Quinoa werd lang gezien als een hippe superfood die je slank maakt. Het zou veel vezels en eiwitten bevatten en daarom een verzadigd gevoel geven en goed zijn voor je lijn. Maar is quinoa echt zoveel gezonder dan rijst?

Quinoa zou heel wat gezondheidsvoordelen bieden. Het zou onder andere een boost geven aan je immuunsysteem, het risico op hart- en vaatziekten verkleinen en boordevol gezonde vezels, vitamines en mineralen zitten. Moeten we onze rijst dan massaal vervangen door quinoa?

Quinoa (een kop)

  • Calorieën: 222
  • Koolhydraten: 39 g
  • Suiker: 2 g
  • Vet: 3,5 g
  • Vezel: 5 g
  • Eiwit: 8 g
  • Vitamine A: 9 µg
  • Vitamine C: 0 mg
  • Vitamine B6: 0,22 mg
  • Kalium: 318 mg

Witte rijst (een kop):

  • Calorieën: 205 g
  • Koolhydraten: 45 g
  • Suiker: 1 g
  • Vet: 0 g
  • Vezel: 1 g
  • Eiwit: 4 g
  • Kalium: 55 mg
  • Calcium: 16 mg
  • Magnesium: 19 mg

Bruine rijst (een kop):

  • Calorieën: 218 g
  • Koolhydraten: 46 g
  • Suiker: 1 g
  • Vet: 2 g
  • Vezel: 4 g
  • Eiwit: 5 g
  • Kalium: 154 mg
  • Calcium: 20 mg
  • Magnesium: 86 mg

Rijst zo ongezond?

Het aantal calorieën van zowel quinoa als witte en bruine rijst ligt ongeveer gelijk. Verder zijn er ook tussen het aantal koolhydraten weinig verschillen. Nochtans wordt in veel diëten voorgesteld om geen witte rijst meer te eten. Maar is dat wel zo?

Uit onderzoek blijkt dat het hoe dan ook een goed idee is om je witte rijst te vervangen bruine, als je graag wilt afvallen. Bovendien blijkt uit een ander onderzoek – gepubliceerd in het British Medical Journal – dat mensen die vaker witte pasta en rijst eten, meer kans hebben op diabetes type 2.

Daarnaast bevatten quinoa en bruine rijst veel meer vezels dan de witte variant. Uit onderzoek blijkt dat veel vezels eten erg gezond is. Al is daar wel belangrijk: heb je prikkelbare darmen, dan eet je liever niet té veel vezels, want dan zou je wel eens last van je darmen kunnen krijgen. In dat geval kies je dus liever voor witte rijst.

Glutenintolerant?

Dan is quinoa een prima alternatief voor je rijst, aangezien het een zaad is en geen gluten bevat.

Conclusie

Of je best kiest voor quinoa of witte of bruine rijst, hangt vooral af van jezelf. Verdraag je geen gluten, dan is quinoa de juiste optie. Heb je vaak last van te ijverige darmen, dan kies je liever voor witte rijst. Wel belangrijk om weten: quinoa wordt gezien als een superfood, maar bevat wel koolhdyraten. Als je dus een koolhdyraatarm dieet (zoals bijvoorbeeld dat van Pascale Naessens) wilt volgen, dan kies je liever voor nog een ander alternatief. Maar de regel: zorg vooral dat je geniet van je eten!

Meer gezonde vragen:

(Bron: Women’s Health – Beeld: Getty)