Tijdens de lockdowns deden we het massaal: wandelen, joggen of hardlopen. Mooie gewoontes die we best meenemen, en ook tijdens de herfst en winter volhouden. Naast de fysieke gezondheidsvoordelen, geeft het vooral ook een boost aan je mentale gezondheid.

De mentale voordelen van wandelen en lopen

1. Je wordt er gelukkig van

Als je gaat lopen, komen er endorfines of gelukshormonen vrij in je lichaam. Die zorgen voor een gelukkiger gevoel. Bovendien maak je serotonine aan, een hormoon dat je nachtrust bevordert. En ook een goede nachtrust is essentieel voor je mentaal welzijn.

2. Je krijgt je stress beter onder controle

Een beetje stress is best gezond: het waarschuwt ons voor gevaar en geeft ons de nodige motivatie om aan de slag te gaan. Je lichaam maakt het hormoon cortisol aan om er mee om te gaan. Ervaar je echter chronische stress, dan wordt het gevaarlijk. Maakt je lichaam continue cortisol aan, dan verzwakt je immuunsysteem, je voelt je rusteloos, krijgt hoofdpijn en hebt weinig energie. Bovendien doet het je snakken naar (ongezond) eten. Wandelen of lopen maken endorfines vrij die je cortisolniveau naar beneden helpen.

3. Je bent creatiever en productiever

Net als je lichaam, kun je ook je brein trainen. Door (opbouwend) te lopen train je onder andere je doorzettingsvermogen. Dat maakt dat je ook op andere momenten minder snel wilt opgeven. Daarnaast is een loop- of wandelsessie goed voor je werk: je wordt er creatiever en productiever van. Nog heel veel werk voor de boeg? Even gaan lopen helpt vaak om daarna beter en meer gefocust te werken.

4. Je haalt vitamine D uit de natuur

De reden waarom je in de herfst en winter sneller een dipje hebt dan in de zomer? De zon. Als ons lichaam in contact komt met de zon, maakt het vitamine D aan. Goed voor je botten, maar ook voor je algemene geluksgevoel. Supplementen bieden soelaas, maar je gaat toch best ook iedere dag even de natuur in om zonnestralen en frisse lucht op te doen.

5. Je loopt minder kans op een depressie

Er zijn ondertussen al heel wat onderzoeken die bewijzen dat regelmatig lopen of wandelen het risico op depressies vermindert. Je hoeft zelfs geen zware inspanningen te leveren om een groot effect te ondervinden.

6. Je hebt meer energie

Toegegeven, het is soms moeilijk om uit de sofa op te staan en die loopschoenen aan te trekken. Achteraf zul je er blij om zijn. Dankzij de vrijgekomen endorfines voel je je tot vier uur lang energieker dan ervoor. Het vermindert vermoeidheid en pijn. Wil je zeker zijn van een goede nachtrust? Ga dan lopen voor het ontbijt en beperk je ‘s avonds tot een wandeling.

7. Je conditie verbetert

Door regelmatig te lopen of wandelen, verbeter je je uithoudingsvermogen. Je bent minder snel moe als je andere inspanningen moet leveren.

8. Je krijgt een positiever zelfbeeld

Regelmatig wandelen en lopen heeft een positief effect op je gewicht. Maar los daarvan zorgt het hoe dan ook voor een positiever zelfbeeld. Eindelijk die twaalf kilometer gehaald? Een reden om trots te zijn. Al een maand lang dagelijks gaan wandelen? Opnieuw een doel bereikt! Bewegen zorgt voor een positiever gevoel over jezelf.

Bron: Libelle