Wil jij graag enkele kilo’s kwijt? Je hebt ongetwijfeld al gemerkt dat het gemakkelijker is om terug bij te komen dan om effectief kilo’s te verliezen. Maar hoe zit dat nu eigenlijk?

Volgens Businessinsder heeft het te maken met het mechanisme van ons lichaam. Dat heeft namelijk maar één doel: in leven blijven. Omdat eten daarvoor heel belangrijk is, is ons lichaam flexibel als het op voedselinname aankomt. Het stamt nog af van de tijd dat we niet gewoon naar de supermarkt konden als we honger hadden. Het lichaam bereidt zich na iedere maaltijd met andere woorden voor op slechtere tijden. Je cellen verwachten dus energie dankzij voeding. Wanneer er minder energie is, passen ze zich vanzelf aan.

Op dieet

Wanneer je op dieet bent en minder calorieën eet, verlagen je cellen hun prestaties om dat ‘tekort’ op te vangen. Wanneer we dan op andere momenten meer eten, gebruikt het lichaam dat eten om reserves aan te leggen, die worden dan weer gebruikt tijdens een periode waarin er minder voedsel binnenkomt. Je lichaam zorgt dus eigenlijk voor voorraden om honger en energietekort te voorkomen.

jojo-effect

Dat mechanisme is goed voor je lichaam, maar ook verantwoordelijk voor het jojo-effect en meteen de reden waarom zoveel diëten mislukken. Daarom is het zo belangrijk een gezonde levensstijl te kiezen die haalbaar is op lange termijn. Tijdens een crashdieet gaat ons lichaam meteen in spaarstand en vermindert de energiebehoefte. Je mag dan wel afvallen, wanneer je daarna terug normaal eet, bouwt je lichaam terug een reserve op. En zo kom je dus terug bij. Wanneer je dit meermaals herhaalt, krijg je het gekende jojo-effect.

Tips om wél af te vallen

  • Kies voor jezelf een haalbaar doel op en maak een plan
  • Zet veel groenten, fruit en proteïnen op het menu. Beperk het aantal koolhdyraten. Let wel op: géén koolhydraten meer eten, is niet nodig. Op die manier houd je vol.
  • Bereid je maaltijden zelf en zet gezonde, verse ingrediënten op het menu. Zorg dat je voldoende gezond eten in huis hebt, zo is de verleiding minder groot om afhaalgerechten of opwarmmaaltijden te eten.
  • Zondig gerust eens en geniet ervan! Denk daarna niet meteen: ‘nu is het toch al om zeep’. Maar eet daarna gewoon terug gezond.
  • Heb geduld: afvallen gebeurt niet van vandaag op morgen. Eens je dat beseft, maak je het jezelf niet te moeilijk en lukt het ongetwijfeld wel.