Met ‘Keto in 15 minuten Mediterraan’ heeft keto-expert Julie Van den Kerchove een nieuwe stapel recepten om een koolhydraatarme levensstijl te bekomen en aan te houden. Recepten die je binnen 15 minuten op tafel tovert.

Benieuwd naar de recepten uit het boek? Hier verklapt Julie alvast enkele van haar favorieten.

Proficiat met je nieuwe boek. Er zijn terug heel wat nieuwe recepten. Gaf de lockdownperiode je inspiratie?

“Eigenlijk wel. Natuurlijk kijk ik er naar uit om terug ‘normaal’ te leven, maar het was leuk om die periode te gebruiken om dit boek te maken. Enerzijds is het nog belangrijker om dankzij gezonde voeding aan je mentaal en fysiek welzijn te werken. Anderzijds koos ik voor het thema ‘Mediterraans’, want we kijken allemaal uit naar een reis.”

Ook ons mentaal welzijn heeft nood aan gezonde voeding? 

“Absoluut. Nog te vaak focussen mensen zich op het gewicht op de weegschaal. Terwijl je dankzij een gezonde voedingsstijl meer energie krijgt en jezelf beter in je vel voelt. Die kilo’s die je verliest zijn slechts een bijkomend voordeel.”

Het zijn opnieuw recepten geworden die je binnen de 15 minuten klaarmaakt?

“Ik vind het belangrijk om te laten zien dat de gezonde keto levensstijl helemaal niet tijdrovend, ingewikkeld of duur is. Heel wat mensen kiezen graag voor een gezonde levensstijl, maar laten zich tegenhouden door mythes. Zo kan gezond eten goedkoop en eenvoudig zijn. Bovendien denken veel mensen bij keto nog steeds aan vlees en melkproducten, terwijl ik graag zo plantaardig mogelijk eet. In dit boek legde ik de focus op Mediterraans: veel groenten, verse vis en goede olijfolie. Daarnaast vind je er ook heel wat vegetarische en veganistische gerechten.”

Dat is opvallend, wie aan Mediterraans denkt, denk ook al snel aan pasta. 

“De mediterraanse keuken omvat zoveel meer dan pasta of pizza (lacht). Voor wie het toch graag eet, zijn er prima alternatieven. Een pizzakorst op basis van bloemkool en amandelmeel bijvoorbeeld. In het boek vind je ook een heleboel gezondere alternatieven voor ‘gewone’ pasta.”

Je bent al jaren bezig met de keto levensstijl en hebt veel fans. Toch is er ook heel wat kritiek op keto. Jij blijft geloven in de levensstijl? 

“Die kritiek verwijst naar de ‘klassieke’ keto vanuit Amerika waar de focus op heel veel vlees en melkproducten ligt. Het kan ook anders, dat bewijst dit boek opnieuw. Ik geloof er nog steeds in. Voornamelijk omdat ik zelf heb ervaren hoeveel energie het me geeft. Ik volg zelf de wetenschappelijke studies en lees wat voor een impact gezonde voeding heeft op ons welzijn, ook mentaal. Je kan perfect je lichaam in een staat van vetverbranding brengen met veel groenten, vezels, vis en onverzadigde vetten zoals olijfolie. Het beste wat je kan doen is het zelf proberen en ervaren hoeveel energie het je geeft. Ik volg zelf de wetenschappelijke studies en lees wat voor een impact gezonde voeding heeft op ons welzijn, ook mentaal. Ik raad vooral aan om niet té extreem te gaan en voor een gezonde keto-keuken te kiezen waar groenten en gezonde vetten aan de basis liggen. Daarom ontwikkelde ik een plan waarmee je stap voor stap naar een gezonde levensstijl toewerkt. In de eerste fase kick je af van suikers, in de tweede fase maak je van je lichaam een natuurlijke vetverbrander en in de derde fase kies je voor een flexibele low-carb levensstijl. Dat laatste vind ik belangrijk: keto mag geen streng dieet zijn vol restricties, het moet vooral genieten zijn.”

Meer lezen? In Keto in 15 minuten Mediterraan vind je meer dan 80 recepten. (Uitgeverij Lannoo – € 25,99)

Meer tips van Julie: