Wie probeert enkele kilo’s af te vallen, zal het zeker herkennen: de laatste loodjes wegen het zwaarst. Maar hoe komt het eigenlijk? En vooral: hoe zorg je dat ook die laatste kilo’s er nog af raken?

De laatste loodjes

De laatste kilo’s verliezen, is vaak moeilijk, en dat heeft verschillende oorzaken.

1. Je lichaam past zich aan

Hoe meer je weegt, hoe meer gewicht je meedraagt, en hoe meer vet je dus verbrandt. Naarmate je afvalt, verbrand je daarom minder calorieën en moet je dus meer moeite doen om die extra kilo’s te verliezen. Logisch ook: wandelen met een zware rugzak is veel vermoeiender dan zonder, toch?

Tip: het is goed dat je traag afvalt, zo hou je het ook beter vol. Kleine aanpassingen zoals extra wandelen of fietsen kunnen helpen. Ook extra oefeningen om je spieren te trainen, zorgen dat je meer verbrandt in rust.

2. Je best (onbewust) minder streng

Hoera, die eerste kilo’s zijn er af, en dat mag gevierd worden. Terecht! Al betekent dat ook vaak dat je sneller naar ongezonde gewoontes grijpt. Een glaasje champagne hier, een ijsje daar. Omdat je nu ook nog eens minder vet verbrandt, bestaat de kans dat die laatste kilo’s blijven zitten.

Tip: zondig gerust af en toe, maar hou goed bij wat je eet. Noteer alles in je voedingsdagboek, zo ontdek je meteen of je stiekem toch meer zondigt dan je zelf beseft.

3. Je verzadigingshormonen zijn in de war

Als je minder calorieën eet, raakt je hormoonhuishouding wat in de war. Enerzijds vertraagt je metabolisme omdat je minder eet, anderzijds zijn je verzadigigingshormonen in de war. Dit zijn de hormonen die je het gevoel geven dat je verzadigt bent.

Tip: eet niet tot je je volledig vol voelt, maar stop net iets eerder. Vergeet daarnaast niet om veel water te drinken.

4. Je bent minder gemotiveerd

Als je al enkele kilo’s kwijt bent, voel je je waarschijnlijk al veel beter in je vel. Dat maakt dat het soms moeilijk is om gemotiveerd te blijven. Stel jezelf daarom de vraag of je die kilo’s écht kwijt wilt? Is het om gezondheidsredenen of vind je het gewoon een mooi getal? Want in dat laatste geval moet je misschien gewoon je doel bijstellen.

Tip: stel jezelf de vraag of het écht nodig is om die laatste kilo’s af te vallen.

5. Je bent ongeduldig

Liefst van alles wil je zo snel mogelijk je overtollige kilo’s kwijt. Maar dat is helaas geen goed idee. Om gezond én duurzaam af te vallen, is geduld echt belangrijk. Dat je trager afvalt naar het einde toe, is trouwens perfect normaal.

Tip: geduld hebben, is de enige manier om blijvend gewicht te verliezen.

6. Je doelen zijn onrealistisch

Ieder lichaam heeft een bepaald drempelgewicht, het is het gewicht dat bij je lichaam, leeftijd en hormoonhuishouding past. Dat gewicht verandert naarmate je ouder wordt, dus het is niet realistisch om dat gewicht van 20 jaar geleden na te streven. Meer zelfs: het is niet alleen heel moeilijk om onder dat gewicht te raken, je lichaam zal er ook alles aan doen om het gewicht te behouden.

Tip: streef naar een gezond gewicht, maar hou niet vast aan onrealistische idealen.

Meer tips om af te vallen: