Dat je op die warme zomeravonden niet met de kippen op stok gaat, is logisch. De kans is groot dat je ook gemakkelijker uit bed springt en helemaal niet zoveel last hebt van dat slaaptekort. Maar is het eigenlijk gezond om in de zomermaanden minder te slapen?

 

Je wist natuurlijk al dat voldoende slaap écht belangrijk is voor je gezondheid. Maar hoe zit dat in de zomer, nu de dagen langer en de nachten korter zijn? Volgens deskundigen hebben we een vast aantal uur slaap nodig, hoeveel dat exact is, hangt af van persoon tot persoon, maar 7 uur zou het absolute minimum moeten zijn.

In de zomer voel je je misschien uitgerust na een korte nacht, maar dat betekent helaas niet dat je uitgeslapen bent. Het heeft te maken met onze hormonen die reageren op het licht. Melatonine is het hormoon dat maakt dat we slaperig worden, cortisol houdt ons dan weer wakker. De aanmaak van melatonine start wanneer het donker wordt en gaat de hele nacht door. Zodra het licht wordt, produceert ons lichaam cortisol, en dat gedurende de hele dag. Omdat het meer licht is, maakt ons lichaam meer cortisol aan. Je voelt misschien niet dat je een slaaptekort hebt, maar het is er wel.

“Nieuwe roken”

Het is misschien verleidelijk om lang op terrasjes te blijven zitten met dit weer, maar je zorgt toch best dat je voldoende slaapt. Experten noemen een (chronisch) slaaptekort wel eens het nieuwe roken omdat het zo ongezond is. Bovendien kom je veel gemakkelijker bij als je te weinig slaapt.

Enkele tips:

Gelukkig zijn er enkele tips voor als je toch voldoende uren wilt slapen:

  • Een goed ritme is essentieel, ga iedere avond op hetzelfde uur slapen en sta iedere ochtend op het zelfde uur op.
  • Zorg dat het donker is, sluit rolluiken of gordijnen.
  • Draag een slaapmasker en oordoppen.

Meer zomerse weetjes:

Openingsbeeld: Lovestories