snel de brui aan. Als je te drastisch dieet en te veel ineens verandert, dan kun je dat ook niet volhouden. En al zeker niet met een dieet waarbij je honger hebt! Kies daarom nooit voor een crashdiiet, want zo creëer je het jojo-effect. Het is veel efficiënter om trager af te vallen, zo hou je het vol en blijf je nadien ook veel gemakkelijker op je nieuwe gewicht.”

2. Hoe zorgen we dat het in 2020 wel lukt? 

“Door een gezonde levensstijl te kiezen die je gemakkelijk kunt volhouden. En door het samen te doen met je partner, gezin, vriendinnen of familie. Zo stimuleer je elkaar of kun je elkaar uitdagen. Bij ons maatje-minder-voedingspatroon zwaaien wij niet  met het vingertje van ‘je mag dat niet meer eten of je moet je porties afwegen en je calorieën tellen’. Wij vinden dat te veel gedoe en dat geeft ook geen goed gevoel! We leren je kneepjes om gezonde en caloriezuinige kookgewoontes te kweken waardoor je afvalt. Wij tonen hoe je maaltijden zo kunt aanpassen dat ze lijnvriendelijk worden maar toch zeer smakelijk blijven. Wij hebben in ons boek bijvoorbeeld een manier gezocht om Vlaamse klassiekers en klassiekers uit de wereldkeuken zoals pasta, lasagna, slaatjes, vogelnestjes, béarnaisesaus enz. lekker te bereiden met een minimum aan vet en snelle koolhydraten. ”

3. Welk dieet werkt volgens jou het best? 

“Wij noemen ons voedingspatroon bewust niet ‘dieet’, daarmee begint het al. Een dieet is voor een korte periode, wij geloven in een lange-termijn-oplossing. Kweek gezonde gewoontes. Het gaat vaak over kleine dingen en gewoontes die weinig invloed hebben op de smaak van je gerecht, maar die heel veel resultaat tonen wanneer je op de weegschaal gaat staan. Het hoofdprincipe van ons eetpatroon is dat we in de eerste fase snelle koolhydraten en suiker vermijden. In de tweede fase mag je er uiteraard meer van eten, maar het blijft toch iets dat je in de gaten moet houden.”

4. Wat is jouw gouden tip om af te vallen in 2020? 

“Koop het boek (lacht). Wij hebben een methode ontwikkeld waarmee je zes kilo in zes weken afvalt. Bovendien handig als je weinig tijd hebt, want je kunt gewoon het schema volgen, zelfs de boodschappenlijstjes staan in het boek. Wij zijn ervaringsdeskundigen, want volgen het voedingsschema zelf ook. En dat lukt ons al jaren.”

David Van Bodegem van ’10 jaar cadeau’

1. Waarom is het zo moeilijk om het voornemen om af te vallen waar te maken? 

“Ons lichaam is gemaakt om voorraden aan te leggen en iets meer te eten dan we nu alleen nodig hebben. Bij afvallen proberen we onszelf strenge leefregels op te leggen. Maar ons brein kan dat wel willen, ons lichaam wil chocoladekoekjes. In een omgeving waar overal chocoladekoekjes zijn, lukt het niet altijd om die af te slaan.”

2. Hoe zorgen we dat het in 2020 wel lukt?

“In het boek ’10 jaar cadeau’ presenteren Rudi Westendorp en ik een nieuwe aanpak. Geen aanpak met strenge leefregels voor jezelf, maar een aanpak met strenge regels voor je omgeving. Het is makkelijker, en ook veel leuker om te zorgen dat je minder chocoladekoekjes tegen komt. In het boek kijken we naar 6 omgevingen: de keuken, woonkamer, slaapkamer, het werk, en gaan we ongezonde verleidingen wegnemen en gezonde verleiding introduceren. Stabureau’s, kleinere bordjes, kleine wijnglazen, een waterkaraf in de kantine, een slaapklamer zonder smartphone, enzovoorts. Kleine veranderingen, die uiteindelijk iedere dag terugkomen en kunnen optellen tot wel 10 gezonde jaren cadeau!”

3. Welk dieet werkt volgens jou het best? 

“Eentje dat je een leven lang kunt volhouden.”

4. Wat is jouw gouden tip om af te vallen in 2020? 

“Haal verleidingen uit je dagelijkse omgeving, zet ze uit het zicht en omgeef je met gezonde verleidingen. En vergeet niet om af en toe te zondigen! Je wordt niet dik van de feestmaand december. Je wordt dik van januari tot en met november, van je routine. Zorg dat die op orde is, en vier nu lekker feest!”

 

Julie Van Den Kerckhove van ‘Go Keto’

1. Waarom is het zo moeilijk om het voornemen om af te vallen waar te maken? 

De eerste weken of maanden is de kans groot dat je gewicht zult verliezen door je calorieën te beperken maar na een tijdje bereik je een plateau. Je krijgt ook moeite om je te concentreren, je voelt je moe en futloos, en je snakt voortdurend naar tussendoortjes. Dat komt doordat je lichaam te weinig brandstof heeft om goed te functioneren. Zodra je je calorieën beperkt, zal je lichaam er alles aan doen om ervoor te zorgen dat je meer eet. Het zal de aanmaak van het ‘hongerhormoon’ ghreline verhogen en de productie van het ‘verzadigingshormoon’ leptine verlagen. Daardoor voel je je constant hongerig, krijg je een sterke drang naar calorierijk comfortfood (zoals koekjes, roomijs, taart, chips, frietjes…) en lijkt het alsof je alleen nog maar kunt denken aan je volgende maaltijd. Je geeft op. Dit gekende jo-jo-effect heeft niets te maken met een gebrek aan wilskracht maar met hoe ons lichaam zich beschermt tegen periodes van ‘hongerssnood’, zoals bij een calorie-beperkend dieet. Je lichaam zal er alles aan doen om zijn basisgewicht (basaal metabolisme) te behouden. Als je je calorieën en porties te lang beperkt, zal het een signaal sturen naar je hersenen om je verbranding te vertragen, zodat je voldoende energie overhoudt om in leven te blijven.

2. Hoe zorgen we dat het in 2020 wel lukt?

De gemakkelijkste manier om een gezond gewicht te bereiken én te behouden is door je natuurlijke vetverbranding te activeren. Door het grootste deel van je calorieën uit gezonde vetten te halen, aangevuld met veel groenten en kwaliteitsvolle eiwitten, zul je sneller en langer een voldaan gevoel hebben. Je lichaam zal in een staat van ‘ketose’ komen, waarbij het gestimuleerd wordt om vetten te verbranden als energie in plaats van suikers (glucose). Je voornaamste bron van energie haal je dan niet langer uit snelle koolhydraten (brood, rijst, pasta, aardappelen) maar wel uit gezonde vetten zoals extra vierge olijfolie, noten, zaden, grasboter, scharreleitjes en kleine, omega 3-rijke vis. O

3. Welk dieet werkt volgens jou het best? 

Keto helpt je om van je lichaam opnieuw een vetverbrander te maken en gezonde vetten als hoofdbron van energie te gebruiken, zodat je je gezondheid én je gewicht weer in eigen handen kunt nemen. Je gewicht wordt in de eerste plaats bepaald door wát je eet, niet door hoeveel je eet. Dat komt doordat de kwaliteit en de keuze van je voeding een directe impact hebben op je hormonen en je bloedsuikerspiegel. Hormonen bepalen of je lichaam vetten verbrandt als energie, of ze opslaat als vetreserve. De oplossing om een gezond gewicht te bereiken én te behouden zonder dat je ooit nog een dieet hoeft te volgen, ligt dus bij een goede hormonenbalans en een stabiele bloedsuikerspiegel. De keuze van je voeding is daarvoor essentieel: rijkelijke porties groenten en gezonde vetten, kwaliteitsvolle eiwitten en kleine hoeveelheden trage koolhydraten. Lichaamsbeweging zal je verbranding extra ondersteunen, maar goede voeding vormt de basis.

4. Wat is jouw gouden tip om af te vallen in 2020? 

Probeer eens intermittent fasting, een manier van eten waarbij je met tussenpozen vast. Het stimuleert je lichaam om vetreserves aan te spreken als energie en het geeft je vertering ook even een pauze na een rijkelijke feestmaaltijd. Bovendien helpt het je lichaam om beschadigde cellen (DNA) te herstellen, en je lichaam langer jong en gezond te houden. De gemakkelijkste manier om intermittent fasting te proberen is door je ontbijt te vervangen door een ‘brain fuel’ koffie of matcha thee: koffie gemixt met grasboter (van koeien die gras eten in plaats van granen) en pure C8 MCT-kokosolie. Die olie helpt je lichaam om vetten te verbranden en je langer voldaan te voelen.

Eric van ‘Gezond eten, gezond ouder worden’

1. Waarom is het zo moeilijk om het voornemen om af te vallen waar te maken? 

Er zijn twee redenen waarom dit niet lukt bij veel mensen: ze weten niet hoe een goed en gezond voedingspatroon eruit ziet en worden door de media ook constant op het verkeerde been gezet. Voedingsgoeroes zeggen verschillende dingen en dat werkt heel verwarrend en demotiverend. Anderzijds hebben sommige mensen niet de moed om eraan te beginnen, laat staan vol te houden. Er is niets zo moeilijk dan van voedingspatroon veranderen, maar eens men het gewoon is, staat men er ook nog nauwelijks bij stil. In de overgangsperiode is het natuurlijk op de tanden bijten. Daarnaast heb je nog mensen die erfelijk obees zijn door hun genen. Voor deze mensen is het beslist moeilijk om af te vallen, het vergt een continue opvolging door een gespecialiseerd persoon.

2. Hoe zorgen we dat het in 2020 wel lukt?

Informeer bij een diëtist(e), arts of universitair geschoold voedingsspecialist hoe eraan te beginnen. Leer de basisprincipes: hoeveel moet ik eten, wat moet ik eten en wanneer. Eet vooral in functie van wat je doet: het element beweging is dus heel belangrijk. Begin eraan met goede moed, weet dat het in het begin moeilijk is, maar wees ervan overtuigd dat de beloning nadien heel groot zal zijn.

3. Welk dieet werkt volgens jou het best? 

Het mediterraan voedingspatroon is veruit het beste voedingspatroon en ook goed vol te houden. Het is een natuurlijke manier van eten, waarbij wordt teruggegrepen naar basisvoedingsmiddelen die niet of nauwelijks industrieel bewerkt zijn. Het is rijk aan plantaardige voedingsmiddelen, en minder aan dierlijke en bulkt van de kruiden en specerijen. De vetten zijn vooral gesteund op olijfolie, als basis, en aangevuld met goede visoliën (omega-3) en minder verzadigde vetten. En als er al verzadigde vetten zijn, zijn ze van zuiveloorsprong en dus niet zo schadelijk als vetten afkomstig van andere bronnen, vlees bijvoorbeeld. Het mediterraan patroon bevat bovendien geen toegevoegde suikers, een gesel in de voeding van de Westers mens. Koolhydraten zijn aanwezig, maar het zijn dan wel complexe koolhydraten (zetmeelproducten) die rijk zijn aan vezels. Ook gefermenteerd voedsel staat op het menu, en dat houdt de dikke darm gezond. In mijn boek ‘Gezond eten, gezond ouder worden’ geef ik veel tips hoe we, via onze voeding, onze dikke darm gezond kunnen houden.

Trap zeker NOOIT in de val van de ‘crash-diëten’ want die werken niet. Ook het keto-dieet, tegenwoordig heel populair, is nauwelijks vol te houden, heeft behoorlijk wat nevenwerkingen en biedt na een jaar geen meerwaarde tegenover een uitgebalanceerd voedingspatroon.

4. Wat is jouw gouden tip om af te vallen in 2020? 

Ik geloof niet in één gouden tip. In mijn boek geef ik er tien. Lees ze hier nog eens. 

Meer tips voor een gezond 2020: