Graag meer energie en misschien ook enkele kilo’s kwijt? Dankzij deze 6 stappen lukt het vanaf nu wel.

Een strikt dieet is geen goed idee. Wij zochten uit hoe je slanker én energieker wordt, en het nog volhoudt ook. En dat zonder uithongeren of strikt sportschema. Stress, weinig tijd en een gebrek aan de ‘juiste’ voedingsmiddelen op het moment dat je ze nodig hebt, zorgen ervoor dat we steeds minder gezond eten, het altijd maar moeilijker wordt om slank te blijven én dat we voortdurend moe zijn. Volg ons plan voor méér energie en je gaat vanzelf beter in je vel zitten.

Stap 1: schrap suiker

Om je energie constant op peil te houden, ziekte en extra kilo’s te vermijden, is het erg belangrijk om je suikerspiegel te beheersen en zo weinig mogelijk pieken en dalen te creëren. (Hier lees je nog eens hoe die suikerpieken werken en wat ze met je lichaam doen.) Uiteraard wil dat zeggen dat je liever geen suikerrijke desserts eet, maar ook koolhydraten als alcohol, brood, pasta en aardappelen beperk je liever. Door vezelrijke voeding te eten, komt energie trager vrij, waardoor je ook na je maaltijden fit blijft. Geen idee hoe je het aanpakt, lees dan hier dé tips om vanaf nu minder suiker te eten.

Stap 2: word de Iron lady

Wie opvallend snel moe en buiten adem is, kan een ijzertekort hebben. Dat mineraal speelt een cruciale rol in je lichaam, want het zorgt ervoor dat de zuurstof vanuit je longen via het bloed tot in elke lichaamscel raakt. Vooral vrouwen moeten oppassen voor een tekort, aangezien ze maandelijks veel ijzer verliezen tijdens de menstruatie. Ook vegetariërs moeten waakzaam zijn, vlees is immers een belangrijke bron van ijzer. Je vindt ijzer in vlees, gevogelte, broccoli, bloemkool, citrusvruchten en tomaten. Je neemt ijzer trouwens makkelijker op in combinatie met vitamine C en minder goed in combinatie met rabarber, granen, peulvruchten, alcohol en thee. Denk je dat je een tekort hebt, ga dan even langs bij een dokter. Voldoende geslapen en toch nog moe? Ook dit kunnen oorzaken zijn.

Stap 3: drink water

We krijgen elke dag afvalstoffen binnen via vervuiling in de lucht, cosmetica en chemicaliën in onze voeding. Als je gezond bent, gaat het afvoeren van die afvalstoffen (via lever, nieren, darmen, huid en longen) redelijk goed. Zeker als je voldoende antioxidanten, vitamines en mineralen binnenkrijgt én veel water drinkt. Zeker als je stress hebt, futloos bent of je moe voelt, is voldoende water drinken echt belangrijk. Geen waterdrinker? Probeer deze infused waters eens. 

Stap 4: kies je vetten

Vet is onmisbaar in onze voeding, want het geeft smaak aan je caesarsalade, wortelcake en gegrilde groenten. Maar vet zorgt er ook voor dat we vitamine A, D, E en K kunnen opnemen én het is een belangrijk bestanddeel van onze celwanden. Sommige vetten maakt ons lichaam zelf aan, andere moeten we uit onze voeding halen. Dat zijn de zogenaamde essentiële vetten of omega 3-vetten. Je vindt ze bv. in walnoten, zalm en maïs. Bij een tekort aan deze vetten ga je slechter zien, je minder goed kunnen concentreren en een te vette lever krijgen. Je metabolisme zal ook vertragen, waardoor je minder snel voedsel verbrandt. Lees hier nog eens de tips om je traag metabolisme op gang te helpen. 

(Bron: Donald Jump, Oregon State University)

Stap 5: eet minder, maar vaker

Zelfs wie gewicht wil verliezen, mag niet te weinig eten. Daardoor hou je je dieet vol en krijg je genoeg voedingsstoffen binnen om energiek te blijven. Maar door te véél en te zwaar te eten, verlies je energie. Na te zware kost moet je lichaam harder werken tijdens de vertering dan bij een lichte maaltijd. Probeer altijd te stoppen met eten voordat je écht genoeg hebt, zo heeft je lichaam minder werk en hou jij extra energie over. Het is ook geen slecht idee om meerdere kleine maaltijden per dag te eten, dat vraagt minder inspanning van je lichaam.

Stap 6: easy does it

Wees niet te drastisch als je je levensstijl wilt veranderen. Noteer een aantal gezonde doelstellingen die je graag zou willen bereiken en introduceer ze met mondjesmaat in je leven.

Om frustratie en het ‘Foert! Dit is té strikt’-gevoel te vermijden, moet je je ongezonde gewoontes langzaam afbouwen. Eén doelstelling per keer:

  • Beslis bijvoorbeeld om geen frisdrank meer te drinken en doe voorlopig enkel dat.
  • Of gebruik kleinere borden.
  • Schrap chips.
  • Leer koffie of thee drinken zonder suiker.
  • Eet minstens drie stukken fruit per dag.
  • Eet geen brood meer op restaurant.
  • Eet om 16u een handje noten in de plaats van een stuk chocolade.

Kijk hoe het je bevalt en kies dan een nieuwe doelstelling.

Meer tips voor meer energie en minder kilo’s: