Je hebt zo van die collega’s en vriendinnen die alles lijken te kunnen eten zonder ook maar een grammetje bij te komen. Terwijl jij chocolade en chips afzweert, lijkt het jou maar niet te lukken af te vallen. Herkenbaar? Dit zou wel eens de reden kunnen zijn.

Terwijl je ‘slanke’ collega een lekkere Twix verobert, zit jij voor je met je schaaltje amandelen. Toch lukt het jou maar niet een kilo af te vallen. Niet zo vreemd eigenlijk, maakt diëtiste Leanne Ward duidelijk in een Instgrambericht. Een schaaltje amandelen telt maar liefst 415 calorieën terwijl die Twix er maar 275 bevat. Tijd om naar de chocolade te grijpen? Zeker niet! Maar wel om je bewust te zijn van welke snacks je eet.

Double tap if you usually do "generous" helpings of almonds straight from the bag 🙊 Seriously but… almonds eaten from the jar don’t count right!?? 💁🏻‍♀️🙄This picture is to demonstrate why I think it's important to understand portions & serving sizes 👌🏼 So many of my clients can't understand why they can't meet their weight loss goals despite #cleaneating or eating #healthyfood but this picture demonstrates that even healthy foods can be over eaten 🤷🏼‍♀️ . . Im not by any means saying that a chocolate is healthier than nuts or to go out & buy a chocolate bar over almonds – I’m simply demonstrating a common mistake a lot of my clients make 😜 You can still overeat healthy foods – let me say this again… you can still overeat healthy foods!!! A cup of almonds, 4 bananas or a few home made bliss balls will still make you gain weight if eaten in excess of your bodies daily requirements ‼️ If you're trying to lose weight, I recommend weighing or measuring your portions for a day or two to see how much you may 'overestimate' your portions without even realising 🙊 . . Remember: things like nuts, nut butter, seeds, avocado & salmon are very healthy foods but also quite energy dense ie: high in (good) calories. If weight loss is your goal, watch your portions of energy dense foods 👌🏼 Of course include them regularly in your diet don’t just eat them mindlessly – recognise what a portion size is & stick to that 😜 You can still enjoy all your favourite things as part of a healthy lifestyle but understanding quantities & portion sizes can help you achieve your goals 💜 Tag a friend below you think this would help 👇🏼👇🏼 #healthyeatingtips #calories #portionsize #weightloss #eatright #weightlosstips #healthyfood #thefitnessdietitian

A post shared by Leanne Ward 🌻Here To Inspire (@the_fitness_dietitian) on

“Veel klanten begrijpen maar niet waarom ze niet afvallen terwijl ze ‘gezond’ eten. Maar net zoals bij andere snacks geldt de duidelijke regel: ‘overdrijf niet’.”

“Als je een kommetje amandelen, 4 bananen en kokosballetjes (balletjes van kokos en dadel) eet, kom je nog steeds bij. Als je wilt afvallen is het belangrijk je porties goed te bekijken zodat je duidelijk beseft hoeveel calorieën je binnenkrijgt.”

En zo zijn er tal van superfoods waar je best mee oplet. Zo is avocado een heerlijke bron van gezonde vetten, maar wist je dat een avocado zo’n 250 calorieën en 23 gram vet bevat, een appel bevat 100 calorieën en geen vet. Daarnaast kunnen ook granola, noten, olijfolie en zalm je dieet afremmen als je ze in te grote hoeveelheden eet. Alles met mate is de boodschap.

Meer over gezondheid & afvallen: