Onze darmen zijn de spiegel van onze lichamelijke én mentale gezondheid. Dat weet osteopaat Lynn De Merlier als geen ander. In haar nieuwe boek Goesting in gezondheid legt ze het uit vanuit een holistische visie. Veelvoorkomende aandoeningen komen aan bod: van zure oprispingen en leaky gut tot fibromyalgie, depressie en chronische vermoeidheid. Stress – dé kwaal van deze eeuw – wordt gelinkt aan wat we eten en welk effect dat heeft op onze darmwerking en ons gemoed. Op Feeling.be verklapt ze al drie dagen lang dé tips voor gezonde darmen. Vandaag verklapt ze ons hoe je gezond kunt lunchen, ook als het erg druk is.

Druk, drukker, drukst … het voorjaar is begonnen en dat zal je geweten hebben. Van die zalige gemoedelijkheid van de winter merk je amper nog iets. In het voorjaar draait alles weer op volle toeren. Je combineert je gezinsleven en huishouden met een drukke job, wilt tijd doorbrengen met familie en vrienden, en als het even kan genieten van wat me-time. Het resultaat? Een overvolle agenda en racen tegen de klok. De gezonde eetgewoontes die je tijdens de kalmere wintermaanden had ontwikkeld, zijn dan vaak het eerste slachtoffer…

Gezond lunchen = energiedip vermijden

Gezond ontbijten lukt nog wel. Je staat wat vroeger op om ook in de voorjaarshectiek een lekker en gezond ontbijt te maken voor je huisgenoten en jezelf. Maar gezond lunchen is vaak een grotere uitdaging. Ik geef toe: ook voor mij is het niet altijd evident om ’s middags gezond te eten. Ongezonde snacks, snelle voeding of junkfood kun je op elke straathoek kopen. Even een belegd broodje uithalen of snel een spaghetti gaan eten, vraagt minder inspanning dan een gezonde maaltijd mee naar het werk te nemen. Maar – en dat heb je ongetwijfeld al gemerkt – zo’n ongezonde lunch vergroot de kans op een energiedip in de namiddag.

Lees verder op de volgende pagina

1 2 3
bekijk op één pagina

Meer tips voor een gezonde levensstijl: