Kun jij zo genieten van een heerlijk kopje koffie? Dan hebben we goed nieuws. Want uit onderzoek blijkt dat de manier waarop je koffie drinkt wel degelijk een effect heeft op je gewicht. Tijd voor het zwarte goud.

“Met al die onderzoeken over hoe ongezond gesuikerde drankjes zijn, hadden we het gevoel dat koffie steeds genegeerd werd”, vertelt Traci Mann, doctor in de voedingsleer, auteur van Secrets From The Eating Lab en medeoprichter van the Mann Lab, een lab dat onderzoek voert naar gezondheid en voeding. “Heel wat mensen drinken meerdere koppen koffie per dag, en dat met melk en suiker in. Minder suiker aan je koffie toevoegen is een goede manier om minder calorieën op te nemen zonder meer honger te hebben”, legt ze uit.

Toch is dagelijks wat minder suiker in je koffie doen niet de manier om gewicht te verliezen. “We hebben op twee manieren getest, bij een groep voegden we iedere dag een beetje minder suiker toe aan de koffie tot er uiteindelijk geen suiker meer in zat. Maar de deelnemers waren niet overtuigd van de smaak en hielden het niet vol om dagelijks zwarte koffie te blijven drinken.”

“Een tweede groep kreeg de opdracht om mindful te drinken. Ze kregen hiervoor een opleiding en leerden om met alle zintuigen te genieten van de gebeurtenis. De focus lag niet alleen op de smaak, maar ook op de geur, hoe het voelt in je keel, hoe je de kop in je hand houdt,… Zowat iedere deelnemer die mindful dronk, leerde koffie appreciëren zonder toegevoegde suiker. Bovendien hielden ze het ook effectief vol. Mindful drinken is dus dé truc om meer te genieten van je koffie, maar ook om op een eenvoudige manier gewicht te verliezen.

Meer over koffie:

BRON: The Zoe Report